Anmeldelse

Taz: Wanted

Ekte plattform-spill har vært en mangelvare på Xbox i lang tid nå. På mange måter har ikke Xbox kunne stått opp mot GameCubes titler slik som Mario Sunshine. Men etter å ha spilt Taz: Wanted, eller Taz som de fleste bare kaller det, kan jeg uten noen videre tvil konstatere at Xbox endelig har fått en skikkelig god plattformer.

Side 1
Side 2
Side 3

Spinnende morsomt!
Ved første øyenkast kan det høres litt lite ut med tre baner i hver verden, når det kun er fire verdener tilgjengelig. Faktisk er det bare ti baner, fordi den siste verdenen er en eneste stor bane, en "grand finale" om du vil. Selv om disse ti banene kan ta veldig lang tid å fullføre, ofte bortimot en time per bane, kunne jeg ønske det var flere av dem. Faktisk synes jeg det er litt vemodig å gå mot slutten i dette flotte spillet som trolig, for meg, er en av de beste plattform-spillene siden Super Mario. Hver bane i spillet er veldig variert. Jeg tror rett og slett ingen av teksturene og bane-design går igjen, bortsett fra noen spesielle få slik som Sams sertifiserte "Taz Catchers".

Disse finner du på hver eneste bane, forkledd i blått med en lite matchende bart. De patruljerer visse områder med håven sin, klare til å ta deg til fange. Klarer de det, putter de deg i et bur som du lett kommer ut av ved å spinne - en av Taz sine mest fascinerende aspekter. Som kjent fra tegnefilmene, er Taz sin definerende egenskap å kunne spinne raskt og på denne måten kunne fyke opp vegger, forflytte seg svært raskt, og naturligvis ødelegge alt i hans vei. Du spinner ved å holde inne B-knappen, og du beveger deg med med venstre styrespake. Dette er naturligvis raskere enn å løpe, men det er også utrolig moro å fyke rundt og ødelegge alt i din vei. Denne egenskapen fungerer helt flott, og er kort sagt veldig moro.

Du kan også hoppe med A-knappen, om ikke et svært begrenset hopp. Skal du nå spesielle høyder, er det vanligvis plassert et bildekk eller ei rampe du kan hoppe på. På den første banen skal du blant annet opp på en klippe, og for å komme opp der må du hoppe opp på taket til en bil, vente til den kjører forbi klippen, for så å hoppe opp. Som kjent har Taz et veldig temperament, og ved å trykke på X-knappen brøler han løs. Jeg har ikke funnet noen bruk for dette enda, men greier du å få tak i en forkledning kan du bruke forkledningens spesielle angreps-teknikk ved å trykke X-knappen. Hver bane har telefonkiosker spredd utover rundt forbi, og ved å gå inn i disse får Taz en spesiell forkledning. En ny forkledning for hver bane.

På den første banen blir du for eksempel en skater, på is-banen blir du en snowboarder, og på kjøpesenter-banen blir du en rapper, for å nevne noen. Da gjelds det å komme nærme en "Taz Catcher", eller en annen fiende (disse varierer, men det er bare "Taz Catcher"-ene som kan sette deg i bur, de andre bare distraherer deg), og bruke denne teknikken og sende dem vekk fra banen. Snowboarderen kaster snøball, skateren kjører brettet sitt rett i fienden, og rapperen setter opp et DJ-anlegg og sender fienden vekk ved hjelp av høy lyd! Til slutt kan du bruke Y-knappen for å spise. Du kan spise stortsett alt. I hvertfall alt som kan ødelegges. Du kan også spytte dette ut igjen om du ønsker det. Resultatet er et kraftig prosjektil.

Er det en tegnefilm, eller?
Når du har funnet et "Wanted"-symbol, må du ødelegge det. Ettersom symbolene finnes i forskjellige former må de ødelegges på forskjellige vis, som jeg nevnte tidligere. På en av banene må du nå en rakett som du må avfyre, slik at den flyr tvers over banen og braker inn i et "Wanted"-symbol. På en annen bane må du klatre opp til et gjøk-ur, balansere på pendlene, for så å spinne rundt og ødelegge uret. Andre situasjoner kan være mindre opplagte slik som å finne ei sklie, renne ned i riktig rør, for så å brake inn i en mega-size vask. Da renner selvsagt vannet ut, og du må hoppe opp og ødelegge såpa som ligger i vasken, og som naturligvis har et "Wanted"-symbol på seg.

Ja, alle banene er helt ville. Grafikken er nydelig, og bruker som sagt "Cel-Shade"-teknikken som får spillet til å se ut som en tegnefilm. Men teknologien kan bare nå så langt; grafikken må også være pen og bra laget for å skape troverdighet. Dette har Blitz Games klart helt soleklart. Ikke en vinkel er rett, dørene er skakke, skyene er hvite dotter, og absolutt alt ser ut som i en tegnefilm. Figurene er fullstendig like sine tegnefilm-identiteter. Grafikken er såre enkel, men likevel så god og troverdig. Animasjonene er nydelige, glatte og varierte. Faller du langt ned blir du pannekake-flat, og i kjent tegnefilm-stil vil Taz skrape seg opp fra bakken og "jekke" i seg luft igjen. Får du en stor tung kasse på deg, blir du presset flat og må gå rundt som en tallerken en liten stund, helt til Taz reiser seg opp igjen og retter på sveisen!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden