ANMELDELSE: The Sims 2

The Sims 2

The Sims er ikke lenger bare et dataspill. Det har blitt et fenomen, på samme måte som kjente artister eller innflytelsesrike filmer. Spillet har hektet millioner av mennesker rundt om i verden - menn og kvinner, unge og gamle, folk som spiller mye og folk som spiller lite. The Sims tok dukkehuskonseptet som tidligere kun var utforsket i mer eller mindre glemte titler fra tiden før spillbransjen ble fastlåst i sjangere, og utviklet det til noe helt unikt på markedet. Spillet fikk naturligvis like mange motstandere som tilhengere, og hvis du er en av disse motstanderne kan du egentlig bare droppe resten av omtalen. The Sims 2 vil ikke appellere mer til deg enn originalen gjorde, og du vil utvilsomt bare ergre deg over all skryten det får.

En mønsteretterfølger
Skal vi være helt ærlige må vi si at The Sims 2 egentlig ikke gjør noe mer enn forventet av en etterfølger av denne typen. Gameplayet er i stor grad det samme som tidligere, men spillet kommer med noen nye ideer som vi ikke har sett før, og som helt klart påvirker måten vi spiller på. Dessuten tar det med seg noen av de tingene som ekspansjonspakkene til originalen introduserte, samtidig som det legger noen av dem igjen (kjæledyr er borte vekk, for eksempel). I tillegg er omtrent alle aspektene av originalspillet forbedret på en eller annen måte. Electronic Arts har ressurser, og The Sims 2 beviser at de ikke er redd for å bruke dem.

La oss begynne med det mest slående; grafikken. Der originalspillet best kan beskrives som enkelt, men pent, er etterfølgeren strålende. Spillet har naturligvis tatt steget inn i 3D, og detaljnivået har vokst betraktelig. Her finner du kanskje få av de vanlige skryteeffektene til førstepersons skytespill, men du finner en presentasjon som er tvers gjennom profesjonell, og skremmende omfattende. Når simmene dine ser på TV, så ser de virkelige animerte TV-programmer. Når de spiller data kan du kjenne igjen spillene de spiller (alle er naturligvis EA-spill). Når de spiller sjakk mot hverandre flytter de brikkene slik som i virkeligheten, og du kan faktisk følge med og ergre deg over strategiene deres. Alt er gjennomsyret av et detaljnivå vi tidligere bare har kunnet drømme om.

Animasjonene er mye mer livaktige og varierte enn tidligere, og ansiktsuttrykkene forteller mer enn de noensinne har gjort. Naturligvis er de karikerte og overdrevne, men ansiktene til simmene dine er blitt til små vinduer inn til sjelen deres, som viser hvordan de føler og tenker. Ansiktene i seg selv kan du skreddersy ned til minste detalj. Vil du lage en tro kopi av deg selv er det i praksis mulig. Vil du lage drømmejenta di kan du gjøre det. Vil du lage Valgerd Svarstad Haugland og Kjell Magne Bondevik, kan du helt sikkert gjøre det også. Disse simmene kan du naturligvis dele med verden, både via tradisjonelle nettsteder og spillets innebygde system for deling av brukerprodusert innhold. Du kan naturligvis endre mer enn bare ansiktene, og verktøyet hvor du lager dine egne simmer er så omfattende at det i seg selv vil tilby timevis med underholdning for de fleste.

Big Brother
Alt dette gjør at du nå kan få et mye nærere forhold til det som skjer i spillverdenen enn du kunne tidligere. Det føles nesten skremmende Big Brother-aktig noen ganger, når du titter inn på to flørtende simmer som sitter på fanget til hverandre i sofaen og kysser, ler og glemmer alt annet i verden rundt seg. Tidligere hadde simmene et robotaktig preg over seg, men nå er det borte, og alt virker mye mer ekte og nært. Det virker kanskje søkt å starte en spillomtale med å skryte grafikken opp i skyene, men i dette spillet har grafikken mye å si for spillbarheten, og derfor var det utrolig viktig at Electronic Arts lykkes på dette området. Det har de altså gjort. Hva annet er forbedret, da?

