Anmeldelse

Tomb Raider: The Angel of Darkness

Den digitalt deilige og ikke minst dødelige heltinnen ved navn Lara Croft er tilbake i sitt sjette eventyr. Dersom Lara tror hun simpelthen kan komme valsende tilbake inn i våre liv for å fortsette der hun slapp sist, har hun helt rett.

Side 1
Side 2
Side 3

Damen har tatt seg god tid med å returnere til våre skjermer, og "Tomb Raider: The Angel of Darkness" er endelig ute i butikkene etter flere forsinkelser. For første gang er Tomb Raider tilgjengelig på PlayStation 2, og vi har også fått se Lara utfolde seg på det store lerretet i form av den smekre skikkelsen til Angelina Jolie siden sist. Det er tydelig at Core Design synes det passer å fornye sin mest profitable spillfigur i denne forbindelse, og vi tar en titt på hva mørkets engel bringer med seg.

Mistenkt for mord
Denne gangen starter eventyret med at Lara mottar en telefon fra Paris. Det er hennes tidligere lærermester Werner Von Croy som er på tråden, og han ber desperat om hennes hjelp. En heller tvilsom klient av Von Croy ved navn Eckhardt har bedt han spore opp en av Obscura-maleriene, en serie bestående av fem kunstverk fra 1400-tallet som Eckhardt ønsker å få kloa i. Lara hopper på det første flyet til Paris, og oppsøker Von Croy. Dette er bakgrunnshistorien for "Tomb Raider: The Angel of Darkness" (heretter AoD), og spillets introduksjonsvideo viser møtet mellom disse to. Et møte som består av en opphetet diskusjon med et påfølgende mord. Von Croy blir skutt, og vi får ikke se hvem morderen er. Vår kjære heltinne blir uansett anklaget for mordet, og får som en følge av dette politiet på nakken. Det er på dette tidspunktet, med lyden av sirener i bakgrunnen at AoD begynner.

Du starter altså spillet på flukt fra lovens lange arm, uten verken våpen eller penger. Til tross for dette er den sexy arkeologen langt fra rådløs. Lara har fortsatt som hobby og samle på det hun finner, og denne gangen er det bokstavelig talt penger å hente på denne aktiviteten. I tillegg til våpen og helsepakker ligger det denne gangen nemlig både bunker av sedler og skinnende mynter strødd rundt omkring på byens gater. Gudene skal vite at damen har nok penger fra før av, noe de som har sett hennes "lille" krypinn vet. Dette slottet ble først presentert i "Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft", og har også blitt vist i begge filmene. Pengene spiller ingen kritisk rolle i spillet, men fungerer som en ekstra bonus.

Selv om Lara sitter fint i det økonomisk sett, har hun ikke akkurat ligget på latsiden siden sist. Hun har lært seg et par nye triks, som både å sparke og slå fra seg. Det er ikke så ofte disse kunstene skal benyttes i spillet, og de fungerer mest som en siste utvei. Lara har også lært seg å snakke. Selvsagt kunne hun snakke tidligere, men denne gangen beveger hun faktisk leppene mens hun ytrer sine meninger. Stemmen til Lara blir også denne gang spilt av Jonell Elliot, den samme damen som hadde stemmen i både spill nummer fire: "Tomb Raider: The Last Revelation", og spill nummer fem: "Tomb Raider: Chronicles". Jonell gjør en utmerket jobb her, og får Lara til å virke som en veldig direkte, handlekraftig og litt sint dame som ikke lar seg vippe av pinnen uten videre.

En dame som kan snakke for seg
Nytt i AoD er at du fører samtaler med de personene du møter på din vei. Det er ikke snakk om å sitte og glane på videosnutter der det som sies er bestemt på forhånd, slik vi kjenner fra tidligere. Du fører faktiske samtaler, på den måten at du velger hva du skal si i enhver situasjon. Som oftest har du to valgmuligheter når du skal si noe. Det ene alternativet gir deg svarene du trenger, og gjør det mulig for deg å komme deg videre i spillet raskt, direkte og effektivt. Det andre alternativet gir deg litt vagere svar, og du risikerer å måtte gå rundt grøten et par ganger før du kommer til poenget. Det er ikke særlig vanskelig å gjette seg til hvem som er den riktige, i hvert fall ikke for tilhengere av serien. Forskjellen på det du velger å si, ligger i hvilken holdning du velger å ta. På et tidspunkt i spillet befinner du deg på gatene i Paris, og på et gatehjørne passerer du en gledespike. Du får valget mellom å spørre henne ut om hvordan det er å jobbe i verdens eldste yrket, eller å rett frem fortelle henne at hun og Lara ikke engang er i samme klasse. Disse samtalene minner mest om "Monkey Island"-spillene, og har cirka like stor betydning for hvordan spillet utvikler seg videre.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden