Tiger Woods PGA Tour 06

EA Sports-spillene forbedres litt og litt hvert år, men bare akkurat nok til at vi kjøper dem gang på gang. Sånn kan man tillate seg når man ikke har konkurrenter.

Først en erklæring: Jeg gleder meg skikkelig til en ny runde med EA sports-spill hver høst. Jeg ser på bildene, leser om nye features og bygger forventningen om at de i år har de rettet opp alle småtingene som gjorde at det ikke var så perfekt i fjor. Men år etter år er skuffelsen der. Det blir liksom aldri helt som jeg vil ha det.

En reise i tiden
Årets utgave byr i første rekke på den såkalte "Rivals"-modusen, der du reiser tilbake i tid for å møte alle legendene. Ben Hogan, Arnold Palmer, Jack Nicklaus og Tiger Woods - alle viktige navn innenfor golfsportens historie står klare til å svare på utfordringen din.

Artig er det at både klær og utstyr følger tidsepoken du befinner deg i. Klubbhuset, der du henger når du ikke er ute og spiller kamp, forandrer seg også i takt med de fire ulike epokene. På veggen bak skranken henger rankinglisten der du kan utfordre andre golfere, og på bordet ligger det beskjeder med utfordringer av ulik sort, som for eksempel å komme nærmest hullet på tre putter eller spille en to-mot-to-kamp på de 18 lengste hullene i spillet.

Men mens du i de eldste epokene spiller med gammeldags utstyr, merkes det ikke så veldig annet enn visuelt. En trekølle er akkurat like presis som en ny kølle, med et lite unntak at den nye kølla gir deg bonusprestasjon så du kanskje slår litt lenger. At golfballene har vært gjennom årtier med videreutvikling er det heller ingen som skulle tro. Det kunne vært morsomt virkelig å merke forskjellen på æraene annet enn at klær og klubbhus er annerledes, for eksempel ved at ballene rullet annerledes, eller at det var en større usikkerhet knyttet til ballens prosjekterte bane gjennom luften.

Redd regnskogen
Før hver kamp har du mulighet til å øke innsatsen i form av ulike handicap. Som regel kan du velge mellom fem innskrenkninger - for eksempel kan du tjene en slant ekstra dersom du er villig til å spille slik at du får et straffeslag hver gang du treffer et tre, eller om du er villig til å spille i full storm. Mens du spiller en kamp har du også mulighet til å tjene ekstra ved å melde slaget ditt på forhånd (gjelder ikke i "Rivals"-modusen). Sier du at du skal treffe en trestamme og deretter i hullet, kan du håve inn penger dersom du klarer det.

Det store problemet med "Rivals"-modusen er at det er alt for lett. Nå skal det sies at undertegnede med noen års Tiger-erfaring har blitt ganske dreven, men det skal likevel ikke være slik at det bare er å feie den ene "legenden" etter den andre av banen med 5-0 og teknisk knockout kamp etter kamp. Selv ganske tidlig i spillet er jyplingen din god nok til å servere et 320 yards utslag, 50 yards lenger enn legenden, og der du putter på ett, maks to, forsøk, bruker legenden gjerne tre. Først når du har de ti siste motstanderne å bryne deg på, begynner det å bli litt utfordrende, men innen den tid har en dessverre gått litt lei.

Putt, putt, så får du en ...
Puttingen har endret seg fra tidligere utgaver, og i stedet for at caddyen nå tipser deg om at du skal sikte 20 cm til venstre og en meter for langt, er det nå i større grad opp til deg selv å sikte. Et rutenett er lagt over greenen, og langs "trådene" i dette nettet, viser indikatorer hvor bratt det er, på samme måte som det er gjort i Everybody's Golf. Dessverre har man ikke klart å dy seg med å tilby en visuell indikasjon på hvor den beste puttinglinja går, noe som gjør det alt for lett å putte.

Nytt av året er også et gamebreaker-meter, kjent fra blant annet NFL- og NBA Street-spillene. Hver gang du foretar et godt slag; det være seg en lang putt, et presist utslag, eller et bunkerslag som ender opp på greenen, fyller meteret seg stadig mer, på samme måte som det synker hvis du gjør det dårlig. Når meteret så er fullt, kan du velge enten å bruke det til å distrahere motstanderen når han skal slå, eller øke dine sannsynligheter betraktelig for å gjøre et godt slag. Jeg har enda til gode ikke å få en hole-in-one når jeg har brukt gamebreakeren, for å si det sånn.