Anmeldelse

The Movies

Noen gang gått med en drøm om å bli filmskaper? Med The Movies åpner Lionhead for nye muligheter for kreative sjeler.

Side 1
Side 2

The Movies er et omfattende spill, og dessverre vil slik bredde gå utover enkelte aspekter. Simulatordelen mangler dessverre dybden til andre, rene simulatorspill. Du kan for eksempel ikke beordre en vaktmester til å ta seg av et spesielt område av filmparken, mens en annen tar seg av et annet sted. Det er også begrenset hvor mange ansatte du kan ha til enhver tid. Dette vil med tiden gå ut over vedlikeholdet etter hvert som filmstudioet utvides. Kontrollsystemet kan som nevnt tidligere være upraktisk i blant, men dette er heldigvis ikke et veldig stort problem.

Dessuten har vi ikke kommet til godsakene enda.

Snurr film
Det er naturligvis filmene som står i fokus i The Movies. Mye av filmproduksjonen kan automatiseres og en trenger ikke blande seg noe nevneverdig inn dersom man ikke vil. Men med tanke på at denne delen er den mest underholdende i hele spillet ser jeg ingen grunn til hvorfor du skulle la være.

Den enkle varianten består stort sett av å plukke opp og dra de rette menneskene til rett sted. Sett manusforfatteren i arbeid ved et av kontorene, og du får filmtitler som ”The Love Lasso” og ”Judged by Machine”. The Movies byr på mange artige øyeblikk og å se resultatene av hva dine manusforfattere finner på er uten tvil noen av de morsomste. Deretter bærer det videre av sted til castingbygget, hvor rollene skal fordeles og manuset innøves. Igjen, det er bare til å plukke opp skuespillerne og regissøren du vil bruke og plassere dem i rett rom. Sett at du har innspillingsområdene klare, tar filmingen sted så fort skuespillerne og regissøren er ferdige med forberedelsene. Det er ganske moro å følge hele prosessen fra et fugleperspektiv og se de små, forvirrede kameramennene løpe etter regissøren fra sett til sett. Når innspillingen er ferdig, er filmen mer eller mindre klar for utgivelse. Hvem vet, kanskje du sitter på en ny blockbuster?

Filmens suksess er avhengig av en rekke ulike faktorer, og noen av dem har allerede blitt nevnt. Hvor aktuell filmens sjanger er på det tidspunktet den gis ut og publikums etterspørsel, vil naturligvis spille inn. Andre faktorer kan være regissøren og skuespillernes erfaring med sjangeren, kvaliteten på settene og hvilken type teknologi du tar i bruk. Det er i det hele tatt mye å ta hensyn til, og du må nok belage deg på at dine første utgivelser ligger lenger nede på seerlistene.

Så sant du har låst opp muligheten, kan du gå mer grundig til verks og mer eller mindre skape filmer akkurat slik som du vil ha dem. Hvor mange skuespillere som skal brukes, hvilke scener du vil dra frem, lys- og væreffekter – alt bestemmes ved hjelp av noen få tastetrykk i en avansert, men enkel-å-bruke filmeditor. I sluttfasen kan du importere alt fra bakgrunnsmusikk til dine egne lydopptak som synkroniseres med skuespillernes lepper. Her er det i det hele tatt bare kreativiteten som setter grenser, og jo mer tid du vier til dine prosjekter, desto mer vellykkede blir dem.

The Movies går uten tvil en strålende fremtid i møte hva spillcommunity angår. Ferdige produkter kan eksporteres og lastes opp på den offisielle The Movies-siden til alles skue. Det florerer allerede med utallige filmer der ute. Utviklerne sitter på et hav av muligheter hva utvidelser angår, noe de garantert ikke vil ta for lett på med det første. Jeg savnet imidlertid et form for redigeringsverktøy som lar spilleren designe sine egne sett. Dette må vi forhåpentligvis ikke vente for lenge på. Da vil det virkelig bare være fantasien som setter grenser.

Grafikken har den samme realistiske, men samtidig overdrevne sjarmen som du finner i blant annet The Sims-spillene. Enkelte teksturer virker flate og spillfigurene er sjelden veldig pene å se på, men til gjengjeld inneholder de utallige flotte animasjoner som virkelig kommer til rette foran kameraet. Spillet er både fargesprakende og pent å se på, uten at det blir for mye av det gode. Lydbildet kan også sammenlignes med The Sims, med dialoger mellom de ansatte som minner mye om det ”simske” språket. Musikken byr på flotte toner som er aktuell for de ulike tidsperiodene du går gjennom. Likevel er det radiokanalen som spilles i bakgrunnen til enhver tid som tar kaka, med en radiovert som gjør narr av filmindustriens varemerker og kommenterer tidsaktuelle hendelser. Solide saker.

Konklusjon
Mye kan sies om Peter Molyneux, men at han er en mann med gode ideer hersker det ingen tvil om. Med The Movies åpner han en verden full av muligheter for de som bærer på en drøm om å bli filmskaper, men ikke har de tilgjengelige ressursene. Det er et av de få spillene som virkelig setter kreativiteten på prøve og gir spilleren rikelig med muligheter til å forme filmene slik som han/hun vil ha dem. Slik bredde kommer dessverre på en bekostning av en noe lidende simulatordel. Å ta seg av den daglige driften av filmstudioet har sin underholdningsverdi, for all del, men jeg savner litt mer dybde og en ender fort opp i et rutinemessig mønster. The Movies handler heldigvis om filmene, og her vil nok spillet holde mang en sjel opptatt mange vinterkvelder framover. Uten tvil et av de bedre spillene denne høsten.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden