Thrustmaster Beretta 92FS

Skytespill er alltid en stor vinner blant massene. Folk har av en eller annen underlig, morbid grunn lyst til å skyte andre i hjel, eller ting i småbiter. På Xbox går det til vanlig bare ved å bruke håndkontrollen til å styre og skyte med.

Derfor er det gøy når det kommer en litt annen vri. En vri som er hentet rett fra nærmeste spillehall. Vi får sjelden lyspistoler dumpende ned i postkassa, men plutselig dukket Thrustmaster Beretta 92FS opp. Dessverre er det bare ett spill å få tak i som støtter lyspistol, nemlig House of the Dead 3. Derfor har vi brukt mye tid på å kose oss med dette spillet og skyte zombier opp ad mente.

Ta meg deg spillehallen hjem
Skytespill med lyspistol er en typisk spillehallgreie. Derfor er spillet vi har testet med pistolen også hentet fra spillehallene. Sega har gitt besøkende i spillehaller masse moro i flere år med sine lyspistolspill. Være seg Virtua Cop-serien eller House of the Dead-serien. Det er noe spesielt med å stå der med en pistol i hånda og fyre løs på skjermen. Det blir aldri det samme som å sitte og gjøre det samme med en håndkontroll, mus eller styrestikke. I spillehallene finner du som oftest pistoler av det meget solide slaget, og som oftest ser de ganske teite ut. De er rosa, grønne, blå eller har andre signalfarger. De ser sjelden særlig ekte ut. Det har Thrustmaster valgt å gjøre noe med her og har derfor inngått en avtale med pistolprodusenten Beretta. Dette samarbeidet har resultert i den meget realistiske lyspistolen 92FS. Med unntak av en del knapper som er avgjørende for å kunne bruke den på en konsoll, og den alt for lave vekten, ser den nesten helt ekte ut. Det er bare å se på bildene så skjønner du hva vi mener.

Ettersom pistolen er modellert etter en ekte pistol er det lite å si på designet. Den er designet for å være god å skyte med, og det er den da også. Pistolen ligger meget godt i hånden og har heldigvis lav vekt. Heldigvis sier vi, fordi du etter å ha holdt pistolen opp mot skjermen og splættet monstere i en times tid er ganske gåen i skuldrene. Hvordan det hadde kjent ut om pistolen hadde hatt realistisk vekt tør vi ikke en gang å tenke på. Pistolen har utover den selvfølgelige avtrekkeren, som forresten gjør samme jobb som a-knappen, en del andre nødvendige knapper. Framover mot midten av pistolen ligger en knapp på hver side. Dette er a- og b-knappene. B-knappen er lett å nå ved å ta fingeren av avtrekkeren og løfte den litt. A-knappen derimot må du frem med venstrehånda for å bruke, det gjør dog ikke noe siden avtrekkeren også er a-knapp. Bak på pistolen, der du som oftest på pistoler og revolvere finner hanen, ligger en liten d-pad og to knapper. D-paden bruker du til å styre i menyer med. De to knappene som ligger der er ?start? og ?back?. Startknappen brukes til å gjøre valg i menyer. Helt på bunnen av skjeftet på pistolen ligger enda en knapp. Denne er formet som bunnen på et magasin og gjør samme nytten som et magasin. Nemlig å lade våpenet ditt. Ved å trykke inn denne, omtrent som om du ladet en ekte pistol vil du få ny ammunisjon i spillet. Du kan eventuelt trykke b-knappen oppe på pistolen ettersom de har samme funksjon. Det er bare det at magasinknappen er så utrolig mye kulere.

Best bak lukkede gardiner
Alle knapper og styreenheter er meget godt plassert, med unntak av a-knappen. Det har likevel ikke noe å si ettersom avtrekkeren, som er plassert med millimeterpresisjon, gjør akkurat samme nytten. Hvordan en slik lyspistol egentlig fungerer skal jeg ikke gå inn på her, det har vi allerede gjort i denne testen. Det eneste jeg kan si er at det for det meste fungerer godt. For det meste, ettersom du må være meget nøye med kalibreringen. Hvis ikke treffer du ikke der du sikter. Kalibrering gjør du ved å først sikte på en blink midt på skjermen, det er viktig å sikte meget nøye. Så skal du skyte på en tilsvarende blink oppe i venstre hjørne av skjermen. Når det er gjort kan du veive pistolen frem og tilbake over skjermen for å se om det stemmer. Det ser du ved at det hele tiden fyker et rødt siktekryss på skjermen der du sikter. Som sagt, den går bare riktig på skjermen om du tar deg god tid og er nøye med kalibreringen. Det er også viktig å merke seg at pistolen lett påvirkes av lys utenfra. Når vi testet pistolen en solrik dag (ja vi burde vært ute og lekt i stedet) slet den veldig. Ikke minst når det kom ?solflekker? på TV-en vår. Da maktet ikke pistolen å finne ut hvor du faktisk siktet. Når det er overskyet, mørkt eller du har trukket for gardinene treffer den med millimeterpresisjon. Det er da det begynner å bli skikkelig morsomt.

Pistolen ser helt rå ut, enkelt og greit. Den ligger perfekt i hånda og har det den trenger av knapper. Alle knappene ligger godt plassert og er lett tilgjengelige. Du har alltid det du trenger når du trenger det. Så lenge du kalibrerer pistolen riktig, skyter den også nøyaktig dit du vil. På grunn av måten lyspistoler er bygget opp vil utenforstående lyskilder kunne by på problemer. Det skjedde blant annet når sollyset utenfra traff skjermen og reflekterte inn i pistolen. Derfor kan det være greit å trekke for gardinene om det er solrikt ute. I overskyet vær eller med gardinene trukket for fungerer pistolen perfekt og du treffer alt du sikter på når du trekker av. Dessverre er det bare ett spill å få tak i til lyspistol her i landet enda, nemlig House of the Dead 3. Med det spillet og en lyspistol som dette, kan du spare deg for mang en tier du ellers ville puttet på automatene i nærmeste spillehall. Det er også en helt genial kombinasjon på fest eller når du har folk på besøk. Pistolen er flott og fungerer perfekt. Dette er en morsom greie, men er helt klart for litt spesielt interesserte.