Tokyo Game Show 09: Dag 3

Tokyo Game Show 09: Dag 3

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

(Tokyo, Spillverket.no) Lørdagen var første dag der alle spillinteresserte som hadde vært heldige nok til å skaffe seg billett fikk bli med inn på Tokyo Game Show. Et dagspass koster 1200 yen, altså rundt 80 kroner.

Dag 3 var preget av lange køer. Her venter folk i timesvis for å få lov til å kjøpe Square Enix produkter.
Dag 3 var preget av lange køer. Her venter folk i timesvis for å få lov til å kjøpe Square Enix produkter.

Vi var sent ute til en avtale med Microsoft og måtte pløye oss gjennom folkemasser hele veien fra hotellet, gjennom T-banen og frem til messegulvet. Vi skulle inn og prate med Kudo Tsunoda og få demonstrert Project Natal. Vi rakk det akkurat, trodde vi. Da vi kom til informasjonsskranken fikk vi beskjed om av vi var booket inn to timer tidligere, noe som på ingen måte stemte overens med det vi hadde blitt informert om på e-post. Heldigvis fikk vi overtalt dem til å snike oss inn likevel og mitt inntrykk av Microsofts kontrollerløse konsept kan du lese i en egen artikkel om en liten stund.

Kudo Tsunoda var svært entusiastisk da han viste frem Project Natal.
Kudo Tsunoda var svært entusiastisk da han viste frem Project Natal.

Da vi var ferdige hos Microsoft bar det ut på gulvet igjen og den enorme folkemassen slo imot oss. Etter et par dager med å ta Tokyos T-bane i rushtida var jeg blitt godt vant med å stå som sild i tønne, men på gulvet på TGS var det ikke bare når man skulle stå. Alle beveget seg i forskjellige retninger og det å manøvrere seg i riktig retning var neimen ikke lett. Heldigvis for meg er den gjennomsnittlige japaner relativt lav, så selv på mine gudegitte 184 cm var jeg et hode over massen og klarte fint å orientere meg.

Heldigvis var det noen lommer uten folk langs veggene, men nærmere de store standene var det smekkfullt.
Heldigvis var det noen lommer uten folk langs veggene, men nærmere de store standene var det smekkfullt.

Det var generelt lite nytt for oss journalister denne dagen. Med så mange folk rundt var det selvsagt umulig å få tid til å prøve noe mer av det som ble vist frem på gulvet. Den store mengden mennesker skapte også en enorm støy og temperaturen var skyhøy i alle hallene. Men sammen med alle spillentusiastene som var kommet for å se på spill, kom også de menneskene som heller ville bli sett; cosplayere.

På alle spillmesser i alle land er det få som tar cosplay så seriøst som på TGS i Japan.
På alle spillmesser i alle land er det få som tar cosplay så seriøst som på TGS i Japan.

Det er ganske strenge innarbeidede kutymer for fotografering av cosplayerne. Selv om de er på et sted hvor det er lov å fotografere alt og alle, ønsker de ikke å bli fotografert hele tiden. Du må stille deg i kø, be pent om tilatelse og kun knipse bildet når de er i positur.

Cosplayerne hadde funnet seg et rolig område mellom hallene hvor de fikk all oppmerksomheten de ville ha fra pressen.
Cosplayerne hadde funnet seg et rolig område mellom hallene hvor de fikk all oppmerksomheten de ville ha fra pressen.

Cosplayerne utgjør en egen subkultur her i Japan. Cosplay er en forkortelse for "costume play" og de fleste som interesserer seg for dette har som regel en forankring i rollespillmiljøet. Det er få begrensninger for hva man kan kle seg ut som, men popkulturelle karakterer fra filmer, spill og tegneserier er klart dominerende.

Jeg må vel innrømme at jeg ikke alltid hadde helt kontroll på hvem det var cosplayerne portretterte.
Jeg må vel innrømme at jeg ikke alltid hadde helt kontroll på hvem det var cosplayerne portreterte.

På japansk slang kan cosplay også bety seksuell kostymelek. Skolejente og fransk stuepike er typiske kostymer som vi kjenner til også her i vesten. I Japan tar man det et skritt videre. Her har man egne "love hotels" som tilbyr kostymeutleie og man har også egne klubber, såkalte "image clubs" som spesialiserer seg på seksuell cosplay. Ansatte på disse klubbene er ofte utkledd som kjente karakterer fra populære manga- og animeserier.

Det var mange journalister som linet seg opp for å få tatt bilder av cosplayerne. De fleste betalende deltakerne var mest opptatt av det som foregikk inne i hallene.
Det var mange journalister som linet seg opp for å få tatt bilder av cosplayerne. De fleste betalende deltakerne var mest opptatt av det som foregikk inne i hallene.

Den tredje dagen av TGS er over og etter mange timer med et ekstremt støynivå er det godt å komme tilbake til hotellet. I morgen tar vi turen til Akihabara, Tokyos nerdedistrikt som er fullt av elektronikk, TV-spill, tegneserier og sære kafeer hvor du kan betale servitrisene til å late som om de er din søster eller, om du ønsker det, at du er en baby. Kultursjokk, her kommer vi!

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen