TimeSplitters: Future Perfect

Med det tredje tillegget til TimeSplitters-serien, evner Free Radical å servere enda mer god og meningsløs underholdning i forskjellige tidsepoker.

Flerspillervalgets kvaler
Når du etter en stund inviterer et knippe kamerater, får TimeSplitters: Future Perfect mulighet til å skinne i all sin glans. Spillet inneholder nemlig et ganske så heftig utvalg av flerspillermodi, som innholdsmessig holder en god variasjonsbredde. En finner alt fra den velkjente "Capture the Flag" til den noe mer ukjente "Monkey Assistant". I sistnevnte får den som ligger på siste plass, hjelp fra en liten skvadron med tungt armerte aper. Og jeg kan bekrefte: en spiller med apehjelp kan vise seg å bli ganske så dødelig. Andre modi er for eksempel "Vampire" hvor en hele tiden må drepe for å holde seg i live, og "Assault" hvor man enten skal innta en base, eller forsvare den.

Alt dette kan spilles med datastyrte spillere, og en kan selv velge vanskelighetsgraden. Men, treffsikkerheten er nesten det eneste som forandres ved å øke vanskelighetsgraden. I modi hvor lagarbeid er en nødvendighet, er dine datastyrte venner langt ifra de mest pålitelige taktikerene. Forhåpentligvis har du også spillende venner av kjøtt og blod i din omgangskrets, for med sluntrende kunstig intelligens er det det eneste som virkelig duger. TimeSplitters inneholder også en online-modus, hvor man kan spille med opptil 16 spillere fra hele verden, såfremt en har konsollen sin oppkoblet til Internett. Dette tilbudet har Gamer.no dessverre ikke hatt anledning til å teste, men vi kan i det minste fortelle at den ser lovende ut.

I tillegg til det flotte utvalget av muligheter som allerede er beskrevet, inneholder TimeSplitters: Future Perfect et meget stilig verktøy vi sjeldent ser i konsollbaserte skytespill: en brettredigeringsverktøy. Her kan man sette sammen dine egne brett, ved å velge fra en haug med ulike former og fasonger. En kan også velge hvor spillerne skal starte, hvor man finner hjelpemidler, og så videre. Den intuitive utførelsen gjør at man finner forholdsvis fort frem. Nå skal det nevnes at dette ikke er noe mange vil bruke tid på, men det er stilig å se at muligheten er der, og at den er gjennomført. Kreative sjeler vil kunne uttrykke seg, uten å måtte sette seg inn i avanserte dataprogram og andre fiksfakserier.

Godt for øre og øye
Ettersom man i historiemodusen farter rundt til forskjellige tider og steder, får man oppleve en del ulik kultur og arkitektur. Free Radical har ikke gjort en dårlig jobb med skildringen av dette, men den er slettes ikke overveldende god. Noen ganger føler man at hvor man befinner seg er uinteressant, så lenge en kan lage trøbbel med pumphagla. Dette forsterker følelsen av at det hele er forholdsvis meningsløst. Underholdende, men likevel grunt. Ellers stiller TimeSplitters: Future Perfect opp med velmodellerte og animerte karakterer. Begrep som leppesynkronisering og lignende finnes det lite av, men det visuelle er høyst velfungerende.

Der hvor grafikken svikter en smule med å skildre stemningen, gjør lyden en god innsats. De ulike spillkarakterenes replikker er velskrevede, velspilte, og en god hjelp til miljøskildringen. Spillets technomusikk gjør en god jobb i den tempofylte flerspillermodusen, men et noe større musikkrepertoar hadde ikke vært å forakte. Flere av våpnenes lydeffekter er forbausende godt gjennomført, og de gir en ekstra deilig krydderpiff på maten.

TimeSplitters: Future Perfect er, med et heftig utvalg av muligheter og variasjoner, en flerspillerkaskade som ligger og snuser på toppsjiktet. I tillegg kan det også skilte med en forholdsvis gjennomført enspillerdel, i motsetning til sine forgjengere. Likevel får en den vage følelsen av at man har sett det før, hørt det før og spilt det før. TimeSplitters bringer ikke mye nytt på banen. Er du ute etter en meningsfylt førstepersonsskyter som er noe mer enn tanketom våpenaction, bør du tenke deg noe om før du anskaffer deg denne tittelen. Men om du derimot er på utkikk etter et minimekka av spillmuligheter for deg og dine kamerater, da kan ikke TimeSplitters: Future Perfect slå feil.