Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3

Nå har NES sitt flaggskip og verdens mestselgende spill noensinne med over 15 millioner solgte eksemplarer endelig kommet ut på GBA forkledd i navnet Super Mario Advance 4.

Et skår i gleden
Det er ingen tvil om at Super Mario Bros. 3 både var og er et utrolig bra spill. Dette er helt klart et av de beste spillene på GBA, men det finnes likevel noen skuffelser her. Den første er at Nintendo enda en gang har gitt ut det samme multiplayer-spillet som de har gjort med alle de andre "Super Mario Advance"-spillene. I steden kunne de skapt noe helt nytt som de gjorde med "Four Swords" i "The Legend og Zelda: A Link to the Past". Hadde det ikke vært utrolig artig med et spill hvor Mario og Luigi måtte samarbeide for å slå Bowser, eller noen små Mario Party spill til GBA? For det andre tror jeg mange etter hvert begynner å bli veldig lei av konverteringer, selv om spillene som konverteres er utrolig gode så har tross alt mange av oss spilt spillene før. Er det ikke på tide å lage et helt nytt Mario-spill til GBA snart? På den andre siden kan det kanskje være vanskelig å lage noe som topper Super Mario Bros. 3 og Super Mario World.

En annen ting som er litt dumt er at E-reader enda ikke er sluppet i Europa. Med denne kan du skanne spesielle kort som hadde gitt deg drakter, nye baner og andre spennende ting. Dette kunne uten tvil gjort holdbarheten enda litt bedre. Vi krysser fingrene og håper på at Nintendo snart vil ta til vettet og også la oss i det kalde nord få glede av kortleseren.

Har du GBA er det ingen tvil om hvilket spill du skal kjøpe deg til jul. Spillet er like underholdene som det alltid har vært. Det er få andre spill som fungerer like godt på en håndholdt maskin som Super Mario Advance 4 gjør. Det er farlig nært det perfekt plattformspill. Samtidig er det litt skuffende at det ikke er flere nyheter eller et nytt multiplayerspill med. Hva med et helt nytt Mario-spill? Har du spilt Super Mario Bros. 3 enten på NES eller på "Super Mario Allstars" på SNES vil spillet uten tvil bringe fram mange gode minner. Har du ikke enda fått opplevd Mario sin fortryllende verden anbefaler jeg deg å løpe til nærmeste butikk å kjøpe det. Du vil ikke angre ett sekund.