Svaret er omtrent alt. Drømmehuset ditt har aldri vært lettere å bygge, og du har mange flere muligheter enn tidligere. Hus er ikke lenger begrenset til to etasjer, og du kan nå lage dører og vinduer i skråvegger. Dessuten kan du lage store vinduer som går over to etasjer, og hvis du har grønne fingre og mener hagen er viktig kan du virkelig slippe landskapsarkitekten i deg løs og lage de flotteste parker (med vanndammer, bekker og broer). Du har rett og slett mye mer frihet enn før, og det eneste vi savner er muligheten til å lage en ordentlig kjeller.

Innredning av hjemmet ditt
Et hus uten innhold er fryktelig trist, noe de fleste som har sett et fraflyttet hus vet. Electronic Arts har derfor gitt oss en mengde møbler å fylle husene våre med. Antallet ulike møbler er kanskje litt skuffende. Det ser ikke ut til å være særlig mye mer her enn i originalversjonen av The Sims, og mens spillet er bedre utstyrt enn før på enkelte områder, er det dårligere utstyrt på andre. Det finnes for eksempel bare to typer kjøleskap. Papirkurv finnes ikke. Samtidig kommer spillet også her med mer frihet enn tidligere. Liker du en sofa, men skulle ønske fargen eller setetrekket var annerledes? Ikke noe problem - da velger du bare en variant du er mer komfortabel med. De aller fleste møblene kommer nemlig i en rekke ulike varianter, slik at du kan velge akkurat den fargen, tretypen eller mønsteret som passer best i dine omgivelser. Angrer du deg, eller er du ute etter å gi stua en ny stil, så kan du enkelt forandre på utseendet senere. Genialt.

Derfor er det slik at når du skal velge gardiner for første gang blir du sikkert skuffet over utvalget, helt til du oppdager at alle de forskjellige gardintypene kommer med ulike farger og mønstre. Kanskje du vil ha den gule varianten på kjøkkenet og den blå på soverommet? Helt greit. Igjen; på tross av at mengden innhold ikke ser ut til å ha endret seg nevneverdig, har interiørarkitektene blant oss fått mye mer spillerom enn før. Nå gleder vi oss bare til Electronic Arts gir ut et program som lar deg importere dine egne bilder til å henge på veggen, slik de gjorde med originalen. Bildene i spillet er nemlig ikke fryktelig interessante, dessverre.

Mennesker i sentrum
Nok om de statiske tingene i spillet - det er menneskene som er i fokus i dette spillet, og det er her de største endringene har kommet. Simmene virker mer intelligente nå. De er flinkere til å gå på do selv om de føler behov for det, eller lage mat hvis de er sultne (men de lager fortsatt stort sett bare til seg selv, på tross av at de har besøk eller familie). Ting som toalettbesøk og dusjing ser ut til å ta litt mindre tid enn tidligere, og behovet ser ikke ut til å være så stort som det var før - dessuten kan simmene både gå på do og spise mens de er på jobb, noe som hjelper veldig mye. Simmene tar litt mer initiativ enn før, og er generelt flinkere til å bruke tiden fornuftig uten at du hele tiden må detaljstyre. Mens maten står i komfyren kan en sim godt finne på å sette oppvasken fra forrige måltid inn i oppvaskmaskinen, for eksempel.

Når du lager en ny sim kan du velge personligheten hans eller hennes, og dette valget får mye å si for hva denne simmen ønsker seg i livet. En sim som er opptatt av kunnskap vil ønske å gjøre ting som å titte på stjernene i teleskop og oppleve at de teoretiske evnene forbedres. Hver dag har en sim fem ambisjoner om ting han eller hun ønsker å oppnå. Disse kan bestå av alt fra å lære å lage en ny matrett til å gifte seg med en annen sim, og hvis ønskene oppfylles vil simmen få aspirasjonspoeng og bedre humør. Når et slikt ønske oppfylles kommer det et nytt ønske og tar plassen dets, og hvor stor innflytelse oppfyllelsen av et slikt ønske har på simmen din avhenger helt av hva slags type ønske det er. Et ønske om å flørte med en utvalgt sim gir ikke like mange bonuspoeng som det oppfylles som et ønske om å gå til sengs med denne simmen.

