The Sims Unleashed

Enda en tilleggspakke! Som den femte i serien av tilleggspakker til Maxis' super-hit The Sims, får du nå muligheten til å innføre dyrestell og hagearbeid til dine virtuelle lekedukker. Som om ikke å kontrollere en hel familie, og holde dem alle mette, rene og våkne, skulle være nok, får du nå også en firebent krabat å holde styr på.

Fundamentale problemer
Selv om ekspansjonen i seg selv er bra, svært bra, lider spillet av alvorlige, fundamentale problemer. Jeg stiller meg uforstående til hvorfor ikke Maxis har prøvd å fikse disse gjennom patcher eller gjennom ekspansjonene for den saks skyld. Det har lenge vært et stort irritasjons-moment, det faktum at tiden i spillet går for fort. Dette har ingenting å gjøre med at du kan "spole" fremover, ved å la tiden gå fortere. Klokken går rett og slett for fort i forhold til dine Sims. Det tar for eksempel raskt en time å dusje, et drøyt kvarter å gå fra soverommet til kjøkkenet, og over en time å spise litt mat. Dette gjør spillet altfor vanskelig for mennesker som vil kose seg med spillet. Dette er ikke et skytespill. Du finner ikke et mer pietistisk spill enn The Sims. Vi snakker om et spill hvor du skal spise, dusje, sove, møte venner, gifte deg og få barn.

Trenger virkelig Maxis å sette kjepper i hjulene for oss? Personlig finner jeg det svært vanskelig å sette seg ned å nyte alt det spillet har å by på - ganske enkelt fordi man må bruke de få timene døgnet har på tilfredstille dine Sims' minste krav. Det tar ikke lange tiden før de blir trøtte, ensomme eller sultne. Maxis burde i det minste gi oss en måte å velge vanskelighets-grad, slik at vi som ønsker å spille litt roligere kunne få tid til å gjøre dagens gjøremål uten å måtte legge opp et tids-budsjett. Grafikk-motoren er også utdatert, for ikke å si rett og slett dårlig. Den blir fort overbelastet, samme hva slags maskin du har, og spillopplevelsen blir dermed hakkete. Simsene har også en egenskap til å henge seg fast i ting, og ikke finne frem til de enkleste plasser. Både jeg og hele verdens Sims-fans skulle nok ønske dette ble fikset før eller senere.

Likevel, dette er en omtale for selve ekspansjonen. Spiller du The Sims, er du antakelig klar over disse problemene allerede. Er du klar til å overse disse problemene, går jeg videre i omtalen av The Sims Unleashed. Straks du har funnet deg til rette med Fido, Pusur eller Polly, bestemmer du deg kanskje for å se om du har en grønn tommel. Ta turen ned til markedet i gamlebyen og kjøp deg noen frø. Så er det bare å plante i vei ute i hagen og se hva som kommer av det. Og dette må vannes og tas vare på. Resultatet av dine ville utflukter i hagen kan du selge på det lokale markedet. Det skal også nevnes at med innføring av kjæledyr i spillet, kommer også de mindre kjælne dyrene på besøk.

Hagen din kan fort bli angrepet av jordrotter, og er du så heldig å ha en hund eller en katt, kan du sette disse til å jakte på inntrengeren. Når man allerede er inne på dette med katter og hunder, skal det nevnes at du kan leke med dem og trene dem opp. Du kan trene dem opp ved å oppmuntre dem når de har gjort noe galt, og straffe dem når de har gjort noe bra. Jeg mener naturligvis omvendt. Derfor må du selv trene dem til å bli husrene, gjøre kunster når gjestene er der, og slutte å bjeffe når du sier det. En hund kan også gjøre mange fornuftige ting, bortsett fra å jakte på jordrotter. Den kan blant annet hente avisen for deg. Dine kjæledyr kan også få barn, og da må du regne med flere familiemedlemmer. Tilføyelsen av kjæledyr er fakstisk ganske morsomt, men problemet er fremdeles at man sjeldent har tid til å bruke tid på det, ganske enkelt fordi du må passe på å oppfylle din Sims daglige gjøremål.

Det er ingen tvil om det. The Sims Unleashed er pakken for deg hvis du allerede er en ihuga fan av The Sims-serien. Tenker du på å returnere til The Sims for å se om ting har blitt bedre etter du forlot spillet i sinne og frustrasjon, kan du like godt holde deg vekke. The Sims Unleashed er en ekspansjon, og det er akkurat det den gjør: ekspanderer. Pakken løser ingen av de fundamentale problemene. Klokken går fremdeles for fort, dine Sims går fortsatt feil i sitt eget hjem, og grafikk-motoren er bare enda mer klar til en tilbaketrukken pensjonist-tilværelse. Kjæledyrene er i bunn og grunn en flott tilføying til spillet, så lenge du finner tid til å passe på dem.

Hagestellet er heller ikke noe å klage på, og vil nok apellere til den mennesketypen de fleste Sims-spillere er. Gamlebyen gir deg mulighet til litt shopping og en tur med hunden i parken (og som Maxis sier selv - har du Hot Date-pakken kan jo alt skje i parken). Lyden og grafikken er den samme gamle. Litt ekstra lyd-effekter det jo, for å supplementere kjæledyrene dine. Disse effektene er gode, og man kan vel ikke annet enn å smile litt når Vovsen kommer løpende mot deg med små søte bjeff. Jeg kan vel ikke gjøre annet enn å anbefale denne pakken, som jeg ville gjort med alle de andre tilleggspakkene også, til de virkelig trofaste spillerne der ute. Her finner du enda mer å sette tenna i. Men igjen vil jeg rette en advarsel til alle dere der ute som aldri har likt The Sims særlig godt: styr unna og bruk pengene på noe annet!