Tiger Woods PGA Tour 2004

Nå kan du utfordre Tiger Woods på din N-Gage-spillmobil. Evner Tiger Woods PGA Tour 2004 å stikke hodet fram blant et N-Gage-sortiment som frem til nå har vært preget av stort sett middelmådige sportsspill?

Spillets kontrollsystem er godt utarbeidet og bidrar til å skape en god golfsimulasjon. Man svinger køllen ved å presse styrespaken bakover, for så å foreta selve slaget ved å presse styrespaken fremover. Akkurat som i virkelighetens golfsirkus gjelder det å få skikkelig dreis på køllesvingingen. Treffkvaliteten måles i prosent, og jo bedre man treffer, jo høyere prosentscore vises på skjermen. Ved hjelp av et overblikkskamera sett i fugleperspektiv velger man i forkant av hvert slag hvor man vil at ballen skal lande. Både vind, regn og andre værforhold spiller en sentral rolle når det gjelder å beregne hvordan man må slå for at ballen skal få korrekt nedfallspunkt. Spillet byr rett og slett på solid golfsimulering, hvor lite er overlatt til tilfeldighetene.

Taushet er gull Grafikken er småpen og funksjonabel, men på ingen måter spektakulær. Selve køllesvingingen vises i 3D, med kameravinkelen plassert rett bak golferen, slik at man skal få et godt overblikk over selve svingprosessen. Når ballens nedslagspunkt skal bestemmes, skifter kameravinkelen til fugleperspektiv. Det kan derfor være litt vanskelig å få med seg ujenvheter i terrenget, noe som kan være litt forvirrende med tanke på hvor man skal plassere skuddet. Også når ballen er i luften vises ferden i fugleperspektiv, noe som fungerer greit, og gir et solid overblikk over ballens ferd mot greenen. Menydesignen er ryddig, med klare og stilrene farger. Spillet flyter i stor grad godt, selv om noe småhakking kan forekomme under spillets gang.

Golf er ikke akkurat den mest bråkete idretten som finnes, og følgelig inneholder ikke dette spillet tidenes mest spektakulære lydspor. Den noe i overkant "rocka" menymusikken er det eneste som stikker frem i et ellers ganske så anonymt lydbilde. Fuglekvitter og høflig applaus fra tilskuere bidrar til å skape golfstemning, men utviklerne kunne med fordel ha gjort enda litt mer ut av spillets lydside, da lydsiden etter hvert kan bli litt i overkant monoton og kjedelig.

Konklusjon Tiger Woods gjør en meget solid N-Gage-debut, og dette spillet fremstår på mange måter som det første virkelig gode sportspillet til denne konsollen. Enkeltspillerdelen er meget omfattende og byr på mange timer med god underholdning, og flerspillerdelen er både revolusjonerende og omfattende, noe som fører til at dette er en av N-Gages så langt mest innholdsrike titler. Du trenger ikke å være golffanatiker for å like dette spillet, det holder at du har et hjerte for gode spill som evner å være nyskapende uten at det går på bekostning av spillbarheten.