The Sims 2

Det bor noen smånevrotiske mennesker inne i datamaskinen din, og de trenger din hjelp. The Sims 2 er her, og det er akkurat like godt som vi hadde forventet.

Side 4

Kjøp maten din selv
I likhet med i noen av ekspansjonspakkene kan du nå sende simmene dine innom butikker, aktivitetssentere og parker, hvor de kan sosialisere med andre simmer, kjøpe mat, nye spill og andre greier til hjemmet sitt. Hvis de ikke har svømmebasseng hjemme kan de ta turen innom det offentlige svømmebassenget om de vil. Simmene kan også invitere med seg andre simmer om du ikke tør la dem gå alene. Det som er litt merkelig er at hvis du sender en sim til et slikt fellesareal vil tiden hjemme stå stille, så når han kommer tilbake (trett og elendig) vil det kanskje fortsatt være morgen der hjemme. Det er likevel fint at ikke alt foregår på samme sted, hele tiden. En etterlengtet nyhet er forøvrig at simmene kun jobber fem dager i uken, slik at de faktisk får tid til å gjøre en del når de har fri.

Postmenn, gartnere, hushjelper, pizzabud og lignende er nå ekte personer, og kan behandles deretter. Simmene dine kan bli venner med dem, og til og med ha romantiske og/eller seksuelle forhold med dem. Det samme gjelder folk som jobber i butikker og slike ting. I det hele tatt er det langt flere folk i Sims-verdenen enn tidligere, og hvis du er desperat etter venner er det bare å sende simmen din ut på veien og huke tak i den første og beste som går forbi. En tur til parken hjelper også, naturligvis. Du kan forøvrig bygge nye butikker og aktivitetsområder på samme måte som du bygger vanlige hus, og det koster deg ingenting å bygge slike ting. Spillet kommer med tre ulike nabolag, hvert med en rekke boliger (med og uten familier) og fellesarealer, og hvis ikke disse holder kan du lage dine egne helt fra bunnen av. Du kan også importere boliger, familier og fellesarealer fra nettet.

Lyd har alltid vært en viktig del av The Sims-opplevelsen, og det er den fortsatt. Alt høres ut som det skal, radiostasjonene kommer med en haug profesjonelle melodier og det oppdiktede språket "simlish" høres fremdeles ut som et ekte (men merkelig) språk. Barn høres litt mer troverdige ut her enn tidligere, men ellers er det ikke noe nytt å berette om. The Sims 2 er svært krevende i forhold til tidligere versjoner, og du skal ha en temmelig god maskin for å kjøre det helt jevnt. Ellers har vi aldri opplevd noen feil eller krasj, men spillet ville ikke starte på en mer eller mindre ren Windows 2000-installasjon (selv om spillet skal støtte dette operativsystemet), og vi måtte bruke Windows 98SE (på samme maskin) for å spille det. Spillet kommer også med en form for kopibeskyttelse som har skapt problemer for mange, i og med at det visstnok ikke vil kjøre om du har vanlige og lovlige CD-brennerprogram (som Nero) på systemet ditt.

Det kommer ingen overraskelser i denne konklusjonen; The Sims 2 er et fremragende spill, en verdig etterfølger og et spill tilhengere av serien bør kjøpe snarest. Endringene som er gjort siden originalspillet gir The Sims 2 litt mer fokus og gjør det dermed lettere å svelge for de som trenger mer eller mindre fastlagte mål å spille mot, men ellers er alt egentlig slik det var - bare mer moderne, mer fleksibelt og mer detaljert. I tillegg har spillet mer humor og mer sjarm enn originalen, og er på alle områder et overlegent spill. The Sims 2 representerer ingen revolusjon, slik det første spillet i serien gjorde, men snarere en evolusjon av konseptet. Akkurat det de aller fleste tilhengerne ville ha, med andre ord.

Side 4