The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Tungt armerte vakter patruljerer de skitne fengselsgangene. Rundt hvert hjørne foregår det dårlig skjult mishandling - grov mishandling. Du, Richard M. Riddick, skal få være med på festen. Velkommen til Butcher Bay.

Imponerende grafikk og lyd
Grafikkmessig er Chronicles of Riddick der oppe blant de store. Det har detaljerte og fyldige områder, gjennomførte og varierte animasjoner, logiske og realistiske skygger og mer av det som skal til for å lage et pent produkt. Flere steder er såkalt "motion capture" tatt i bruk, altså at skuespilleres bevegelser blir overført til spillet. Karakterene ser meget realistiske ut, og den digitale versjonen av Vin Diesel er ikke mange piksler ulik den ekte. Dessverre kreves det et beist av en PC for å fullt utbytte, men har du det som trengs vil øynene dine glede seg. Uansett presterer spillet bra med en grei PC. Kort sagt har Chronicles of Riddick det som skal til for å hevde seg på grafikkfronten, og mer til.

Lydmessig er spillet minst like imponerende, og da spesielt spesielt stemmeskuespillet. Med navn som Xzibit og - selvfølgelig - Vin Diesel på rollelisten, og et manus som skildrer fangemiljøet på en livaktig og troverdig måte, får man bakoversveis så det holder. Replikkene til de ulike karakterene i spillet er ikke akkurat for de sarte sjeler, for banneord og styggedommer blir slengt ut med jevne mellomrom, men det får deg til å skjelve i buksene. For ikke å snakke om musikken. Den tilfører enda mer til de adrenalinpumpende actionsekvensene, da et rytmisk og melodiøst øreshow av beste sort glir rett inn i settingen med de bannende vaktene og de skitne fengselsveggene. Og er du ikke like barsk som Riddick, skal du ikke se bort i fra at gåsehuden viser sin tilstedeværelse.

Richard M. Riddick har aldri noensinne vært barskere. The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay er et tilnærmet perfekt eksempel på hvordan en filmlisens skal utnyttes, og i dette tilfellet er spillet flere hakk bedre enn filmen. Sitrende spenning underbygget av troverdige omgivelser, både på grafikk- og lydfronten står på programmet når man lar Chronicles of Riddick snurre i PC-en. Men, dessverre er det over alt for fort. Spillet kunne holdt på mye lengre med de samme konseptene, uten å miste spillerens interesse. Likevel sitter vi igjen med et knakende godt spill, og mitt tips til deg er: kjøp det, nyt det, pakk det vekk og la det hvile...

...og nyt det så igjen.