Tapte auksjonen om Amundsen-flagg

Et verdig forsøk

Nettsamfunnet til The Secret World applauderes av Funcom.

Vi har tidligere fortalt om hvordan nettsamfunnet rundt Funcoms kommende massive onlinespill The Secret World har samlet inn penger for å forsøke å kjøpe flagget Roald Amundsen hadde med på sine ferder, slik at flagget kunne bli gitt til spillets sjef Ragnar Tørnquist og folkene i gruppen hans.

Ikke nok penger

Nettsamfunnet greide å samle inn litt over 34 000 kroner, og fikk for noen dager siden en stor pengesum fra en anonym giver som sa seg villig til å doble det beløpet samfunnet hadde samlet inn.

Flagget som Roald Amundsen brukte på alle sine ekspedisjoner.

Så med litt over 68 000 kroner klare til bruk dro en av nettsamfunnets medlemmer til London for å ta del i auksjonen på Amundsens flagg 7. mai. Etter flere budrunder ble auksjonen vunnet av en kjøper som valgte å gå langt over flaggets opprinnelige prisantydning, og representanten fra The Secret Worlds nettsamfunn måtte dra tomhendt hjem.

Representanten for aksjonen vil nå sende ut en e-post til de som donerte penger, og forklare hvordan midlene kan betales tilbake.

– Vi synes selvfølgelig det er leit at communityet ikke fikk tak i flagget, men det viktigste her er likevel at de har vist hvor ressurssterke de faktisk er og hvor mye iver de har for Funcom og The Secret World. Det er noe som gjør oss veldig ydmyke, og vi er svært stolt over hva de faktisk fikk til. Jeg tror det er svært få spillselskaper forunt å ha så dedikerte og ressurssterke tilhengere, forteller Erling Ellingsen, kommunikasjonsdirektør i Funcom til Gamer.no.

Funcom inn med 32 000 kroner?

– Vet dere hvem den anonyme giveren som doblet nettsamfunnets innsamlede beløp er?

– Ingen kommentar, svarer Ellingsen med et smil.

– Du ville vel benektet om det ikke var Funcom?

– Ingen kommentar, gjentar han.

Skjermblde fra The Secret World-videoen som ble sluppet i mars.

Gamer.no har fått vite at nettsamfunnets representant ble spurt om å ta turen til Oslo for å møte noen fra Funcom. Vi vet ikke om Funcom betaler billetten eller hvorfor de ønsket å møte ham, men det er uansett et tegn på hvor mye selskapet setter pris på sine fans.

Les også
Anmeldelse:

Ellingsen er ikke overrasket over at The Secret World har så dedikerte fans lenge før spillet er utgitt:

– Funcom har alltid hatt et veldig stort fokus på communitybygging rundt spillene våre, så vi har alltid visst at det skulle bli en sentral del av arbeidet rundt The Secret World. Ragnar er også en spillregissør med svært mange trofaste fans, så det er slett ikke uventet at vi nå ser et så dedikert community, forteller han.

– Spennende overraskelse

De hadde likevel ikke forventet aksjoner av denne typen da de planla «Alternate reality game»-kampanjen (ARG) for spillet sitt.

– Det å jobbe med så mange spillere fra hele verden fører naturligvis til mange spennende overraskelser, og dette var en av dem. Så driftige som The Secret World-tilhengerne er, regner jeg med det kommer til å bli mye annet spennende som dukker opp, sier Ellingsen.

–Så dere ser det som positivt om nettsamfunnet i fremtiden begir seg ut på lignende aksjoner?

Reklameplakat for spillet.

– Definitivt. Å ha et aktivt og levende samfunn rundt spillet er bra på alle mulige måter. Det bygger opp en potensiell spillerbase lenge før spillet kommer ut, og det gir liv til hele vår satsning. Dette skaper oppmerksomhet også utenfor dette ene samfunnet, og det er positivt for oss, sier Erllingsen.

– Er dere redde for at deres ARG-kampanje kan få noen negative konsekvenser i fremtiden?

– Alle aktiviteter vi gjør rundt The Secret World er nøye planlagt. Men akkurat på samme måte som utviklingen av et spill kan være uforutsigbart og fullt av spennende overraskelser, kan det samme gjelde aktivitetene vi gjør for å promotere spillet. I dette tilfellet med Amundsen-flagget er dette noe samfunnet rundt spillet har gjort på egenhånd, og vi applauderer dem for det. Jeg tror fremtiden vil vise at mye av det som skjer rundt The Secret World ikke nødvendigvis er i Funcoms regi. Her er det mye spennende som kan skje - og noe av det er utenfor vår kontroll, forteller Ellingsen.

Taus om ARG-kampanjen

Vi forsøkte å spørre Funcom om deres tanker rundt utviklingen av deres ARG-kampanje, men dette ville de helst ikke snakke om. Siden en slik kampanje forsøker å viske ut skillene mellom det virkelige og det virtuelle, og siden Funcom i følge kampanjen kun er en av spillerne i den, er det ikke så rart at de ikke ønsket å gå inn på dette.

Det er likevel verdt å merke seg at siden en slik ARG-kampanje nettopp later som om den er en del av virkeligheten, og siden det meste av den dreier seg om konspirasjonsteorier og mørke tider som skal komme, er det ikke umulig at noen tar dens budskap for langt, og at for mye entusiasme og dedikasjon kan ha uønskede konsekvenser. Vi får håpe at folk alltid husker at dette kun er et spill, samme hvor virkelig det måtte virke.

Diskuter artikkelen på forumet

Siste fra forsiden