Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield

Etter å ha spilt det originale Rainbow Six til døde, samt oppfølgeren Rogue Spear, var det slett ikke vanskelig å glede seg til å dra i gang Raven Shield. Som det tredje spillet i den taktiske skytespill-serien, bortsett fra en liten hærskare ekspansjoner, står Raven Shield frem for å føre flagget videre. Det gjør det på en svært galant måte, uten å måtte revolusjonere spillserien.

Stor grafikkforbedring, men merkelig fysikk
Ingen skal kunne si at de forrige Rainbow Six-spillene ikke så pene ut etter datidens standarder. Grensesprengende var de ikke, men de ga en taktikkopplevelse uten sidestykke. Også Raven Shield dytter denne standarden fremover mot vår tids krav. Denne gangen har utviklerne tatt i bruk en ny generasjon av Unreal-motoren, noe som klart syns både på miljøene og modellene. Alt ser mer solid ut nå, med langt mer troverdige utendørsmiljøer enn tidligere. Figurene ser langt mer ekte ut, med blunkende øyne og langt mer detaljerte modeller. I det du sender en granat inn i et rom fullt av fiender, er det en fryd å stikke hodet inn for å se - selv om det vil koste deg tankeboksen din. Utviklerne har tatt et steg videre når det gjelder fysikken i spillet, og tar i bruk den stadig mer populære "ragdoll"-fysikken. Folk flyr bortover og treffer gjenstander på en relativt realistisk måte hvis de er så uheldige å tråkke på en granat. Likevel, det er noe merkelig her.

Det er selvfølgelig inspirerende å se at figurene formes etter omgivelsene, slik som at de ligger opp etter vegger. Merkunderlig var det når en av disse figurene fallt opp etter en dør, men de fortsatte å ligge i en statisk stilling hvis en åpnet døren. De kan heller ikke beveges på om du aldri så mye dytter i dem, eller kaster enda en granat på deres blodige lik. Det hadde jo vært interessant hvis "ragdoll"-fysikken gikk litt lenger enn akkurat under selve dødsanimasjonene. Uansett - Raven Shield er imponerende grafisk. Alle de ørten våpnene ser godt ut, soldatene ser livaktige ut, miljøene er produkter av flinke artister, og så videre. Musikken i spillet er den samme gode gamle, men i noe forandret fremførelse, naturligvis. Realisme står i høysetet i disse spillene, og hele den audiovisuelle innpakningen er svært bra. Hvordan våpnene lyder, til hvordan soldatene dine rapporterer til deg, er alt svært troverdig og ekte. De utenlandske figurene i spillet virker naturligvis svært amerikaniserte ("I will zpeak with zie zupervizer!"), men det er det bare å forvente i denne type spill.

Oppdragene i Raven Shield er relativt selvfølgelige og enkle. Det er fremdeles av typen "redd gislene og drep alle terrorister". Av og til skal du hacke deg inn i datamaskiner, men vanligvis er det den samme gamle leksa. Det er også synd at Raven Shield bruker så mange av områdene om igjen over mange forskjellige oppdrag. Når det ikke er flere enn femten oppdrag, hadde det vært interessant å ha et nytt område hver gang. For mye materiale blir resirkulert i dette spillet til at det er godt for noen. Dette er trolig det mest skuffende med hele spillet, og en eventuell ekspansjon burde virkelig være imponerende for å opprette en bedre varighet. Multiplayer-delen har fått en real oppgradering i Raven Shield. Selv om det er lite trolig, har dette spillet et potensiale til å blåse Counter-Strike ut av vannet.

Men, dette skjer naturligvis ikke da Counter-Strike allerede er såpass veletablert. Det er rett og slett hele innpakingen til multiplayer-delen av Raven Shield som virker lovende. Det virker gjennomført, og fremstår ikke kun som en etterpå-tanke fra utviklernes side. Du kan, naturligvis, spille over nettverk eller Internett, og for å ta i bruk sistnevnte må du tilegne deg selv en gratis-konto hos Ubi Soft. Dette kan du gjøre ved å følge en enkel knapp i menyene, som tar deg til en nettside hvor du simpelthen fyller ut nødvendig informasjon. For å ta del i multiplayer-spill er det bare å følge menyene i spillet, og du behøver ikke å ta i bruk noe slags program fra et tredje-parti (slik som GameSpy-programmet). Du kan enkelt filtrere ut uinteressante servere eller spilltyper. Her kan du spille lagbasert eller alle-mot-alle. Det er også mulig å gjennomføre alle oppdragene i spillet ved å samarbeide med andre spillere, men da uten planlegging, naturligvis. Du kan også velge å spille oppdrag kun ved å skulle redde gisler, eller kun å drepe terrorister. Mulighetene i Raven Shield er vidstrakte, og som sagt virker det hele svært velprodusert.

Raven Shield er en solid Rainbow Six-opplevelse. Det er ingen tvil om det. Det har unnlatt å luke ut det vi allerede har lært å elske i denne serien, bortsett fra kunnskapsdatabasen. Den savnes, men er likevel ingen vital del for spillopplevelsen. Likevel, mer kunne vært gjort med Raven Shield enn utviklerne har valgt å gjøre. Det er ingen riktig oppfølger, selv om den er såkalt "stand alone". Det føles egentlig som en ekspansjon til Rogue Spear. En oppfølger skal presse grensene videre, og introdusere et nytt og friskt design. Raven Shields største forbedring er grafikken, men utover dette er lite blitt gjort. En kan selvfølgelig si at utviklerne har vært tro til serien, men det er fremdeles mye som kunne vært gjort bedre, eller rett og slett vært forandret helt.

Mest skuffende er mangelen på variasjon, spesielt når det gjelder oppdrag og områder. Altfor mye materiale er resirkulert, og antall unike områder i spillet er for lite. På en helt annen side er Raven Shield ren underholdning, og hvis du ikke bryr deg om utvikling i spillserier, burde du prise deg lykkelig over hvordan spillet forholder seg til sine forgjengere. Det er fremdeles spennende, spesielt kampanjen, men også multiplayer-fanatikere vil få sine standarder møtt. Hele innpakningen er flott, både grafisk og lydmessig, men er fremdeles litt røfft i kantene - spesielt i henhold til grafikken. Hvem som helst som erklærer seg Rainbow Six-tilhenger vil likevel se kraftig bort fra dette, og heller glede seg over det faktum at Tom Clancy og gutta enda en gang har greid å gi oss en solid underholdningspakke. Til tross for sine noe upolerte deler, og få mangler, er Raven Shield et solid medlem av en allerede legendarisk spillserie. Det gjenstår egentlig bare å spørre: Hvor lenge må vi vente på en ekspansjonspakke?