Sniktitt

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena

UPPSALA (Gamer.no): Det originale The Chronicles of Riddick ble et kultspill på Xbox og etter hvert også på PC. Starbreeze bestemte seg for et par år siden å pusse opp skytespillet og gi det ut på Xbox 360, Playstation 3 og PC. Oppussing ble imidlertid en totalrenovasjon uten like, med dertil påbygg. Man har nemlig doblet størrelsen på spillet. Det originale Escape from Butchers Bay har fått selskap av en ny kampanje, Assault on Dark Athena. Til sammen gir dette rundt 20 timer spillertid.

Best i mørket

Vis større

Trailer: The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena


Tøffere enn toget

Vi har vært på besøk hos utvikler Starbreeze i Sverige, og tatt en nærmere kikk på Assault on Dark Athena. Det er ingen tvil, Riddick er tilbake – tøffere og mer macho enn noen gang. Denne gangen havner han på et horribelt romskip som heter nettopp Dark Athena, og han må igjen bruke mørket, sine spesielle øyne og rå makt for å slippe unna i live.

– Hvorfor ikke lage en ren oppfølger istedenfor å gi ut det gamle sammen med en ny kampanje?

– Den opprinnelige grunnen var at vi ikke fikk til bakoverkompatibilitet på Xbox-spillet, så det ble ikke tilgjengelig på Xbox 360 da konsollen kom i salg. Vi vurderte en oppfølger, men først ville vi tilby det originale spillet på de ferske konsollene. Dermed får også et større publikum en sjanse til å teste det. For oss er dette versjon 1.75, eller noe slikt, forteller produsent Samuel Ranta-Eskola til Gamer.no.

De brettene vi testet så helt fantastisk ut. Selv om mørket dominerer er detaljrikdommen utrolig og variasjonen i brettene er særs god. Dessuten virker den kunstige intelligensen å ha fått et løft. Fienden handler i flokk og er mer utspekulert når de først merker at du sniker rundt i mørket. Assault on Dark Athena foregår umiddelbart etter hendelsene i Escape from Butchers Bay, og det er herlig å se hvordan Starbreeze viderefører historien fra det første spillet.

Produsent på Assault on Dark Athena, Samuel Ranta-Eskola. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)
Produsent på Assault on Dark Athena, Samuel Ranta-Eskola. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

– Vi følte at vi møtte gjøre noe mer enn å pusse på grafikk, lyd og kunstig intelligens, Så vi startet med å legge til noen ekstrabrett. Denne biten vokste seg gradvis større, og vi følte hele tiden at vi trengte bare litt til. Resultatet ble en hel ekstrakampanje, sier produsenten.

Og han fortsetter:

– Vi hadde ikke et mål om at det skulle bli så stort, men vi følte etter hvert at spillet trengte det. Det ble mye større enn forventet!

Fin blanding

Her snakker vi gameplay som er en salig blanding av sniking i skyggene, småakrobatiske seksjoner og ren action. En flott hjulmeny gir deg muligheten til å velge mellom et mylder av våpen, fra en sylskarp hårnål til fryktinngytende angrepsrifler. Slik sett har man gode valgmuligheter når det gjelder drapsmetoder.

Sniker du deg innpå bakfra og stikker fienden i halsen, eller skyter du vilt rundt deg? Dette er en vurdering du må ta kontinuerlig, avhengig av brettet og fiendefloraen. Videre har man fortsatt den solide historiefortellingen fra det første spillet. Dialogene er svært gode med fantastiske ansiktsanimasjoner hos dem du snakker med.

– Historie og gameplay går hånd i hånd hos oss, de støtter hverandre opp, slår Ranta-Eskola fast.

– Hvor bevisste er dere på balansen mellom sniking og action?

Riddick er tilbake, like kompromissløs som alltid.
Riddick er tilbake, like kompromissløs som alltid.

– Vi har fått mer erfaring nå og vi har testet produktet veldig mye. Hver eneste brett må gi noe mer til spillopplevelsen, og vi blander sniking med action på en kalkulert måte. Det er faktisk bare ett brett med ren action.

Dette brettet vil gi spillerne litt av en overraskelse rent spillemessig, og er en svært hektisk seksjon av Dark Athena. Vi skal ikke avsløre hva som skjer, men vi kan love dere at det er ganske underholdende saker. Starbreeze vil nemlig gi deg noe mer enn et standard skytespill, og det virker som de lykkes svært godt også denne gangen.

– Hovedmålet vårt er å overraske spilleren og at spillet hele tiden skal presentere noe nytt – vi vil ikke overeksponere noen elementer. Det er blandingen av elementer som gir et godt sluttprodukt. Det er nok enda mer variasjon i Dark Athena enn det originale spillet og det er flere overraskelser, forteller Ranta-Eskola.

Elsker Starbreeze

Actionhelt Vin Diesel gjør igjen en solid jobb med å spille Riddick. Det er kanskje en stund siden skuespilleren har hatt suksess på film, men amerikaneren har et helt spesielt forhold til spill og de svenske utviklerne.

Vår antihelt bruker miljøet rundt seg for alt det er verdt.
Vår antihelt bruker miljøet rundt seg for alt det er verdt.

– Vin Diesel elsker Starbreeze og vi får mange tilbakemeldinger fra ham når det gjelder historie, dialog og oppførselen til Riddick. Vi har det moro sammen når han er her og han er veldig glad i Riddick som merkevare, sier produsenten.

Interessant nok var det første Riddick et lisensspill som fikk mange rosende ord fra kritikere. Når spill lages basert på filmer er kvaliteten ofte svært laber, noe Ranta-Eskola er inneforstått med. Starbreeze har nemlig trådt svært varsomt når det gjelder sin Riddick-lisens.

– Vi har vært veldig forsiktig når det gjelder å velge lisenser. Vi har fått lov til å være kreative og ikke blitt for knyttet til filmene. Spillene er på en måte nye historier fra universet, ikke en kopi av det som skjer på det store lerretet, forteller produsenten.

– Helt til slutt, når får vi en skikkelig oppfølger?

– Det foreligger planer om en oppfølger, men den har vi ikke en gang startet på ennå. Fremtiden vil vise hva det blir til.

Vold er det i hvert fall nok av i Assault on Dark Athena.
Vold er det i hvert fall nok av i Assault on Dark Athena.

Konklusjon

Du får så mye mer enn en ny versjon av Escape from Butchers Bay med Starbreezes siste prosjekt. Det vi har testet av den nye kampanjen er ganske lovende, og når vi loves ti timer ekstra gameplay er det snakk om svært mye ekstra innhold. Assault on Dark Athena virker å være enda bedre balansert når det gjelder action og historie, samt at spillere vi få en enda større variasjon og en overraskelse eller to. Gamle fans og nye spillere vil utvilsomt få mye å glede seg over sammen med steintøffe Riddick.

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena så godt som ferdigutviklet, og kommer i salg for Xbox 360, Playstation 3 og PC våren 2009.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen