Anmeldelse

The Sims: Makin' Magic

I det som angivelig skal være den aller siste ekspansjonen til suksess-serien The Sims, braker Maxis og Electronic Arts til med magi, hekser og morsomme berg-og-dalbaner. I en slags Harry Potter-inspirert setting skal dine små figurer fortsette å leve i den verdenen de er vant til, men denne gangen har magiens mystiske aspekter lurt seg inn i kriker og kroker.

Side 1
Side 2

Magi-byen er nå åpen, og alle er velkommen til spøkelseshus, gamle kirkegårder og spennende tivoli-områder. The Sims Makin' Magic er en solid og verdig avslutning på Sims-eventyret, men problemene står fremdeles i kø for den aldrende og trette livssimulatoren.

En hyllest til serien
The Sims Makin' Magic er en massiv ekspansjon på hele to skiver, og med i boksen følger det faktisk også med en sniktitt på det kommende The Sims 2. Det er rimelig klart at både Maxis og Electronic Arts mener at det er på tide å trekke inn årene, og akkurat denne sniktitten på oppfølgeren inneholder alt som skal til for å videreføre den svært store tilhenger-basen til neste spill. I hele tre år har The Sims-franchisen holdt det gående, og vi har sett utallige ekspansjoner i løpet av denne perioden.

I Hot Date ble vi introdusert til det romantiske miljøet i Downtown-området, hvor simmene kunne gå på brennhete stevnemøter eller sjekke opp tilfeldig forbipasserende. I Vacation ble det åpnet for forskjellige reisemål, og hele Sims-familien kunne dermed reise på ferie og nyte livets gode stunder sammen, mens de i ekspansjonen Unleashed fikk kose seg med kjæledyr slik som katter, hunder og til og med papegøyer. I den forrige ekspansjonen, Superstar, kunne du til og med føre småfolket til stjernestatus og berømmelse. Dette er bare fire av flere, og andre ekspansjoner har også blitt utgitt selv om disse ikke har vært like avgjørende for seriens utvikling.

Men nå er det altså på tide å avslutte med magi- og trylleshow. Maxis ruller opp ermene og trår til for alvor - her skal det danses, synges og festes! Makin' Magic virker som en eneste stor hyllest til serien, spekket med morsomme duppeditter å leke med, og snodige situasjoner du kan havne i. Men de fundamentale problemene er der fortsatt - dårlig tid, kravstore figurer og kjelkete grafikkmotor - men alt dette må vi nok stole på at oppfølgeren gjør bot på.

Trylletriks og andre forunderligheter
Makin' Magic er svært flerfoldig. Ekspansjonen er stappet med nye gjenstander og dingser du kan leke med. Det innfører ingen vesentlige nyvinninger slik som Hot Date, Vacation, Unleashed og Superstar gjorde, men fokuserer tilsynelatende mer på å gi en solid mengde innhold. Sentralt står den nye byen - Magi-byen - hvor de har plassert ut en rekke områder slik som tivoliet, spøkelsesparken og flere private boliger du og dine kan flytte inn i hvis du liker å ha det ekstra magisk rundt deg. Men det er absolutt ikke noe du behøver å gjøre. Har du litt penger å rutte med kan du fint gjøre ditt eget hjem til et tempel for hedensk magi og mystiske figurer. Skjeletter kan vandre rundt i rommene og vaske opp etter folk, og spøkelser kan hjemsøke deg om natten. De naturlige innredningene er først og fremst dem som kan gi deg en direkte innføring i magiens verden - tryllestav-laderen og heksekvernen. Det er disse to gjenstandene du bruker til å skape morsomme - og tidvis farlige - forhekselser og magiske "dingser" som spillet faktisk kaller dem.

For å kunne ta i bruk tryllestav-laderen må du naturligvis skaffe deg en tryllestav. Disse kan du få for en billig penge i Magi-byen, og for å lade opp tryllestaven med en forhekselse må du plassere magiske ingredienser i selve laderen. Disse ingrediensene kan du skaffe på mange måter " enten dyrke dem i din egen hage som bær og annen frukt/grønnsaker, eller kjøpe dem med blant annet magiske mynter. Magiske mynter får du på mange forskjellige måter, slik som å selge gjenstander til selgerne i Magi-byen. Forhekselser og magiske dingser har flere ulike virkemåter og effekter.

Eksempelvis kan du gjøre den slemme naboen om til en padde, hypnotisere dine venner, eller forvandle ting og figurer til å bli din personlige hjelper. Men all denne magiske luksusen har sin pris utover penger og ingredienser " går det galt kan det få alvorlige følger fom simmene dine. De kan bli fakket av Formelkontrolløren og bli pålagt irriterende sanksjoner, eller det kan rett og slett slå tilbake på deg - eksempelvis i form av lynnedslag! Etter hvert som simmen din blir flink til å ta i bruk magi, vil magiske ting begynne å dukke opp rundt omkring - i og utenfor huset. Disse kan du selge eller beholde, og hvis du finner en magisk krystall kan disse lære deg spesielle egenskaper.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden