Tokyo Game Show 09: Electronic Arts

Tokyo Game Show 09: Electronic Arts

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Med sine 54. etasjer rager Mori Tower høyt over Tokyos gater.
Med sine 54. etasjer rager Mori Tower høyt over Tokyos gater.

(Tokyo, Spillverket.no)Tokyo Game Show starter ikke før i dag, men Electronic Arts valgte å tjuvstarte litt og inviterte onsdag all presse opp til en lukket fremvisning. Turen gikk dermed ut til Roppongi Hills, som er i den mer elegante delen av Tokyo og blant annet er kjent for sitt yrende uteliv. Visningen fant sted i 52. etasje, i det fasjonable Mori Tower.

Utenfor Mori Tower stod denne rakkeren og da jeg så den kunne jeg ikke unngå å tenke på Half-Life.
Utenfor Mori Tower stod denne rakkeren og da jeg så den kunne jeg ikke unngå å tenke på Half-Life.

Etter mye venting blant turister og andre som på ingen måte skulle delta på EAs arrangement, ble vi geleidet inn i heisen og opp mot Tokyos himmel. På toppen ventet et stort konferanserom og da rommet var blitt godt overfylt ble lyset slått av og en film dukket opp på skjermen foran oss. Det var en trailer for et nytt spill utviklet av EA Japan.

Tsumuji, eller virvelvind, er et Zelda-aktig spill til DS.
Tsumuji, eller virvelvind, er et Zelda-aktig spill til DS.

Tsumuji

Spillet var Tsumuji, som på norsk betyr virvelvind. Et spill som virket i overkant innspirert av Zelda-serien. Den mest åpenbare forskjellen var at der Link er en grønnkledd gutt som foretrekker sverd og skjold, er protagonisten i Tsumuji en oransjekledd gutt som leker at han er en ninja. Vi fikk ikke se stort av spillet utover traileren, men det er produsert i Japan, eksklusivt for Nintendo DS.

Da traileren for Tsumuji var over kom leder for EA Japan, Rex Ishibashi, på scenen og fortalte hvor stolt han var over det kommende DS-spillet og ønsket alle velkommen. Etter noen formelle ord forlot han scenen til fordel for Kaz Makita fra EA Canada.

Fifa 10 føles som en forbedret versjon av det forrige spillet, uten å være revolusjonerende på noen måte.
Fifa 10 føles som en forbedret versjon av det forrige spillet, uten å være revolusjonerende på noen måte.

FIFA 10

Makita viste en trailer og en reklame for det nært foreliggende Fifa 10 og kunne informere om at det var registrert over 375 millioner kamper på det forrige Fifa. Det er på bakgrunn av disse at forandringene i det nye Fifa har blitt gjort. Forbedringer fra Fifa 09 inkluderer 360 graders bevegelse og dribbling, høyere ferdighetsnivå på dribblinger, og mer realistisk fysikk i det spillerne reagerer på hverandres nærvær på banen.

Den kunstige intelligensen har fått seg en oppussing og managerdelen skal ha blitt dramatisk utbedret, uten at jeg fikk prøve denne. En av de mer snertne funksjonene på Fifa 10 er det som kalles "Real World Fixtures". Dette innebærer at når du har angitt ditt favorittlag, vil du også hver uke kunne spille kampen som laget ditt spiller i virkeligheten. Deretter samles dataen opp fra all som har spilt denne kampen og så kan EA kåre hvilket lag som vinner serien basert på hvordan utfallet blir i alle Fifa-kampene verden over.

Fifa 10-maskinene var godt besøkt selv om vi var i Tokyo.
Fifa 10-maskinene var godt besøkt selv om vi var i Tokyo.

Jeg fikk prøve Fifa 10 en del og det minner veldig mye om det foregående Fifa-spillet. Du merker at du nå beveger deg i 360 grader, men ellers er det små justeringer som har blitt gjort. Det er fortsatt et fantastisk fotballspill, men jeg tror ikke vi kan vente oss noen stor revolusjon når spillet kommer ut i begynnelsen av oktober.

Jeg tok meg også tid til å teste Wii-versjonen av Fifa 10 og sjelden har jeg vel blitt så skuffet. Spillet fremstod som ekstremt unøyaktig og med konstant "waggling" både for å takle, skyte og redde, endte det rask opp med at når du ville skyte ballen i motstanderen mål, gjorde spilleren din en takling i stedet og ble da belønnet med rødt kort i stedet for scoring. Mitt førsteinntrykk av Wii-versjonen er at Fifa 10 faller mellom to stoler, da den ikke er spesielt enkel å få grep på for en casualgamer, og samtidig fremstår som altfor useriøs for en hardcore-gamer.

Army of Two: 40th Day

Nye Army of Two byr på glimrende co-op spill. Men linjen er svært tynn mellom å fremstå som et radarpar eller to gode naboer.
Nye Army of Two byr på glimrende samarbeidsspill. Men linjen er svært tynn mellom å fremstå som et radarpar eller to gode naboer.

Level design director Benoit Richer presenterte det kommende Army of Two: 40th Day for et halventusiastisk pressekorps. Army of Two handler om multiplayer og vi fikk se en demonstrasjon av spillet, utført i splitscreen. Det taktiske aspektet og det høye fokuset på samarbeid ble straks åpenbart. I tillegg er det satt i en setting hvor du tidvis ikke har muligheten til å kjøpe nye våpen og ammunisjon. Dette fører til at du må leve fra hånd til munn og bruke de våpen du klarer å finne rundt deg.

Det ble god latter i salen da de som demonstrerte spillet ikke klarte å komme seg gjennom demoen. På andre forsøk gikk det derimot bedre og de fikk også vist frem noen nye fiender, såkalte "heavy units". Disse er spillerne nødt til å samarbeide mot for å få has på. Army of Two: 40th Day slippes på det europeiske markedet 8. januar.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen