Tiger Woods PGA Tour 06

EA Sports-spillene forbedres litt og litt hvert år, men bare akkurat nok til at vi kjøper dem gang på gang. Sånn kan man tillate seg når man ikke har konkurrenter.

Spurv med kanoner
EA Sports gjør et stort poeng av at vi nå får spille med en såkalt "shape stick", der man også kan bruke den høyre stikka for å justere skru på ballen. Ingen dum idé, forsåvidt, men det er a) vanskelig å bruke, b) unødvendig siden det allerede finnes flere slagtyper og man kan skru med venstrestikka dersom man drar den skeivt og c) helt umulig å få til maksimal "power boost" når begge tomlene er opptatte med hver sin stikke.

En virkelig irriterende ting med årets utgave er at det tar lenger tid å spille enn det gjorde i fjor og forfjor. Den gangen berømmet en samlet kritikermasse at det gikk raskere å spille, fordi alle animasjoner mellom slagene kunne trykkes over ganske kjapt, noe som var irriterende i 2003-utgaven. Hvorfor man nå har fjernet denne muligheten er meg et mysterium - å spille en to-mot-to-match der man ofte må vente på seks slag, pluss animasjoner hver gang er et enormt irritasjonsmoment; særlig når man vet at det var bedre før. Hvorfor vil EA Sports så fjerne denne fine featuren? Jeg skal ikke være så kontroversiell at jeg sier hva jeg tror, men tenk litt på den.

Et hav av muligheter
Som før tilbys vi et hav av spillvarianter inkludert "battle golf", der bestemann på hvert hull kan velge å ta vekk en av køllene til motstanderen eller få tilbake en av dem en selv har blitt fratatt, og sanntidskalenderen, der man på en håndfull dager hver måned kan spille en spesiell variant og vinne utstyr som ellers ikke er tilgjengelig. 15 baner; halvparten av dem reellem, er også mer enn nok for de fleste.

Opprettelsen av en ny spiller er enda litt bedre enn før, og det er imponerende hvor mange muligheter en har til å lage en unik golfer. Alt fra mellomrommet mellom øye og øyebryn til lengden på kjevebeinet kan stilles på, og som tidligere kan man også designe sin egen sving der man velger hvor mye bøy en skal ha i knærne og hvor langt kølla skal dras rundt i svingen.

En god nyhet er at prestasjoner på banen gir poeng til ulike attributter, der et langt utslag som havner på det kortklipte gresset både gir poeng på kraft og presisjon i tillegg til noen generelle poeng. Systemet fungerer da slik at man bare kan bruke de spesielle poengene på attributtene de er beregnet på, mens de generelle poengene kan brukes over hele fjøla. For eksempel kan poeng på "accuracy" bare plasseres på enten "driving accuracy", "ball striking" eller "approach". For den som har spilt rollespill, for eksempel Fable, er dette et kjent konsept.

For oss europeere er en god nyhet også at vi får lov til å spille mot andre over Xbox Live; noe bare amerikanerne fikk mulighet til i fjor. En kan sette opp matcher av ulik type, med mulighet til å spesifisere både vindstyrke, greenhastighet osv. Likevel er det ikke så avansert som det kunne ha vært. Tenk å kunne spille en turnering mot et hav av motstandere, der man fikk et avbrudd i spillet for å se en fantastisk hole in one på hull fire eller å se turneringslederen drite seg ut og slå i vannet? Kanskje får vi servert noe sånt når den neste generasjonen konsoller snart spyttes ut fra fabrikkene - det ser i hvert fall ut til at Project Gotham Racing 3 har mye revolusjonerende å by på i den sammenhengen.

Så - hvordan skal man så anmelde denne type spill som kommer i ny utgave år etter år? På en side er dette "best of breed" - du finner ikke et bedre golfspill enn Tiger Woods 2006, så sånn sett burde det ha vært i hvert fall en nier på gang. Men samtidig er det ikke så mye som er nytt i forhold til fjorårets utgave - grafikken er så og si den samme, noen nye features her og der, men det er også ting man satte pris på som har forsvunnet. Sett i forhold til at fjorårets utgave er "standarden" er spillet middels og fortjener kanskje en femmer eller sekser. Nå skal det sies at forskjellen mellom årets utgave og 2005-utgaven er større enn forskjellen mellom 2005 og 2004, og siden jeg gav en sekser i fjor, skal jeg spandere en syver i år. Har du aldri spilt Tiger Woods-spillene, derimot, og kanskje sitter med et rykende ferskt grønt kort i golfbagen i tillegg, får du bare løpe og kjøpe. Bedre golfspill er ikke å oppdrive.