Anmeldelse

Tony Hawk's American SK8land

Skrubbsår, kneskader og brukne halebein. Nå kan man kjøre skateboard utenfor husets fire vegger og samtidig unngå å slå seg helsesløs.

Side 1
Side 2

Det mangler ikke på knall og fall i Tony Hawk's American SK8land, men så lenge disse holder seg på det virtuelle plan, er faren for liv og helse liten.

Skjermbilde fra DS-versjonen

Verdenskjent hauk
Skate-hauken Tony er verdenskjent som ekstremsportens største pengemaskin, og fronter blant annet eget klesmerke og dataspillserie. Tony Hawk-serien har gjort stor lykke, og nå er altså en ny versjon av franchisen tilgjengelig på Nintendo DS og GBA. Mye er felles mellom de de to plattformversjonene, men på viktige punkter viker spillene fra hverandre.

Aldri før har det rykket så hardt i skatefoten som første gang jeg satte kassetten inn i DS-en og startet opp American SK8land. Spillet har lagt seg på en radikalt annen grafikk-linje enn de tidligere spillene i serien, men den litt tegneserieaktige stilen er gjennomført og formidler spillverdenen bra. Kontrollene er forbilledlig enkle, og mulighetene for triksing er tilsynelatende uendelige. Det hele topper seg med et lydspor som er tro mot skatingens barndom på 80-tallet, et soundtrack med gamle DC-hardcore-helter som blant annet Dead Kennedys på laget.

Som vanlig er det om å gjøre å skate best mulig. Ved å trykke inn de forskjellige knappene mens man er i luften, foretar man forskjellige triks. Kombinert med retningsknappene får man mulighet for å bruke over femti forskjellige triks, og poeng blir gitt alt etter som hvor avanserte triksene er. Ved å gjennomføre avanserte triks forbedrer man også skaterens egne evner. Jo mer man skater, jo flinkere blir figuren til å skate. Det er ingenting å si på realismen her, nei!

Etterhvert som man mestrer kontrollene ligger utfordringen i å slå sammen forskjellige triks til lange kombinasjonsrekker. Mange av målene i spillet krever også at spilleren klarer i lirke av seg lange remser med syke, gravitasjons-stridige triks. Å skate rundt på banene og lete etter gode steder for å få til kombinasjoner tar mye av tiden i spillet, men heldigvis er dette så gøy at jakten på den perfekte rail-en blir fornøyelig fra ende til annen

Skjermbilde fra DS-versjonen

Innsamlingsaksjon på fire hjul
Men hva får vi av innhold i det nye spillet? Kampanjemodusen først: I rollen som et nytt fremadstormende skatetalent må du reise rundt i Los Angeles for å tjene penger til å pusse opp den legendariske skatehallen "the Warehouse". Pengene kommer fra uventet hold, blant annet dresskapitalister som trenger deg til å hente matpakken eller turister som absolutt må ha en "eggplant" med på bildene de skal vise når de kommer hjem. Penger blir det i hvert fall, og når man har tjent opp nok gryn får man mulighet til å kjøpe forskjellige ramper og hindere til skatehallen som man senere kan skate på.

I tillegg til kampanjemodusen er også den vanlige "Classic Mode" inkludert i spillene. Her får man tilgang til brettene fra kampanjen, og kan skate så mye man vil der i to minutter. I løpet av denne tiden skal man forsøke å å nå forskjellige mål. Kravene kan blant annet være å få en viss poengsum eller samle sammen ting som er spredd utover banen.

Tony Hawk's American SK8land til DS utnytter selvfølgelig maskinens to skjermer. På den øverste skjermen foregår selve spillet, mens på den trykksensitive skjermen får man presentert et kart som viser hvor man er, og hvor det er personer som kan oppsøkes for å få oppdrag. Ved å gjøre avanserte triks lader man opp spesialkrefter, og når disse er på topp får spilleren tilgang til noen spesialtriks og muligheten for å spille i slow-motion en liten stund. Både slow-motion-effekten og spesialtriksene kommer opp som knapper på den trykkfølsomme skjermen. Jeg var en smule redd for at det skulle være vanskelig å treffe disse, men de er store og gode, og du skal være over snittet klønete for å bomme på knappene.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden