Anmeldelse

Team Factor

Nå blir vi nok en gang servert et såkalt strategisk lagbasert skytespill i ekte Counter-Strike-stil. Denne gangen er det det forholdsvis ukjente tsjekkiske firmaet 7FX som kommer med sitt bidrag, Team Factor. Spillet er først og fremst multiplayer-basert, noe som kommer tydelig frem, ettersom denne delen er mye mer forseggjort enn singleplayer-delen, som dessverre fungerer svært dårlig.

Side 1
Side 2

Svikter visuelt
Ved første øyekast ser grafikken i Team Factor flott ut. Brettene er hentet fra flere forskjellige miljøer, og mange av dem har pene detaljer, og ser fine og livaktige ut. Det eneste brettene har felles er at de tilsynelatende befinner seg i de sørlige og østlige deler av verden. Ser man nærmere etter er dessverre ikke alle brettene så pene som en skulle tro. Ta for eksempel den tilsynelatende mest forseggjorte brettet, som foregår i en jungel i Sør-Amerika et sted. Ved første øyekast ser brettet flott ut med et pent, variert planteliv og med en stilig, nedrustet jernbanebru i sentrum. Som tidligere nevnt er brettene i Team Factor svært små, noe som fører til at det må produseres en slags vegg eller lignende, som gjør at man ikke kommer videre, og ut av brettet.

I nevnte jungelbrett er faktisk det som stopper deg en vegg. Veggen er dekorert med bilder av eksotiske planter, slik at det på lang avstand ser ut som om den er en del av skogen. Dette gir meg følelsen av at spillet kommer fra nittitallet en gang. Denne veggen, som snor seg rundt hele brettet, får det til å virke som om man befinner seg inne i et slags filmstudio hvor alt bare er kulisser, og ikke inne i en eksotisk jungel i Sør-Amerika. Denne veggen er en forferdelig gjenganger i alle brettene. I brettene som foregår i byer og landsbyer er veggen en eviglang husvegg, mens de på et bryggeområde er en lang rekke containere. En annen ting som skaper "filmstudiofølelse", er at mange av strukturene egentlig ikke er hva de ser ut som. På et par av brettene ligger det for eksempel et krasjlandet helikopter. På avstand ser helikopteret helt greit ut, med alle detaljer i behold.

Går du nærmere ser du at helikoptret dessverre bare er en slags klump, som er malt og formet som et militærhelikopter. Det er et lite hull i denne klumpen. Dette skal forestille cockpiten. Går du inn i hullet ser du at det faktisk ikke er noe mer enn et kvadratisk hull med grå vegger. Med andre ord, det som skal se ut som et helikopter, kunne like gjerne vært en stein. Landskapsdetaljene ser forholdsvis pene ut, men det er noe ganske annet med karakterene selv. Fra hodet og ned ser de ganske OK ut, mens beina ser ut som om de er hentet fra en episode av X-Files eller noe lignende. Når karakterene går eller løper virker det som om det først og fremst er leggene som styrer, lårene beveger seg kun i liten grad. Dessuten er karakterene svært bredbeinte. Dette får dem til å minne mer om vraltende gjess enn topptrente soldater. Ild, eksplosjoner og røyk ser for øvrig ut som flygende oransje og grå bomullsdotter.

Den største skuffelsen i Team Factor er imidlertid ikke grafikken, men spillets mange bugs. Ved flere anledninger legger en merke til en utrolig irriterende bug med karakterene i singleplayer-delen. De har det nemlig med å kollidere med saker og ting. De kan for eksempel spasere rett inn i en container eller en vegg, for så å fortsette å bevege på beina, mens de sitter fast i veggen/containeren. Noen ganger "glir" de bortover slik at de kommer seg løs, mens de i andre tilfeller sitter fullstendig fast. Kombinert med den temmelig labre AI-en er dette sinnsykt frustrerende. En annen spesielt irriterende bug er at du må minimere spillet i Windows hver gang du starter singleplayer-delen, for så å starte på nytt. Gjør du ikke blir kontrolltastene dine låst, noe som resulterer i at du overhode ikke kan bevege deg rundt på brettet.

Ved flere anledninger opplever en også at skjermen blir fullstendig svart under en kamp. Det eneste som da hjelper for å få maskinen tilbake i drift, er å restarte. Min maskin er godt over spillets minimumskrav, og det burde klare å prestere bedre enn dette. Team Factor er rett og slett så proppfullt med bugs (egentlig et veldig lite dekkende ord når det gjelder dette spillet) at bare dette bør være grunn god nok til ikke å kjøpe spillet. Likevel er lyden i Team Factor er helt OK. Hvert av våpnene har hver sin lyd, og det finnes ganske mange fine lydeffekter i spillet. Lydeffektene er lagt til rette for hvert brett. En kan for eksempel tydelig høre at en trasker gjennom en åker når man gjør dette. I krigssoner (som for eksempel Libanon-brettet) hører man hele tiden lyden av fjern krig i bakgrunnen. I brett som foregår ute i naturen (som den nevnte jungelbrettet) hører man sirisser og fugler som synger i bakgrunnen. Når man ser på menyene hører man i tillegg stilig krigsmusikk. Det eneste en vil savne når det gjelder lyden i Team Factor, er litt skikkelig bakgrunnsmusikk, gjerne noe i stil med menymusikken.

Konklusjon
Team Factor er i stor grad et multiplayer-basert spill. Multiplayer-delen fungerer veldig godt, i og med at en, i tillegg til å kunne spille mot mange andre spillere, kan videreutvikle sin karakter ettersom en spiller. Dette har stor underholdningsverdi og er definitivt det som i det hele tatt holder spillet oppe fra de aller dårligste karakterene. Dessverre er singleplayer-delen noe helt annet. Denne virker liten, kjedelig og lite gjennomført. Grafikken i Team Factor er for så vidt grei nok, med ganske varierte brett med pene planter o.s.v. Dessverre er brettene alt for små. De er begrenset med en slags vegg som kun er dekorert i miljøets farger. Dette er en metode som ble brukt på nittitallet, ikke i 2003. Spillet er dessverre også hjemsøkt av en god del irriterende feil og bugs, som for eksempel at "bot"-ene har det med å sette seg fast i containere, vegger og lignende. Dessuten er spillets AI utrolig lite intelligent. Etter min mening virker det som om Team Factor bare er et halvferdig produkt. Det er bedre å vente på en solid oppdatering eller en eventuell oppfølger før denne tittelen blir særlig aktuell. Mens vi venter kan vi jo more oss med noen mye bedre spill innenfor sjangren, som Operation Flashpoint eller gode, gamle Counter-Strike.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden