Sniktitt

The Punisher

Tegneserieadapsjoner er i skuddet om dagen. Filmer og spill basert på blant annet Marvel-universet spyttes ut i et tempo man nesten ikke skulle tro var mulig. En del av disse blir fulgt opp med filmbaserte spill. Som oftest er disse spillene av det heller elendige slaget.

De fleste tegneseriehelter har en eller annen superkraft. Supermann er egentlig en utenomjording med umenneskelige krefter her på jorda. Spider-Man ble bitt av en edderkopp og fikk evnen til å hoppe lange hopp, klistre seg til vegger og kaste ut edderkoppnett. Punisher har ingen slike krefter, han har bare hat og rå kraft kombinert med et helvetes stort våpenarsenal. Ikke eier han frykt heller, han er en ustoppelig drapsmaskin. En av de virkelig tøffe tegneserieheltene. Det eneste han har til felles med mer pusete superhelter, er ikonet han bærer på brystet: En hvit hodeskalle på svart bakgrunn. Ikke akkurat det man forbinder med edle hensikter og snille tegneseriefigurer. Alt dette er elementer som gjør Punisher til en av de meste spennende tegneseriefigurene. Han er ikke en helt, han er en antihelt.

For de som ikke kjenner bakgrunnshistorien kan vi jo ta en kjapp oppsummering. Punisher, eller Fran Castle som er hans egentlig navn, er Vitenam-veteran. Etter krigen kommer han hjem, stifter familie og slår seg til ro. Han lever et liv i fred fram til familien hans faller offer for et mafiaoppgjør. På feil sted til feil tid ender resten av familien hans opp døde, offer for mafiaens kuler. Det var i alle fall slik det hele ble forklart i Marvels tegneseriesuksess når serien først kom for mange år siden. Det er ikke slik det blir forklart i filmen. Kanskje har spillet en tredje forklaring? Uansett er Frank Castle en av de råeste tøffingene du kan finne på trykk eller film.

Fritt fra tegneserien
Det er THQ som har sikret seg lisensen til Punisher som spill. I motsetning til hva som er vanlig har de valgt å basere spillet på den originale serien fremfor å bruke filmen som utgangspunkt. Dette har man gjort for å kunne lage en helt egen historie, og for å slippe å bli bundet opp mot filmhistorien. Det kan også tenkes at THQ har merket seg hvordan det vanligvis blir med spill som er basert på filmer. Slike spill er sjelden noen slager. Ved å velge å distansere seg fra filmen kan det hende at man unngår at spillet får en slik skjebne.

Spillet er et tredjepersons actionspill. Historien følger tegneserien og er skrevet av to av forfatterne som vanligvis skriver historiene til serien. Det betyr vanligvis at Punisher er ute etter å knuse slemme skurker. Måten han gjør det på er med skytevåpen og nådeløs vold. Du vil nødig komme i hans vei når han er ute for å rydde opp. Spillet kan minne litt om Max Payne i måten du spiller. Det fungerer til stor del på samme måte; Du løper rundt og tar livet av skurker med det du måtte ha til rådighet av skytevåpen. Der Max var rimelig human i måten å ta livet av fiender, er Punisher det stikk motsatte. Han bruker mer enn gjerne litt overdreven makt.

Når du kjemper mot fiender kan du gripe tak i dem og bruke dem som skjold. Før du lar dem bli gjennomhullet av sine egne venners kuler kan du også avhøre dem. Ved å gjøre det kan du få informasjon som hjelper deg utover i spillet. Det er ikke alle som er like samarbeidsvillige, en del nekter faktisk å snakke. Da er det greit å kunne bruke ymse "oppmykningsmetoder", litt sånn som amerikanerne har det med å gjøre i Irak. Vi fikk først prøve å avhøre en fiende ved hjelp av en kvistkvern. Ved å vippe opp og ned med analogstikka på Xbox-kontrolleren styrte vi kraften vi brukte for å tvinge stakkaren vi avhørte inn i kvistkverna. Når vi hadde fått det vi trengte av informasjon var det bare å avslutte det hele ved å ta full fart og dytte stakkaren gjennom kverna. I den andre enden ble det spyttet ut kjøttrester og blod. Svært så brutalt. Senere fikk vi mulighet til å gjøre noe lignende, men denne gangen med piraja som pressmiddel.

Ikke noe for KrF-ere
Hvor dyp historien kommer til å være når spillet kommer ut er ikke godt å si. Vi gjetter at den blir ganske tynn, akkurat slik det skal være i et spill som dette. Volden blir det ingenting å si på, i alle fall ikke om du liker rå vold. Om du er KrF-medlem kan det derimot hende du har plenty å si på den. Spillet vi prøvde var på langt nær ferdig. Kontrollene var for det meste enkle og gode, og vi hadde få problemer med å komme raskt inn i spillestilen. Mulighetene for å bruke to våpen uavhengig avhverandre var noe vi falt for. De to avtrekkerne på Xbox-kontrolleren styrte hvert sitt våpen, ganske likt som den muligheten spillere vil få i Halo 2. Det å kunne foreta avhør var også en morsom greie, selv om akkurat det nok kan bli kjedlig ganske fort.

Gjennom spillet vil du møte på de fleste av Punishers mest kjente fiender og allierte fra tegneserien. Du vil også oppdage at mange av elementene og bakgrunnshistoriene i spillet er referanser til ting som har skjedd i serien i løpet av årene. I løpet av spillet kan du vinne eksklusive klipp og annet snacks fra filmen og tegneseriene. Spillet vil ikke ha noen flerspillerbit. Det er ventet lansert både for Xbox og PlayStation 2 i løpet av høsten 2004.

Siste fra forsiden