Sniktitt

The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon

Flyvedyktig krabat

Den lilla dragen Spyro feirer ti flammesprutende år ved å lære seg å fly.

MALLORCA (Gamer.no): Det er nå ti år siden Spyro for første gang dukket opp på Playstation-konsollen. Dawn of the Dragon er det avsluttende spillet i en triologi som har kommet ut siden 2006, og det er samtidig også det første spillet i serien som også lanseres for den nye konsollgenerasjonen.

Det er ikke størrelsen som teller.

Spyro har i alle år vært et plattformspill. Du har tålmodig kontrollert den lille dragen gjennom gåteløsning og krevende plattformsutfordringer, men denne gangen tar gameplayet en ny vending.

– I Dawn of the Dragon har Spyro lært seg og fly, noe som betyr at vi får en slags krysning mellom et tradisjonelt plattformspill og spill som i større grad lar deg bevege deg fritt i rommet. Du kan velge å fly når som helst, hvor som helst, og dette åpner for nye muligheter å tilnærme seg spillet på, og gir frihet, forteller produsent Chris Wilson til Gamer.no

Allsidig drage

Spyro er en lilla drage som lever i en fantasiverden full av utfordringer. Det som gjør han så spesiell i forhold til mange andre drager, er at han er i besittelse av alle elementkreftene, som ild, is, jord og vann, mens andre drager vanligvis bare har én. Dette gjør at Spyro hele tiden må tilpasse seg etter de ulike oppgavene som møter ham.

– Denne gangen får Spyro hjelp fra den sorte dragen Cinder. Hun har tidligere vært en ond drage og blant Spyros fiender, men har alliert seg med ham. Hennes fortid gjør at hun mestrer mørkere krefter, som for eksempel å spy gift eller spre frykt blant fiendene, sier Wilson.

Hit, men ikke lenger.

The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon støtter også flerspiller gjennom Cinder. Flerspillermodusen fungerer etter hopp inn-, hopp ut-prinsippet, og lar nye spillere ta kontroll over Cinder når det måtte være. Denne modusen kan kun kan spilles lokalt, og begge dragene vil opptre på samme skjerm.

Kjent kampstil

Kampsystemet i spillet har fått noen justeringer siden sist. Kampene er kombinasjonsbaserte og virker langt mer flytende enn de har gjort tidligere. Spyro kan gjøre alt fra å slå fiender med vingene, til å klore eller spy ild på dem.

Jo lengre og vanskeligere kombinasjoner, jo mer juveler faller ut av nedlagte fiender. Juvelene kommer i forskjellige farger, og har ulike oppgaver. Noen av disse gir Spyro tapt helse tilbake. Andre gir kraft, slik at han for eksempel kan blåse mer ild. Den siste typen juveler sørger for din videre progresjon. Med dem kan du oppgradere både Spyro og Cinder, enten dette måtte være med nye angrepsmetoder eller rustningssett, et element som Ratchet & Clank-serien i mange år har inspirert til.

Spillet har en ganske definert sjefsbeiststruktur, hvor man er nødt til å overkomme disse for å fortsette. Av det lille vi fikk se av dette, kunne en skimte klassiske sanntidshandlinger, hvor man må trykke på de rette knappene til rett tid. Disse kampene så imponerende ut, og når man denne gangen har muligheten for å fly, åpnes det for litt andre tilnærminger til storslemmingene.

Hvem sa at små drager var søte?
Les også
Valve vil ikke forhaste seg

Mektige fiender

– Når vi designet sjefskampene tok vi mye inspirasjon fra spill som God of War og Shadow of the Colossus. Vi ville at spillerne skulle få følelsen av at de slåss mot noe som var mye større enn dem selv, men vi sørget selvfølgelig også for å tilpasse dette til vårt hovedpublikum, sier Wilson.

Det skal jo ikke skyves under en stol at Spyro-spillene langt på vei er myntet på den yngre garde. For første gang kommer spillet til å være lokalisert til norsk, dog det er usikkert hvorvidt dette gjelder bare det tekstlige eller stemmene også. Hvis det gjelder alt, jobber det litt i mot spillet som har satset svært hardt med stemmeskuespillere som Elijah Woods, Gary Oldman, Christina Ricci og Mark Hamill.

Verdenen til Spyro har alltid vært fargerik, men som en følge av at spillet også for første gang kommer til konsoller som støtter HD-oppløsning, ser det veldig pent ut der Spyro og Cinder flyr gjennom store og detaljrike miljøer.

Konklusjon

The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon er et barnevennlig plattformspill. Det åpner seg langt mer opp som en følge av at Spyro denne gangen kan fly, og frihetsfølelsen ser ut til å bli ganske stor. Spillet er både fargerikt og detaljrikt, og er nok absolutt en tittel verdt å tenke på for sine små når det kommer ut i oktober på Playstation 2, Playstation 3, DS, Wii og Xbox 360.

Siste fra forsiden