TOCA Race Driver

Nå er PC-verdenens etterkommer av TOCA 2 endelig tilgjengelig. Alt som kommer sent kommer ikke godt, men at spillet ikke ble rushet til julesalget er et godt tegn. Det har vært tynt med gode simulatorer for standardbiler en stund, og det var derfor svært spennende å se hva TOCA Race Driver kunne tilby.

Side 4

Codemasters har forsøkt å være nyskapende innen bilspillsjangeren. Race Driver har, i tillegg til spreke biler og skarpe svinger, en historie å vise til. Åpningssekvensen i spillet viser en sjåfør som omkommer i en "ulykke" rett etter målgang, mens en pjokk står på sidelinjen og ser på. Du gjettet sikker riktig, du får æren av å spille den stakkars guttungen, og sjåføren som omkom var din far. Det hele lukter litt Days of Thunder. Spillet starter 15 år etter din fars død, og navnet er Ryan McKane. Din bror er også en god sjåfør, men forholdet mellom dere er anstrengt. Et kjent etternavn kan være gunstig, men du blir fort lei av å leve i skyggen av din fars prestasjoner. Utover i spillet må du kjempe for å avansere til de mer prestisjefylte seriene ved å velge mellom forskjellige jobbtilbud. Selve spillet starter med en sekvens der du får tilbud om å prøvekjøre, mye på grunn av din legendariske far, og din fremadstormende bror. Sekvensen fader ut, og du hopper til kontoret. Her sitter du og hører på Sweet Home Alabama på full guffe, nydelig!

Flere av menyene i spillet er unngått ved at du kan manøvrere deg rundt i forskjellige rom. Det viktigste rommet er selve kontoret. Her har du tilgang på PC, arkivskap og et kart. Via PC-en får du e-post med forskjellige jobbtilbud. Tilbudene varierer etter hvor langt du har kommet. De består av en introduksjon av teamet, en målsetning for sesongen, og selvfølgelig hvilken bil og serie det er snakk om. Seriene er dessverre ikke komplette, men består oftest av en liten håndfull løp på 3-5 runder. På PC-en har du også tilgang til et tre med oversikt over alle seriene du kan delta i. Du har til å begynne med kun tilgang til de laveste seriene i treet, men etter hvert som du oppnår poeng i disse seriene kan du få tilgang til serier lenger opp, og følgelig mer eksotiske biler. Arkivskapet inneholder diverse valgmuligheter, slik som kontroller, grafikk og lyd.

En gang i mellom kan telefonen ringe på kontoret med tilbud om å stille til en duell på forskjellige steder i verden. Disse duellmulighetene kommer til syne på kartet. Her kan du velge hvor du skal prøve deg etter hvert som tilbudene tikker inn. Vinner du disse duellene får du et eksemplar av bilene det ble kjørt med, og her er det mang en lekkerbisken å sette tennene i. Et annet viktig rom er garasjen, som du befinner deg i før hvert løp. Her har du tilgang til oppsett av bilen, og oversikt over grid (startrekkefølge) og progresjon i serien. Bilen er alltid brukbart satt opp, men vil du ha maksimalt ut av bilen kan det være litt å hente i å endre girkassens utveksling, eller kanskje downforce (bilens trykk mot bakken). Det siste rommet har du tilgang til fra kontoret. Her er det valg som gjelder den ikke-historiestyrte delen av spillet, slik som multiplayer og enkeltstående løp. Mange valg foretas også i vanlige menyer, disse er raske og oversiktlige.

Middelmådig historie
Ingen kan hevde at historien er spesielt original, men den er heller aldri irriterende dårlig. Historien føres videre ved hjelp av små scener som vises ved bestemte punkter i spillet, for eksempel når du har oppnådd et bestemt antall poeng. Scenene er ikke statiske videosnutter som spilles av, men snarere en del av spillet. Foregår klippet etter et løp vil du for eksempel legge merke til at bilen i bakgrunn er akkurat den bilen du kjørte, til og med skadene er der. Dette gjør at klippene glir sømløst inn i spillet, og de kommer heller ikke så ofte at de går ut over spillopplevelsen på noen måte. Elegant løsning med andre ord. Karakterene er godt animerte, og lip-syncen er god. Den eneste svakheten er at de mangler øyenvipper, men det krevende og tungt å få dette til å se brukbart ut. Skikkelig flisespikkeri, og en helt grei nedprioritering.

Side 4