Taz: Wanted

Ekte plattform-spill har vært en mangelvare på Xbox i lang tid nå. På mange måter har ikke Xbox kunne stått opp mot GameCubes titler slik som Mario Sunshine. Men etter å ha spilt Taz: Wanted, eller Taz som de fleste bare kaller det, kan jeg uten noen videre tvil konstatere at Xbox endelig har fått en skikkelig god plattformer.

Ikke den typen plattformer med seriøse undertoner som utruster deg med våpen og annet artilleri, men en helt ufarlig, kreativ og dønn morsom en. Etter å ha spilt Taz i godt over 10 timer nå, sitter jeg igjen med en følelse av å ha brukt disse timene særdeles fornuftig (i den grad videospill er fornuftig). Blitz Games har med Taz greid å lage en plattformer som balanserer på den hårfine grensen mellom for lett og for vanskelig. Selv om noen baner vil ta deg over en time å fullføre, ender det aldri i frustasjon og du vil fortsette å ha det gøy helt til du har løst banen, verdenen og til slutt spillet.

Taz er sulten på hevn og annet skrot
Straks du fyrer opp spillet blir du møtt med introduksjonsfilmen som virkelig får deg i den rette "Looney Tunes"-stemningen. Spillet benytter seg av "Cel-Shade"-grafikk, som ganske enkelt får spillet til å se ut som en tegnefilm. Spillet gjør en virkelig god jobb i å bringe deg inn i denne noe forunderlige verden ved å introdusere deg til de forskjellige karakterene i "Looney Tunes"-verdenen slik som Sylvester, Daffy Duck og den slemme Sam. Sistnevnte er naturligvis skurken i spillet, og spillet åpner med en sekvens hvor Taz har blitt tatt til fange og plassert i Sams dyrehage kalt "Yosemite Zoo". Som den temperamentfulle hårposen du er finner du deg naturligvis ikke i dette, og du bryter deg straks ut av buret ditt. Her begynner spillet. I den første verdenen "Yosemite Zoo". Foran deg ligger en rekke tutorials som din gule fjærkledde venn Pipp leder deg gjennom.

Her blir du kjent med spillets kontrollsystemer og sådan. Snart føler du deg rimelig klar til å fullføre spillet, og i prosessen redde den kvinnelige versjonen en av Taz; hunn-djevelen. Og som den galante tasmanske dejevelen du er tar det ikke lange tiden før du får bena i gir og legger ut på en reise gjennom farger, rare vinkler og andre tegnefilm-aspekter. På veien skal du spinne, ødelegge og spise absolutt alt du måtte ønske. Bortsett fra singleplayer-banene i spillet kan du spille multiplayer split-screen. Her har du tre forskjellige spill å velge mellom: Vehicle Race, Time Trail, Destruction, Tournament, og Secrets. I Vehicle Race vil du blant annet kunne rase avgårde på gulvslipere! Og det skal jeg si deg, de er ikke spesielt lette å kontrollere! Multiplayeren er grei nok, men den er ingenting i forhold til resten av spillet.

Spillet er bygd opp av fire forskjellige verdener, som hver har tre baner og en såkalt "boss-level". Disse tre banene kan du velge fritt mellom, og du trenger ikke fullføre en for å gå til den neste. Du kan med andre ord gå inn på en bane, fullføre den delevis, og så begynne på en annen bane. Hovedfokuset i spillet er å samle inn syv forskjellige "Wanted"-symboler på hver bane. Disse symbolene kan ha forskjellige former, slik som skilt, men kan også være malt på andre ting slik som glass, biler og så videre. I tillegg til dette kan du, hvis du vil, samle inn minst hundre sandwicher. Ved å gjøre dette låser det seg opp bonusmateriale slik som å kunne spille banen om igjen, og springe gjennom checkpoints med tids-begrensning. Du kan også ødelegge opp til 50% av alle objektene på banen, slik som kasser, stoler og annet løs-materiale.

Også dette vil åpne opp for bonusmateriale. Banene er relativt store, men det er innholdet som er bemerkelsesverdig. Banene er fascienerende, dynamiske og fortreffende kreative. Banen er bygd opp på den måten at for å ødelegge et "Wanted"-symbol må du løse et lite puzzle for hver plakat. Dette kan for eksempel være å finne en gulv-poleringsmaskin for å polere vekk et "Wanted"-symbol på gulvet, eller for eksempel å klatre opp i en bygning under konstruksjon, for så å dytte utfor en sement-bil som har et "Wanted"-symbol på seg. Underveis vil du finne spesielle power-ups slik som, merkelig nok, tyggegummi. Blås opp ei enorm rosa boble, og gjør deg klar til en kort tid i luften. Du kan også finne spesielle drikker som lar deg rape såpass, um, kraftig at alle nær deg faller som fluer. Du vil også finne en hikke-drikk som gjør at du kan hoppe himmelhøyt, samt en usynlighets-drikk.