The Saga of Ryzom

De store tittelforsvarerne kjenner vi alle til. Brutale kjemper i verdensklassen, altoverskyggende og med tyngde nok til å stoppe godstog på brystkassa. For hvilke titler kan vel utfordre Sonys "EverQuest 2" eller Blizzards "World of Warcraft"?

Fullstendig frihet
Det er ikke noe valg av klasser i The Saga of Ryzom, og heller ingen begrensning på hvor mange områder du kan utvikle karakteren. Ønsker du å mestre både kamp og magi er det fullt mulig, det tar bare lengre tid. For å gi spillere ytterligere frihet, så har Nevrax implementert et system som gir spillerne selv mulighet til å sette sammen spesialangrep, magiske formler og så videre. Disse er bygd opp av "Stanzas", eller byggeklosser. Her kan du mikse og kombinere av hjertens lyst.

En "Stanza" er en byggekloss som består av handlinger som har en assosiert kostnad som må møtes. En handling for en "Stanza" brukt i et trylleformular kan for eksempel være syreskade. Denne kostnaden kan du betale for ved å legge på en "zap"-kostnad, begrense rekkevidden på trylleformularet, eller øke tiden det vil ta å fullføre formularet. Etterhvert som "Stanzas" blir mektigere vil de ha en høyere assosiert kostnad. "Zap" er i Ryzom som mana er i vanlig magi.

Kampsystemet i Ryzom er nytenkende. For hver gang du når et nytt ferdighetsnivå blir du tildelt en poengsum som kan brukes til å kjøpe nye "Stanzas", eller du kan samle poeng for å kjøpe en ny startpakke. Poengene kan også brukes til å kjøpe mer helse, utholdenhet og så videre. Når man når et gitt ferdighetsnivå, vil kampgrenen dele seg opp i nærkamp med blant annet sverd og øks, og avstandskamp som består av skytevåpen og kastevåpen. Høyere ferdighetsnivå vil by på yttereligere spesialiseringer. Hvordan man opparbeider seg forskjellige erfaringspoeng er bestemt av kampstrategier og hvilke våpen du benytter.

I kamp kan man velge å bruke forskjellige angrepsformer, eller "Stanzas" for å overvinne motstanderen. Disse kan være økt skade, økt treffsikkerhet, eller andre mer spesialiserte angrep som blir tilgjengelige etterhvert som du utvikler deg.

Magi er bygd opp på samme måte som kampsystemet. Erfaringspoeng innen magi er akkumulert for hver gang en magisk trylleformular blir brukt. Også her blir magi-grenen delt opp i mer spesialiserte magi-former etter hvert som du når høyere ferdighetsnivåer. Å lage nye trylleformularer kan være ganske morsomt. Det er for eksempel mulig å lage trylleformularer som ikke koster "zap".

Det beste utstyret i spillet er laget av spillere, og her kommer håndverk inn. Ønsker du deg et bedre våpen, en ny rustning eller magiske smykker, kan du lage dem selv, eller få andre til å lage dem for deg. Også dette systemet følger samme modell som kamp- og magisystemet. Etterhvert som du blir dyktigere til å lage ting, vil du ha muligheten til å legge magiske effekter på både våpen, rustning og annet utstyr.

For å lage ting, trengs råvarer. Disse finnes overalt i naturen, men de kan være vanskelig å finne. Råvarer kommer også i forskjellige kvalitetsnivå, og det kreves en god del erfaring for å finne dem. Igjen er det samme byggekloss-systemet brukt.

Tålmodighet, den ultimate utfordring
Etterhvert som karakteren din stiger i gradene, vil man komme til et punkt hvor det ikke lenger er mulig å utvikle seg på egen hånd, og man må samarbeide med andre spillere. Når dette punktet er nådd byr også spillet på en rekke langt mer spennende utfordringer. Da kan mann stå side om side med landsmenn for å forsvare byen mot invasjonsstyrkene til kitins, utforske steder fordømt av guder og engler, eller oppdage hittil ukjente landområder.

Også i Ryzom har du mulighet til å bli medlem av et guild, en koalisjon av spillere som bærer samme våpenskjold, og samarbeider for å nå felles mål. Dette kan ha mange fordeler. Det er lettere å finne spillere du kan jakte sammen med, du kan få hjelp til å skaffe utstyr, eller det kan gjøre det enklere å omsette egen produksjon.

Førsteinntrykket av både grafikk og lyd i Ryzom var forholdsvis tilfredsstillende, hverken mer eller mindre enn hva jeg ville forvente av et spill i denne sjangeren i dag. Naturlandskapet så greit ut, været med både grafiske effekter og lyd var veldig stemningsfullt, og bygningene så gjennomsnittlige ut. Men etter å ha vandret rundt på Atys en stund, og blitt vant med taster, menysystemer og annet, merket jeg hvor mye repetisjon det er i spillet. Modellene er stort sett enkle og kjedelige. Handelsmenn, vakter og andre datastyrte personer i spillet hadde for det meste det samme ansiktet, bare hårfarge var forskjellig. Klærne mangler detaljer, og landskapet var vel ensformig. Modellene på dyr, beist og insekter var direkte skuffende. En så enkel grafikk burde ikke forårsake mye grafiske forsinkelser, men selv på en kraftig maskin hadde ikke Ryzom den flyten jeg forventet.

Lyd og musikk holdt stand. Nevrax har leid inn nordmannen Bjørn Arve Lagim til å lage musikken i spillet. Lagim har gjort en fremdragende jobb i tidligere spill som "Den Lengste Reisen" og "Anarchy Online". Dette var et godt utgangspunkt, men det endte i enda en skuffelse, for musikken kom ikke godt nok fram. Lydene i kampsituasjoner er repetitive, men dette er vanskelig å unngå.

Førsteinntrykket av spillet virket forholdsvis lovende. Isolert sett er Ryzom et helt kurant alternativ til andre spill av samme sjanger. Hvis du derimot sammenligner det med andre nye titler av året blir det hele veldig skuffende. Den sårt etterlengtede oppdateringen gav spillet et lite ansiktsløft, men vi må derimot vente til oppdatering nummer to kommer før det blir implementert en rekke essensielle elementer, blant annet oppdrag for spillerne. Dersom The Saga of Ryzom ikke dør ut med en gang, vil det nok være interessant å gi det en ny sjanse etter det har fått vokst på seg noen tilleggspakker, men slik The Saga of Ryzom er i dag bør det helst få stå i fred i butikkhyllene.