Nervøst sammenbrudd
Simmene har også en del ting de frykter, og på samme måten som et oppfylt ønske gir bonuser fører en frykt som går i oppfyllelse med seg negative konsekvenser. Simmer frykter ting som branner, innbrudd og lignende, men er også redde for konflikter eller å feile. Hvis en sim ønsker å gå til sengs med en annen er sjansene store for at simmen er livredd for at denne andre simmen skal si nei. Får simmene oppfylt nok ønsker vil de leve på en sky av lykke og generelt gjøre alt mye bedre enn ellers, men hvis ting går riktig galt vil de risikere å få nervesammenbrudd og klikke helt, slik at de må ha profesjonell hjelp for å komme seg på beina igjen.

Det interessante her er at simmene kan ha interessekonflikter. For eksempel var en av mine simmer helt betatt av ei jente, og ønsket bli forlovet med henne. Hun var like betatt av ham, men egentlig ønsket hun seg en helt annen sim, og en av hennes største frykter var nettopp å bli forlovet med simmen min. Hun ønsket forøvrig også å være forelsket i tre andre simmer samtidig, en idé simmen min sikkert ikke ivret like mye etter. Bonuspoengene simmene får for å få oppfylt ønskene sine kan veksles inn i en rekke objekter som gir dem fordeler (f.eks. et pengetre eller en beholder med ungdomsdrikk), og som sikkert faller i smak hos enkelte. Jeg synes imidlertid ikke at disse bonusene passet særlig godt inn med min spillestil, og glemmer bevisst at de eksisterer.

Aldring og død
Den andre store nyheten i The Sims 2 er at simmene ikke lenger lever evig. Simmer kunne riktignok dø i originalen, men da måtte du behandle dem temmelig dårlig, og nesten bevisst gå inn for å drepe dem. Slik er det ikke lenger. En sim begynner livet som spedbarn, vokser seg til et barn og siden en ung voksen, før han blir helt voksen og til slutt gammel. En vakker dag vil han rett og slett dø, uansett hvor pent du steller med ham. Dette forandrer helt klart måten du må spille på. Det er ikke lenger mulig å lage en supersim som er vellykket på alle områder - simmene har begrenset tid i den virtuelle verden, og du må hele tiden vurdere om de bruker denne tiden godt nok eller kaster dem bort på meningsløse ting.

Dette fører også til at familien blir mer sentral enn før. For å videreføre familien må simmene få barn, og her kommer genene deres inn i bildet. Kort sagt; ikke bare kan du se hvordan Kjell Magne og Valgerd tar seg ut sammen, men du kan også finne ut hvordan barnene deres vil se ut. Småtassene arver både utseendet og personligheten til foreldrene, og i tillegg betyr oppveksten mye for hvordan de oppfører seg som voksne. Hvis foreldrene fester og koser seg, men glemmer barna, vil de søte små kanskje forvandle seg til noen ufordragelige rakkerunger som skaper problemer for alt og alle. Etter hvert vil barna selv vokse opp og forhåpentligvis få nye barn, samtidig som foreldrene deres blir besteforeldre. Når en sim dør vil pengene hans gå i arv, og familien kan på den måten bygge seg opp slik at eldre generasjoner legger grunnlaget for de yngre.

Døden er naturligvis noe som påvirker simmene i stor grad, og de er alltid redde for at viktige personer i livet deres skal falle bort. Skjer dette vil de sørge, og takket være den nye hukommelsen deres er et slikt tap noe de kan bære med seg svært lenge. Det å inkludere døden i spillet er nok en noe kontroversiell beslutning, og en beslutning som flere spillere vil like heller dårlig. Heldigvis er det fullstendig mulig å stoppe tiden ved hjelp av en juksekode, og Electronic Arts har til og med inkludert denne i instruksjonsmanualen. Dermed kan du spille The Sims 2 akkurat slik du vil, enten du synes livssyklusen til simmene kommer i veien for din nytelse av spillet eller er et flott tillegg til den livssimulatoren som The Sims 2 er.

