The Hobbit

The Hobbit er et typisk plattformspill i gammel, tradisjonell stil. Med sitt barnslige perspektiv på verden, og sin enkle og fargerike fremstilling vil det utvilsomt få mye motgang fra mange Tolkien-entusiaster. Dette er absolutt uberettiget, da The Hobbit er et kvalitetsbevisst plattformspill som oser enkel, men likevel svært tilfredstillende underholdning.

Historien om den infamøse ringen, den onde herren og alle de små og store innbyggerne i Middle-earth har trollbundet en hel verden. Ringenes Herre er et litterært mesterverk som utallige ganger har blitt gjengitt gjennom filmer, videospill og andre produkter ? nå mer enn aldri. En av rolleinnhavnerne i denne fortellingen er Bilbo Baggins, hobbiten Frodos verge og nærmeste slektning, og hans historie ble allerede fortalt lenge før Ringenes Herre så lyset - i barneboken kjent som Hobbiten. Dessverre har denne falt litt i skyggen av sin episke lillebror, og nå som Ringenes Herre-spillene gradvis begynner å florere på markedet er det stor fare for at også videospillet basert på Hobbit-fortellingen vil lide den ufortjente, men samme skjebnen.

Barnslige morsomheter
For overraskende nok er The Hobbit et godt spill på sin måte. Noen vil nok dømme spillet nord og ned pågrunn av sin barnslige fremtoning og tilsynelatende én-dimensjonale spillopplevelse. Det er ikke en særlig nitidig tolkning av boken, men det Inevitable Entertainment har gjort er å skape et underholdende plattformspill basert på en kjent og kjær setting. The Hobbit kombinerer flere veletablerte spillelementer, og drar inspirasjon fra legendariske titler slik som Zelda og Super Mario Bros., samtidig som det iherdig prøver å blande inn den relativt omfattende historien i boken.

I The Hobbit skal du hoppe fra avsats til avsats, sanke inn et ufattelig antall krystaller, åpne skattekister og slåss mot alskens avskum som står mellom deg og målet ditt. For de uinnvidde er boken en slags før-historie til Ringenes Herre, hvor Bilbo og en stor gruppe dverger ledet av Gandalf må ta seg til et fjell på andre siden av fantasilandet, for å stjele tilbake gullet dragen Smaug tok fra dem. Det er den klassiske barnefortellingen om drager, troll og onde krefter, hvor naturen er hard og ugjestmild, men rettferdig i sin behandling av de ringe eventyrerne.

The Hobbit er et positivt spill. Det oser av glede og kos, med en vibrant grafisk fremstilling som varmer hjertet og som ofte imponerer også. Du blir kastet inn i begivenhetenes gang gjennom en fin, men kort introduksjonssekvens, og du lærer spillets funksjoner slik som hopping og slåssing gjennom en vond drøm Bilbo får over seg i hans koselige hjem. Straks du setter foten utenfor døren slår grafikken deg i ansiktet som en knyttet neve ? det er vakkert. Alt er fargesterkt og søtt, plantene vokser og hobbit-barna vil leke gjemsel med deg. Eventyret ligger og dveler over horisonten, og solen blender deg en siste gang før du må forlate paradiset sammen med den sære trollmannen og de staute dvergene.