Tom Clancy's Ghost Recon

Rainbow Six skapte sjangeren taktisk FPS, og revolusjonerte spillverdenen med introduksjonen av "one shot, one kill"-konseptet. Utviklerne av Tom Clancy’s Ghost Recon er samme selskap, og det er ikke rart en stiller med høye forventninger til deres nyeste prosjekt. Med denne tittelen beveger vi oss ut av anti-terrorens trange korridorer og ut i villmarkens åpne jaktmarker.

Se i natten
Nattsyn har kanskje for første gang i et spill blitt skikkelig implementert. Isteden for å være en effekt uten nytte, avhenger flere av dine oppdrag nå av nattsynet. Utførelsen ser også ut til å være perfekt. De bildene du så fra Afghanistan om natten, slik ser det ut om natten i Ghost Recon. Ett tips er forresten å sette de på deg i de tåkete oppdragene. Nattsynet klarer å se bedre i tåke enn du vanligvis kan, og du oppdager derfor fienden tidligere enn de kan se deg.

Ubi Softs multiplayer tjeneste, ubi.com, ødelegger dessverre mye av gleden ved multiplayer. Det er simpelthen umulig å få noe orden på det. Å finne en kamp kan ta timer, eller sekunder. Bare tilfeldigheter avgjør. Siden Rainbow Six spillene var så sterke mulitplayerspill, er det skuffende at Ubi Soft ikke har lagt mer vekt på denne delen. Når det er sagt, skal det nevnes at Ghost Recon er et glimrende multiplayer spill, hvis du finner noen å spille mot eller med. Å løse oppdrag i fellesskap på LAN, eller spille intense kamper på nettet viderefører intensiteten du kjenner fra forgjengerne. Du kan også forvente at Ghost Recon kommer til å bli spilt i mange år fremover, siden det fortsatt er mange som spiller det første Rainbow Six spillet den dag i dag. Fansen er også en iherdig gruppe, som stadig jobber med små programmer og modifikasjoner. Allerede nå kan du laste ned mengder av nye spillermodeller og våpen.

Når alt dette er sagt må det innrømmes at ikke mye nytt presenteres i spillet. Spillemekanismene er de samme, og følelsen er den samme. Dette er nødvendigvis ikke noe negativt. Likevel hadde jeg ønsket at feil som har vært tilstede i flere år, hadde blitt rettet på i Ghost Recon. Solid er likevel tittelen, med utfordrende oppdrag som gir deg noe å holde på med i flerfoldige timer. Legg til en god multiplayer del (bruk Gamespy/All Seeing Eye og lignende programmer for å finne en kamp), og du har en tittel du kommer til å spille helt frem til Ghost Recon 2.

Den uunngåelige Operation Flashpoint sammenligningen måtte selvfølgelig komme. Svaret er soleklart, Ghost Recon suverent best. Spillet ser bedre ut, høres bedre ut, og føles bedre. Likhetene er likevel så mange, at en hver Flashpoint spiller øyeblikkelig bør konvertere til Ghost Recon. Likte du Operation Flashpoint? I så fall har du fått en ny favoritt.