The Sims 3

Simulert virkelighet

Hvorfor leve livet når du kan spille det?

The Sims-spillene er tidenes mestselgende PC-spillserie med over 100 millioner solgte eksemplarer. Forventningene er derfor høye når EA lanserer tredje generasjons mor, far og barn-simulator.

Jeg vil ha is!

Til de av dere som ikke har vært borti The Sims-spillene, kan konseptet forklares ganske kjapt og gæli: Du lager deg en eller flere spillfigurer, enten du går for romvesenstilen med grønn hud og røde øyne eller om du lager en figur som ligner deg selv. Så kjøper eller bygger du et hus som du møblerer med det nødvendigste eller vel så det hvis du jukser til deg mer penger, før du finner deg en jobb og til slutt blir gammel.

Jeg har sagt det tusen ganger, kake til frokost er ikke sunt!

Utrolig nok har dette vært suksessformelen for EA i ni år nå, helt siden det første spillet i serien kom i 2000. Salgstallene vitner om at det ikke bare er småjentene som har trykket denne livssimulatoren til sitt bryst, og man kan jo lure på hvorfor enkelte bruker tid på å spille et spill som går ut på å gjøre akkurat det samme en selv gjør hver dag.

Eller, er det egentlig så rart?

Etterpå, vennen, mamma må bare sparke til hagegnomen først

Hvem har ikke drømt om å vinne i lotto, bare for å kunne kjøpe seg drømmehuset, 60-tommers flatskjerm og en liten Porsche man kan krutte rundt med i helgene? Kanskje bærer du på en drøm om verdensherredømme, der alle som går i mot deg blir sendt til Ytre Enebakk for å jage høner?

Nå har naboen glemt å vaske vinduene igjen!

The Sims-spillenes styrke og appell ligger nettopp i de enorme mulighetene, enten du ser på deg selv som en mesterarkitekt eller om det er såpeseriehistoriene du vil skape. Jeg må krype til korset og si jeg har tastet inn det magiske pengeordet gjentatte ganger i de tidligere utgavene av spillet, bare for å kunne bygge det største huset med de flotteste møblene.

What’s new, pussycat?

The Sims 3 skiller seg sånn sett ikke veldig ut fra forgjengerne sine. Mer enn noe annet kan spillet kalles en oppgradering. Omgivelsene er penere, og enkelte gjøremål som tidligere stjal mye tid, har nå blitt enklere og mer intuitive. Simmene har også fått mer fornuft og gjør livsnødvendigheter som spising og dobesøk av seg selv om du skulle glemme å be dem om det.

I tillegg til en mer detaljert figurbygger, kan du denne gangen gi simmene dine personlighetstrekk, eller egenskaper om du vil. Et ektepar bestående av en nevrotisk, ond og gal mann og en lettskremt, friluftshatende, håpløs romantiker var dømt til å mislykkes. Egenskapene påvirker i stor grad simmenes oppførsel, for eksempel vil en arbeidsnarkoman sim faktisk kose seg på jobb, mens en einstøing ikke er like avhengig av sosial omgang med andre.

Oppussing og andre aktiviteter

Anmeldelse: The Sims 3

Nytt denne gang er også stilskaperen. TS3 kommer med et begrenset utvalg gjenstander, men tilnærmet alle gjenstander og flater kan redesignes med stilskaperverktøyet. Flammelakkert toalett? Null problem. Sebramønster på gitaren fremfor rosa leopard? Fort gjort. Dette gjør at du har uendelige muligheter for å skape omgivelsene nøyaktig slik du selv ønsker, hvis du ikke får helt noia av alle valgmulighetene og ender opp med et hummer og kanarihus altså.

Må plukke vannbiller nå!

The Sims 2 introduserte livstidsbelønninger. Du fikk poeng for å oppfylle ønsker for simmene, enten det var ny jobb eller å snakke med en annen sim. For disse poengene kunne du kjøpe diverse mer eller mindre nyttige ting, for eksempel pengetreet, som hushjelpen gjerne loppet før du kom hjem.

The Sims 3 gjør en litt annen vri. Istedenfor ting, kan du kjøpe deg egenskaper. Aldri sulten, uimotståelig og gratis restaurantbesøk er noe av det du kan velge, og enkelte egenskaper kan komme veldig godt til nytte innen enkelte yrker. Den ene simmen min er politiker og fikk den egenskapen at festene hans alltid var knallsuksesser. Veldig praktisk når man jevnlig må holde innsamlingsfester til kampanjene sine.

Byvandring

Den største nyheten er allikevel byområdet simmene kan besøke. Her kan de ta diverse kurs, holde fester på stranda, spise på restaurant og fiske i parken, for å nevne noe. Og det aller beste? Fordi hele byen er koblet opp mot spilltomten din, foregår alt sømløst. Du kan vandre fra den ene enden av byen til den andre, uten et sekund i lastetid.

Dessverre blir du som spiller stående igjen på utsiden når simmene tar turen innom butikken eller kinoen. Dette legger litt demper for gleden over noe genuint nytt i serien. Og ikke minst, dette stinker utvidelsespakker. Toern fikk åtte pakker som åpnet for nye spillområder, som universitet og forretningsliv, og jeg forventer minst like mange til treern.

Lederen av den Frie Verden liker leopardmønster.

Det er så alt for tydelig at EA akter å melke kua til den kan selges som beef jerky. Antall tilgjengelige gjenstander i spillet er ikke mye å skryte av, stilskaperen til tross. Og den nye Sims-nettbutikken, hvor du kan laste ned flere gjenstander, kan potensielt gå hardt utover lommebøkene til både foreldre og de av oss som er selvholdte.

Ja, vi har sett det før. Nei, det er ikke veldig mye som er nytt, sånn helt egentlig. Du bygger fortsatt hus, finner deg en jobb og er du heldig, får årnings med fruen. Og EA er fortsatt ute etter alle pengene dine.

Allikevel er jeg fascinert. Simmenes nye personegenskaper gjør at du får følelsen av reelle karakterer med egne særtrekk, fremfor legomenn som gjør det du ber dem om. Stilskaperen gir deg også den ultimate kontrollen over hvordan omgivelsene skal se ut.

The Sims 3 er kanskje ikke så veldig nyskapende, selv om simmene nå, i likhet med Postmann Pat, har fått mobiltelefoner. Allikevel er det fortsatt skikkelig moro, og det er vel det viktigste?

Hva har simmene dine funnet på? Del historier i forumet.