The Elder Scrolls III: Morrowind

PC-en min har aldri vært et alter der jeg tilber avguder av silisium, kretser og kabler. Etter å ha spillt Morrowind har den ganske enkelt blitt det. Frem med glorete tepper, ørtenhundre stearinlys og en skummel mumlemusikk, for dette er et spill av den guddommelige sorten, og fortjener å bli behandlet deretter.

Side 4
Side 5

Starten på et eventyr
The Elder Scrolls III: Morrowind kommer i to versjoner. Den vanlige versjonen og Collector's Edition. Den vanlige versjonen kommer i et DVD-cover og har en brunfarget innpakkning. Med følger også en manual, samt et kart over spillarealet i Morrowind (som for øvrig er en øy ved navn Vvardenfell). Collector's Edition kommer i en sort boks på full størrelse. Den ser generelt mer "eksklusiv" ut, med inngravert skrift i gullfarge. Med i Collector's Edition følger også en solid metallfigur, en avbildning av en av spillets mer kjente figurer; "The Ordinator". Du får også en manual og et kart (som i den vanlige versjonen), samt en soundtrack-CD med spillets fantastiske musikk, og et hefte med konsept-bilder fra spillets utvikling. Dessverre ser det ut til at Collector's Edition kun blir utgitt i et begrenset opplag her i Norden. Er du likevel en av de, for øyeblikket er svært få, som har gleden av å eie en Collector's Edition utgave, er du nok en stor fan av serien allerede.

Installasjonen går raskt unna og tar cirka 1 GB diskplass. Underveis blir du presentert en rekke bilder av forskjellige monstre fra spillet, og du har egentlig bare lyst til å skrike ut "100 prosent!" i det den blåfargede linjen når sitt endepunkt. Hvis du er som meg er nervene dine nå i høyspenning, og det føles umulig å få startet spillet fordi hånden rister så mye at du ikke kommer bort på ikonet. Det er også verdt å nevne at spillets Construction Set blir installert på samme tid som spillet selv. Spillets Construction Set gir deg muligheten til å modifisere og bygge ut den gamle verdenen, eller skape en helt ny. Disse modifikasjonene kan du dele med resten av verden lett som bare det. Dette programmet kommer jeg tilbake til litt senere, men det kan nevnes at nettsider som Morrowind Mods allerede er i full blomstring, og gir deg muligheten til å laste ned modifikasjoner som gir deg venner, hus, mer penger, nye raser, nye klasser og mye mer. Noen er mer juks-orienterte, mens andre er til for å gi deg nye utfordringer eller legitime hjelpemidler.

Når du først kommer inn i spillmenyene blir du møtt av en enestående musikk. Det hele minner om "Ringenes Herre"-kvalitet, noe som ikke er spesielt pussig ettersom det er den berømte musikeren Jeremy Soule som har komponert all musikken til spillet. Soule står bak musikken til spill slik som Icewind Dale, Dungeon Siege, Giants: Citizen Kabuto, samt andre toppspill. Det første du vil besøke er nok Options-menyen hvor du kan stille på grafiske-innstillinger, audio-innstillinger og kontroll-innstillinger. Morrowind er et særdeles maskinkrevende spill, og du gjør nok lurt i å trikse litt med innstillingene for å oppnå maksimal ytelse. Morrowind gir deg muligheten til å skru av/på pixel shader teknologien som spillet benytter til sine enestående vanneffekter. Denne teknologien er bare tilgjengelig på skjemkort av typen GeForce3 eller bedre, samt noen andre typer. Når du er klar bærer det inn i spillet for å endelig legge ut på nye eventyr! Nyt ventetiden, det er lenge til du kommer til å ta en pause fra dette spillet.

Et lovende førsteinntrykk
Spillets introduksjonsfilm er kort, presis og vekker følelser. Filmen glir rett inn i spillet ved at du hører en stemme som roper "Wake up! Wake up!" i det spillet fader inn. Du befinner deg tilsynelatende inne i et skip, og det viser seg at det du blir vekket av en medfange som forteller deg at skipet har nådd Morrowind. For de som lurer er Morrowind en provins i verdenen kalt Tamriel, og spillet finner sted på en øy i Morrowind som heter Vvardenfell. Prosessen med å skape en karakter er ganske bra gjort og den er meget interessant. Medfangen din spør deg hva du heter og en boks kommer frem hvor du må skrive inn navnet ditt. Kort tid etter det blir du guidet opp på dekk av en vakt som forteller deg at du må oppsøke manntalls-kontoret. Det første som slår deg her er spillets fantastiske grafikk som ganske enkelt er enestående (pass på å ikke sikle på tastaturet da). Detaljene er perfekte og gir Morrowind et kunstnerisk utseende som skal bli vanskelig for andre spill å oppnå. I det du går av båten og inn på brygga i den første byen (som førøvrig kalles Seyda Neen) blir du møtt av enda en vakt som forsikrer deg om at du helt sikkert kommer til å finne deg til rette på Vvardenfell. Og med dette så starter karakterbyggingen.

Det ser ut til at hele prosessen med å skape din karakter er delt inn i tre deler. Den første var når du fortalte din tidligere medfange ditt navn, og den andre delen viser seg nå i det vakten på brygga tar kontakt med deg. Han sier det ikke er noen papier på hvor du kom fra, og et vindu dukker opp der du velger rasen du skal tilhøre, kjønn og utseende. Hver rase har sine unike egenskaper, og bør dermed velge klokt alt ettersom hva slags klasse (det vil si yrke) du ønsker å spille. En av de tingene du kommer til å legge merke til her er de ulike ansiktene. Jeg har vanskeligheter med å bestemme meg for om de er dårlige eller gode, men jeg kan i hvert fall konstatere at de er spesielle, men ser likevel relativt realistiske ut. Deretter trykker du OK og vakten forteller deg at du skal gå videre inn i huset som står foran deg.

Der møter du enda en person som skal hjelpe deg på veien ved å definere din karakter. Og med det starter den tredje og siste delen av karakterdesign-prosessen. Han spør deg først om din klasse, ditt yrke. Her har du tre alternativer; svare på en rekke moralske spørsmål som til slutt vil gi deg et resultat på hva du egner deg best til (i kjent "Elder Scrolls"-stil. Dette har blitt gjort i alle spillene i serien), velge klasse fra en liste, eller skape din egen klasse. De to førstnevnte sier seg selv, men den sistnevnte fortjener litt omtale. Her kan du gjøre praktisk talt hva du vil. Klassens navn, dens skills og andre egenskaper. Finn den perfekte balansen mellom styrke, ytelse og spillbarhet. Det anbefales naturligvis at nybegynnere velger en klasse fra en liste, ettersom det å skape sin egen klasse kan gi tildels store ulemper.

Deretter velger du stjernetegnet ditt. Ved å gjøre dette får du en eller flere unike egenskaper (og ulemper!) som er forbundet til det stjernetegnet du velger. Egenskaper varierer mellom alt fra medfødte spells slik som muligheten til å lamme dine fiender, blinde dem, løpe ekstra fort, yte mer i kamp, muligheten til å være usynlig og så videre. Ulemper kan for eksempel være nedsatt intelligens, svakhet til forskjellige elementer, samt andre alvorlige sider. Straks du er ferdig med dette får du tildelt et papir du skal levere til en NPC (non-playing character) i nabohuset. Spillet gir deg hele tiden tips om hvordan ting fungerer helt til du er ferdig og står klar, barbent med synet rettet utover byen. Noen par gullpenger, en gammel kniv og noen hullete klær er alt du begynner med. Men, men! Dette er vi vant til.

Side 4
Side 5