The Simpsons Skateboarding

The Simpsons Skateboarding kombinerer to ting som i utgangspunktet ikke har noe med hverandre å gjøre. TV-serien The Simpsons har underholdt oss i over 10 år, og har fått status som en av verdens beste serier noensinne. Fullt fortjent, spør du meg.

Enkelt men funksjonelt
Introen til spillet består av en MTV-liknende videosnutt akkompagnert av en "spritet opp" versjon av den velkjente sangen til serien. Musikken ellers i spillet er av den typen som hverken irriterer, eller tillfører spillet noe. Den bare er der, og kunne kanskje like godt vært droppet. Grafikken i spillet er på nivå med tegnestilen i serien, enkel men funksjonell. Figurene har forståelig nok fått mest oppmerksomhet, og de få detaljene de originalt har er tatt med her. Bilene, husene og andre ting i byen er nedprioritert grafisk sett. De blir boksete, udetaljerte og kjedelige. Det er heller ikke gjort noe ut av værforholdene her. Solstråler og skygger er ikke-eksisterende. En annen ting som er litt teit er at kommentarene fra figuren din kommer veldig sent, spesielt når du tryner - for å si det på godt norsk. Bedre sent enn aldri heter det, men i dette tilfellet så hadde det nesten vært bedre med aldri. Spillets stil kan oppsummeres med ordet barnevennlig. Sterke farger, og blå himmel med skinnende sol.

Kontrollsystemet føles i utgangspunket bra, men det er likevel noe som skurrer her. Det er akkurat som om det er meningen at du ikke skal ha full kontroll. Å skulle ta en helt enkelt sving for eksempel inn i en tunnel burde være enkelt men der det merkelig nok ikke. For de av oss som har stått på rullebrett i virkeligheten så vet vi at det selvfølgelig er begrenset hvor brått du kan svinge, men i dette spillet så vil du oppleve at du må ta mange omveier før du kommer dit du skal. Det er heller ikke så lett å utføre triksene til rett tidspunkt. Marginen her er liten, og flere ganger vil du få oppleve tyngdekraftens nådeløse virkning i det du feilberegner tiden du har til for eksempel å snurre brettet rundt i luften. Det er greit nok at et spill skal være utfordrene, men når det er så utfordrene at det rett og slett går utover lysten til å spille er det noe seriøst galt.

Det er The Code Monkeys som står bak dette spillet som blir distribuert av Electronic Arts, og de har gitt oss mange friske kvalitetsspill i den senere tid. Det er derfor skuffende når de sender et spill som dette ut på markedet. Et spill som virker halvferdig. Ideen til spillet er ikke håpløs, men det er simpelthen for mange mangler og for mange uinspirerende oppgaver til at det kan konkurrere med andre spill i samme sjanger. En kan spørre seg om dette spillet er siktet inn på det yngre publikum, og det kunne jo være en formildende omstendighet. Dersom dette er tilfelle vil jeg påstå at produsenten har bommet kraftig på målgruppen, da vanskelighetsgraden på brettene er for stor for de yngre. Jeg vil tro at de fleste gir opp i frustrasjon, og at det litt eldre publikum vil konkludere med at det rett og slett ikke er verdt innsatsen. Er du hardbarka tilhenger av Simpsons, og en skateboardspill-entusiast så kan det hende at du synes spillet er verdt tiden din - men jeg mistenker sterkt at dette utgjør en minoritetsgruppe.