Tokyo Game Show 09: Prolog

Spillverkets utskremte blogger fra andre siden av kloden.

(Tokyo, Spillverket.no) Tokyo Game Show sparkes igang på torsdag og jeg er på plass for å få med meg hele spetakkelet. Samlet reisetid fra Flesland til Narita flyplass i Tokyo var på snedige 14 søvnløse timer på økonomiklasse.

Flyet til Tokyo var fylt til randen av japanere og i disse svineinfluensatider var en god del av dem iført munnbind. Frykten for den nye influensaen hang over flyet. Det er en kjent sak at på flyplassen i Tokyo måler de temperaturen din for å avgjøre om du er smittet. Dersom du ankommer soloppgangens land med feber vil du som turist bli nektet adgang. Derfor var jeg i utgangspunktet særdeles skeptisk til å tilbringe så mange timer i strekk sammen med hostenede og snufsende mennesker.

Svineinfluensaen kan ødelegge en hver spilljournalists opplevelse i Tokyo.

Stemningen i flyet ble ikke stort bedre da fruen som satt like til høyre for meg fikk et illebefinnende og kollapset på gulvet. Det gikk heldigvis etter hvert bra med henne, men jeg følte meg ikke spesielt pigg da hun returnerte til setet ved siden av mitt.

Den lange flyturen bød på muligheten for å utforske gamle klassikere på PSP’en, og perler som James Pond: Robocod, Theme Hospital, Destruction Derby og Wipeout fikk kjørt seg. Men Sonys håndholdte konsoll har som kjent begrenset batterilevetid, og mesteparten av turen gikk med på å se frem mot alt som skal skje den neste uka.

Selv om spillmessa offisielt åpnes på torsdag, tjuvstarter Electronic Arts med en egen presseevent allerede i morgen. Der blir det visning av en rekke spill, og Dantes Inferno, Fifa 10 og Left 4 Dead 2 er bare noen av smakebitene vi skal få se og forhåpenligvis prøve. Så blir det cocktailparty med den internasjonale spillpressen utpå kvelden.

Deretter går det slag i slag med pressekonferanser, fremvisning av storspill og intervjuavtaler. Noen av mine personlige høydepunkter blir å få prøve Assassins Creed 2, Avatar og Project Natal. Jeg er også påmeldt til en journalistturnering i nye Tekken og gleder meg stort til å tape grundig for de andre deltakerne.

Jeg ble ristet ut av tankene om spillmessen i det landingshjulene traff japansk grunn. Endelig fremme. Lett nervøs ruslet jeg gjennom temperaturmålerne og etter å ha tatt fingeravtrykkene og fotografert øynene mine, slapp sikkerhetsvaktene meg gjennom.

Rutene på T-banen i Tokyo er nesten like kompliserte som bussrutene i Bergen.

En strek i regningen var at jeg forlot Bergen om morgenen, reiste 14 timer uten søvn og ankom Tokyo klokken 09.30 om morgenen, lokal tid. Resten av dagen har vært en desperat kamp mot søvnspøkelset og ymse energidrikker har hjulpet til å holde hjulene gående til kvelden, som nå nærmer seg. På en restaurant utenfor hotellet fikk jeg forøvrig servert en hamburger med ris, poteter, spagetti og et rått egg. Det burde få liv i de fleste.

Det er ikke lett å skjønne seg på hva som er oppi energidrinkene, men det ser uansett ut til å være gode mengder.

Med noenlunde kontroll på jetlaggen er jeg klar for kamp, og Spillverkets lesere vil få grundig tilbakemelding fra alt som skjer. Nå venter sengen, og i morgen tjuvstarter altså det som vi alle venter på, Tokyo Game Show 2009.