Anmeldelse

Tak and the Power of Juju

Langt inne i den mørkeste jungelen skjer det mystiske ting. Pupanunu-folkets medlemmer blir merkelig nok omgjort til brekende små ulldotter. Hva skjer? Klarer lille Tak å redde dem? Blir "The Pupanunu People's Prophcy" oppfylt? Og hva er en Pupanunu-pannekake?

Side 1
Side 2

La oss begynne med begynnelsen. For lenge, lenge siden forutså en Pupanunu-shaman månen Jujus fall. Pupanunu-folket tilber månen, og hun gjengjelder dette ved å gi noen utvalgte stammemedlemmer magiske krefter, også kalt juju, samt beskytte stammen mot det onde. Hennes kraft er avhengig av de magiske månesteinene. Stammens nåværende shaman, Jibolba, har lært opp den stolte krigeren Lok i tilfelle spådommen slår til. Og den dagen kommer. I regi av den onde Tlaloc mister den elskede månen månesteinene sine, og dermed sin kraft. Tlaloc er misunnelig fordi Jibolba ble shaman i stedet for ham selv. I samme slengen forvandler han alle stammemedlemmene til sauer. Alle unntatt Jibolba, Lok og Tak. Dessverre er Lok ikke av den heldige typen, og blir løpt ned av sine firbente stammefrender. Resultatet er: En Pupanunu-pannekake.

På tide å bli mann
Som Tak blir det din jobb å vekke Lok fra de døde, redde stammen og månen Juju. Det er et stort ansvar for en liten pjokk, heldigvis er du ikke helt alene. Månen sender sin datter Flora for å hjelpe deg gjennom eventyret ditt. Hun gir deg en innføring i spillet og nyttige tips underveis. Diverse ånder kommer deg også til unnsetning. Litt hjelp kan komme godt med, for oppgaven din er ikke av den lille sorten akkurat. For å lykkes må du løse mange ulike oppgaver, samle sammen spesielle planter, en haug med "yerbels" (noe som ser ut som fine, blå badeballer) og selvsagt månesteinene. En typisk plattformoppskrift med andre ord. Å hoppe rundt og samle ting blir fort kjedelig, derfor har Tak and the Power of Juju prøvd å legge inn en del variasjon i hvordan oppgavene skal løses.

Du vil etter hvert få et par våpen, og de må brukes om hverandre. Som naturfolk lever Pupanunuene i takt med naturen, og du vil fort finne ut at dyrene kan hjelpe deg. Hva med en ridetur på en neshornrygg? Eller bli kastet hit og dit av orangutanger? Og kanskje kan du hjelpe en vær med å finne den store kjærligheten? Bare pass på at du ikke gjør noe feil, for dyrene kan bli sinna. Og blir de ikke det, er det stor sjanse for at de står og gapskratter av deg når du feiler. Det er også en rekke andre ting som gjør spillet mer variert. For eksempel får du muligheten til å prøve deg som fjærkre og å stå på sandboard - altså snowboard på sand. Det forhindrer ikke at det blir litt langtekkelig i lengden.

Hissige småkryp
Det er mange farer på veien, og fiendene består hovedsakelig i kjøttetende planter og såkalte "nerbils" - små ting som mest av alt ligner på en skabbete versjon av den lille nøttegale i "Istid". De lager massevis av lyd, er tallrike, usedvanlig hissige og kommer i flere versjoner. Det er også en del morsomme tenkeoppgaver, hvor du selv må finne ut hvordan du skal komme deg videre. Ellers består de fleste av utfordringene i å komme seg dit en skal. Det er ikke så lett som det høres ut som, for spillet er noe rotete lagt opp. Det burde vært enkelt å finne ut hvor du skal gå videre, men ofte blir det til at en hopper småirritert rundt og leter helt til en ved en tilfeldighet detter over løsningen. Ikke bra.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden