Sniktitt

Tom Clancy's Ghost Recon

Tom Clancy's Ghost Recon er nå snart klart for andre formater enn bare PC, tittelen skal nemlig til glede for noen spillere delta i konsollenes brutale slagmark. Hittil har noen få førsteperson-skytespill våget seg fra PC til konsoll. La oss ta en sniktitt på PlayStation2-versjonen av Tom Clancy's Ghost Recon og se hva vi kan ha i vente.

Tidligere i år kunne mange flittige PC-fans av Tom Clancy-serien bryne seg på Ghost Recon. Spillet har fått mye oppmerksomhet og greide seg veldig bra. Utviklerne har ikke latt seg skremme av tidligere gode spill i den samme sjangeren, som ikke har gjort det så allverdens bra på konsoll. Tom Clancy's Ghost Recon er et taktisk FPS-spill hvor spilleren kontrollerer en flittig tropp på slagmarken. Spillet skiller seg ikke så veldig fra PC-versjonen Historisk sett er året fortsatt 2008 og "den store dampveivalsen" er ganske opplagt enda den store tunge trusselen som skal ødelegge alt. "The Ghosts", noen fryktede kommandosoldater fra USA, skal visstnok ordne opp i problemene i Europa. De er kjent for sine usynlige og lynhurtige operasjoner, hvilket de antageligvis beviste på PC-versjonen. De som har spilt PC-versjonen vil nok oppdage at det ikke er noen særlig forandringer på PlayStation 2-versjonen bortsatt fra en viktig ting. Den inneholder nemlig ekspansjonspakken "Desert Siege", i tillegg til hele det originale spillet. Dobbelt så mye for pengene og dobbelt så mye å kunne bryne seg på med andre ord. Et lokkende og godt tilbud for mange.

Fra PC til konsoll
Grafikken fortsatt god og detaljrik, selv om jeg hadde forventet noe mer preg av forbedringer. Lydene i spillet passer fortsatt utmerket. Mange av spillets finesser er selvfølgelig fortsatt bevart fra PC-versjonen. Relativt enkle funksjoner gjør det mulig å styre alle i troppen på en relativt lett måte. Troppen, "The Ghost", består hovedsakelig av ganske mange personer, men kun 6 personer går ut på slagmarken samtidig. Hver person har sin sin egen spesialitet: "Sniper", "demolitions", "support", "rifleman" og "infantry". Laget kan man selv velge ut, og troppen adlyder ordrene som selvsagt blir gitt av spilleren. De kan dra hvor det er ønskelig og kan klargjøre for samlingspunkter og mye mer. De mange mulighetene er der fortsatt, og det er mange av de.

Hovedsakelig har problemene med FPS-spill på konsoll vært ganske ødeleggende. Derfor er det ikke en stor overraskelse at overgangen fra tastatur og mus ikke er helt utenfor søkelyset. Flere av FPS-titlene som har våget å gi seg ut på konsoll, har lidd en nokså dyster og lik skjebne. Som sagt har problemene vært de samme, nemlig en tung og vanskelig kontrollstil. Oftest gjelder det siktet, som kan være vanskelig å styre med de "analoge stikkene". Spillene pleier også å ha en lavere FPS (frames per second, eller bilder i sekundet), som kan gi noe annerledes bilde og spor av treghet. Tom Clancy's Ghost Recon har en enkel løsning på et av punktene. En enkel funksjon som kalles for "assistance" hjelper spilleren med den lille finjusteringen av siktet. Med andre ord, et slags automatisk sikte som stiller seg inn på motstanderens hode. Noen spillere kan nok fortvile meget over dette og mene at det ødelegger veldig mye av realismen - og de kan absolutt ha rett. Det kan fort bli for hjelpsomt og mye av realismen kan bli borte. Det er selvsagt mulig å spille uten denne hjelpen om ønskelig, men da må du leve med at de "analoge stikkene" kan være vanskelig å sikte med. Dette er kanskje en veldig lett løsning på et stort problem, men bedre en intet.

På alle konsollene
PlayStation 2-versjonen skal etter planen bli lansert 28. november 2002. Det samme gjelder også for Xbox-versjonen av spillet. Det har blitt planlagt en GameCube-versjon også, og datoen for den er foreløpig 12. desember. Det kan bli spennende å se hvordan det endelige resultatet av spillet blir med tanke på endelig kontrollstil og finesser, og om spillet får like stor, om mer, suksess på konsoll enn motstanderen, nemlig PC.

Siste fra forsiden