Tilbakeblikk

Pappaen til Heroes of Might & Magic

Historien om King's Bounty

Her er historien om King's Bounty, den ukjente forfaren til Heroes of Might & Magic-serien.

1: First page
2: New page

På onsdag dukket King's Bounty: The Legend opp på distribusjonsportalen Gamersgate, og spillet er forventet i butikk senere i år. Det mange ikke vet, er at King's Bounty: The Legend er etterfølgeren til et spill som opprinnelig dukket opp i 1990, og som fikk svært stor innflytelse i spillenes historie. Om du har kost deg med Heroes of Might & Magic eller en av denne spillseriens mange kloner, bør du prise deg lykkelig for at King's Bounty eksisterer.

Husker du New World Computing?

New World Computing

Før vi tar fatt på King's Bounty er det på sin plass med litt historie om utviklerstudioet som lagde spillet. Selskapet bak King's Bounty het New World Computing, og ble startet i 1984. Grunnleggerne var den legendariske spilldesigneren Jon van Caneghem og programmereren Mark Caldwell, og det første spillet deres var rollespillet Might & Magic.

For mange av dagens spillere er nok navnet Might & Magic nærmest synonymt med Heroes-spillene, men de første Might & Magic-spillene hadde ingen ting med turbasert strategi å gjøre. Dette var rene rollespill, der du la ut på eventyr i en fantasiverden full av farer, mysterier og skjulte skatter. Handlingen ble sett fra førstepersons synsvinkel, og de første spillene i serien benyttet seg av en slags falsk 3D-grafikk, der du «hoppet» gjennom miljøene.

Might & Magic-spillet: Heroes of the Inner Sanctum ble opprinnelig produsert for Apple II-plattformen. Etter som spillet ble en stor suksess, kom det til omtrent alt som fantes av plattformer. Spillet fikk skryt for sin store og innholdsrike spillverden, og et ikke-lineært gameplay med mye frihet. I tillegg regnes det som en av sjangerens pionerer, blant annet på grunn av måten de spillbare figurenes rase påvirket gameplayet.

Might & Magic (bilde: Wikipedia).

Might & Magic-serien fikk et langt liv på spillmarkedet, og det til nå siste spillet i serien er Might & Magic IX, som dukket opp i 2002. Men før vi fortsetter med seriens skjebne, må vi tilbake til åttitallet, hvor New World Computing var i ferd med å utvikle seg til et av datidens mest kjente spillnavn. Etter å ha lansert to populære Might & Magic-spill tok de turen innom en helt annen sjanger, med strategispillet Nuclear War – et parodisk og actionfylt spill der målet var å ødelegge verden.

King's Bounty

Spilldesigner Jon van Caneghem hadde imidlertid flere spennende ideer, og i 1990 ble King's Bounty født. Dette spillet blandet rollespillelementer med strategi, og gav deg rollen som en helt som måtte reise rundt i et fantasiunivers, sammen med din egen personlige hær. Spillet regnes som forfaren til Heroes of Might & Magic-serien, og for de som har testet Heroes-spillene kan det beskrives slik: Tenk deg et Heroes-kart der du kun bruker én enkelt helt, med én enkelt hær. Slik er King's Bounty.

Målet i King's Bounty er å finne så mange som mulig av de 25 delene av et kart, som er spredt ut over fire kontinenter. Dette kartet viser hvor en magisk gjenstand befinner seg, og denne må du få tak i før den aldrende kongen i riket dør. Underveis vil du møte en haug av fiendehærer som du må overvinne for å komme videre. Samtidig må du jakte på sytten erkeskurker som hver har en mektig hær (men som også er i besittelse av en bit av kartet).

På reise i King's Bounty.

For å klare dette får du mulighet til å rekruttere en mengde ulike typer soldater, samt fabeldyr og monstre, til hæren din. Det koster imidlertid penger å ha en stor hær, og jo mektigere enhetene dine er, jo mer penger skal de ha. Du må også huske at enkelte typer vesener ikke liker hverandre, noe som senker kampmoralen. Penger får du fra kongen, skattekister du finner under utforskningen av verden, og i belønning for å overvinne fiendehærer og banditter.

Turbasert kamp

Les også
Anmeldelse:

Når du møter en fiendehær, går spillet over i et turbasert, taktisk kampmodus der du får kontrollere enhetene dine direkte, i kamp mot fiendens individuelle enheter. Her lønner det seg å være smart, og utnytte seg av de forskjellige enhetenes unike egenskaper samtidig som du beskytter svakere tropper som bueskyttere fra direkte angrep. Du må selvsagt også prioritere hvilke av fiendens styrker du vil fokusere på å ta ut først – som regel er noen betraktelig farligere enn andre.

Du kan også benytte deg av magi, både for å angripe fienden direkte eller for å gi dine egne styrker fordeler. Dette er den eneste måten helten din kan delta direkte i kamphandlingene på – i utgangspunktet står han eller hun i bakgrunnen og beordrer soldatene rundt på «sjakkbrettet».

Kamp i King's Bounty.

På samme måte som Heroes of Might & Magic-serien som kom senere, leverte King's Bounty et svært vanedannende gameplay, hvor belønningene kom titt og ofte. Det var virkelig tilfredsstillende å bygge opp en mektig hær, og etter hvert få sjansen til å knuse mektige fiender du tidligere ikke kunne drømme om å ta knekken på. Og takket være en veloverveid vanskelighetskurve, et enkelt og brukervennlig grensesnitt og klar og tydelig (om ikke akkurat lekker) grafikk, er det et spill som fortsatt leverer god underholdning.

King's Bounty kom ut til en rekke forskjellige plattformer, inkludert mange av datidens populære hjemmedatamaskinformater (Apple II, MS-DOS, Commodore 64 og Amiga). Den kanskje mest interessante versjonen, sett i forhold til unike endringer, kom til Sega Mega Drive. I originalversjonen navigerte du rundt i verden i en slags turbasert modus, hvor verden «stod stille» mens du vurderte hva du skulle gjøre. I Mega Drive-versjonen foregikk denne delen av spillet i sanntid, og dermed ble det vanskeligere å unngå fiendehærer som ønsket å ta knekken på deg.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden