Sudden Strike 2

Noen ganger virker det som om andre verdenskrig aldri ble ferdig. Det kommer stadig flere spill ut som er basert på denne krigen. Nå er også folkene i Fireglow tilbake med oppfølgeren til det middels suksessfulle Sudden Strike fra 2000. Finn fram blenderene, lås inne kone og barn og gjør deg klar for å knuse fienden som øverst kommanderende for Tyskland, Japan, Storbritania, Russland eller England.

Grafikken har ikke utviklet seg veldig mye fra det originale spillet og er i 2D. Selv om 2D begynner å bli litt utdatert, og det til tider kan skape en viss forvirring, har grafikken alt i alt meget gode detaljer: Bygningene tar fyr og kollapser, skitt blir sparket opp fra bakken, det plasker i vannet osv. Grafisk sett er det bra at CDV valgte å ta med Japan denne gangen da det gir litt mer variasjon i slagmarkene. Det er fint å bytte ut løvtrærne med palmer. Animasjonene er veldig gode og hjelper til med å lage forrykende slagscener. Forvent deg menn som løper over stranden for å storme en bunker samtidig som stridsvognene nærmer seg og fly som slipper bomber litt høyere opp i luften. I motsetning til de fleste andre sanntidsstrategi-spill skal man ikke samle inn ressurser og bygge opp en base i Sudden Strike 2, men heller fokusere på det strategiske.

Her gjelder det med andre ord ikke å bare rulle inn i basen med en hær av stridsvogner, men å utnytte de forskjellige taktiske mulighetene som finnes i kartet og de forskjellige enhetene. Stormer du på med alt du har vil du raskt tape. Du starter hvert oppdrag med en gruppe med soldater og/eller stridsvogner og får oppdrag som i bunn og grunn går ut på å enten forsvare deg mot angrep av fienen eller å angripe fienden. Underveis i hvert oppdrag må du innfri tre til fire delmål underveis som for eksempel kan gå ut på å ta over en landsby fra fienden. I en del oppdrag mottar du forsterkinger når du innfrir et av delmålene for oppdraget. Helt nytt i Sudden Strike 2 er at du nå kan være alle de fem store krigsmaktene i andre verdenskrig: Tyskland, England, USA, Russland og Japan. Japan introduduserer serien med Stillehavet i tillegg til Europa hvor resten av kampene står. Det er forfriskende med litt andre slagmarker enn Europa, men med bare 5 oppdrag virker det hele litt halvhjertet.

Ekte stridsvogner fra andre verdenskrig
CDV legger prestisje i å være historisk korrekte med Sudden Strike 2, og det klarer de også i stor grad. Alle stridsvognene og andre kjøretøy, fly osv. er virkelige og ble brukt i andre verdenskrig. Her finnes det ingen light, medium og heavy tank, men du finner derimot Sherman, Tiger og T-34 i tilegg til mindre kjente stridsvogner som T-26 og Sturmtiger. CDV har gjort grundig research og alle kjøretøyene er mye mer representative for de faktiske styrkene og svakhetene de har i forhold til det første spillet i serien. Nå kan du for eksempel ikke storme en Tiger stridsvogn med mange soldater. På grunn av den tykke pansringen vil stridsvognen ta liten skade og gjøre kort prosess med soldatene.

Desverre får man ikke noe infomasjon om fart, vekt, tykkelse på pansringen, rekkevidde, våpenstyrke eller lignende. Dette burde det ha stått noe om når en trykker på stridsvognene eller i hvertfall et annet sted i spillet. Hvis man ikke vet forskjellen på en Sherman og en Tiger, kan dette skape problemer, men jeg tror de færreste vet hva som er forskjellene mellom en Texas rifleman og en British gunner. For å bemanne kjøretøy kan du ikke bruke vanlige soldater, du trenger et spesialmannskap. Dette gjelder forøvrig også for fly. Realistisk sett er det bra for det er jo ikke slik at med en gang man får et gevær mellom hendene kan man håndtere alle slags fly og kjøretøy. Imponerende er det at hvert kjøretøy trenger et visst antall menn for å bemanne det, akkurat som i virkeligheten.

Sudden Strike 2 har også et godt utvalg av soldater, i tillegg til godt utvalg av kjøretøy. Du vil finne alt fra offiserer, snikskyttere, ingeniører, til geværmenn og menn med maskingevær osv. Alle soldatene har forskjellige egenskaper som kikkert for å se lengere, miner, egenskapen til å helbrede andre soldater osv. Det finnes også flere spesial-enheter som fallskjerm-jegere, piloter med mere, disse finnes kun i noen utvalgte oppdrag. På den negative siden er det veldig vansklig å se forskjellen på de ulike soldatene.

Du får heller ikke opplysning om hvilke type soldat det er ved bare å føre musen over. Du må trykke på soldaten for å se hva slags type soldat det er. Hvis du har markert flere typer soldater samtidig så får du heller ingen infomasjon om hvem som er med i gruppen. Det ender ofte med at du sender sårbare menn som generaler ut i feltet uten at det er meningen. At soldatene ser så like ut fører også til at du bruker lang tid på å sortere soldatene i grupper, noe som kan være et problem i et spill som til tider forgår så fort at soldatene dine er døde før du har oppdaget hvor de blir beskutt fra.