Kjøp maten din selv
I likhet med i noen av ekspansjonspakkene kan du nå sende simmene dine innom butikker, aktivitetssentere og parker, hvor de kan sosialisere med andre simmer, kjøpe mat, nye spill og andre greier til hjemmet sitt. Hvis de ikke har svømmebasseng hjemme kan de ta turen innom det offentlige svømmebassenget om de vil. Simmene kan også invitere med seg andre simmer om du ikke tør la dem gå alene. Det som er litt merkelig er at hvis du sender en sim til et slikt fellesareal vil tiden hjemme stå stille, så når han kommer tilbake (trett og elendig) vil det kanskje fortsatt være morgen der hjemme. Det er likevel fint at ikke alt foregår på samme sted, hele tiden. En etterlengtet nyhet er forøvrig at simmene kun jobber fem dager i uken, slik at de faktisk får tid til å gjøre en del når de har fri.

Postmenn, gartnere, hushjelper, pizzabud og lignende er nå ekte personer, og kan behandles deretter. Simmene dine kan bli venner med dem, og til og med ha romantiske og/eller seksuelle forhold med dem. Det samme gjelder folk som jobber i butikker og slike ting. I det hele tatt er det langt flere folk i Sims-verdenen enn tidligere, og hvis du er desperat etter venner er det bare å sende simmen din ut på veien og huke tak i den første og beste som går forbi. En tur til parken hjelper også, naturligvis. Du kan forøvrig bygge nye butikker og aktivitetsområder på samme måte som du bygger vanlige hus, og det koster deg ingenting å bygge slike ting. Spillet kommer med tre ulike nabolag, hvert med en rekke boliger (med og uten familier) og fellesarealer, og hvis ikke disse holder kan du lage dine egne helt fra bunnen av. Du kan også importere boliger, familier og fellesarealer fra nettet.

Lyd har alltid vært en viktig del av The Sims-opplevelsen, og det er den fortsatt. Alt høres ut som det skal, radiostasjonene kommer med en haug profesjonelle melodier og det oppdiktede språket "simlish" høres fremdeles ut som et ekte (men merkelig) språk. Barn høres litt mer troverdige ut her enn tidligere, men ellers er det ikke noe nytt å berette om. The Sims 2 er svært krevende i forhold til tidligere versjoner, og du skal ha en temmelig god maskin for å kjøre det helt jevnt. Ellers har vi aldri opplevd noen feil eller krasj, men spillet ville ikke starte på en mer eller mindre ren Windows 2000-installasjon (selv om spillet skal støtte dette operativsystemet), og vi måtte bruke Windows 98SE (på samme maskin) for å spille det. Spillet kommer også med en form for kopibeskyttelse som har skapt problemer for mange, i og med at det visstnok ikke vil kjøre om du har vanlige og lovlige CD-brennerprogram (som Nero) på systemet ditt.

Det kommer ingen overraskelser i denne konklusjonen; The Sims 2 er et fremragende spill, en verdig etterfølger og et spill tilhengere av serien bør kjøpe snarest. Endringene som er gjort siden originalspillet gir The Sims 2 litt mer fokus og gjør det dermed lettere å svelge for de som trenger mer eller mindre fastlagte mål å spille mot, men ellers er alt egentlig slik det var - bare mer moderne, mer fleksibelt og mer detaljert. I tillegg har spillet mer humor og mer sjarm enn originalen, og er på alle områder et overlegent spill. The Sims 2 representerer ingen revolusjon, slik det første spillet i serien gjorde, men snarere en evolusjon av konseptet. Akkurat det de aller fleste tilhengerne ville ha, med andre ord.

The Sims 2

Windows
Slippdato: 16. september 2004