Sniktitt

Tony Hawk's Pro Skater 4

De som har fulgt med på Gamer.no en stund vet hva jeg synes om Tony Hawk-spillene, og for de som ikke har fått det med seg så kan dere lese her. Jeg har lenge sett fram til å få satt klørne i Tony Hawk 4, spillet som er forventet lansert i november.

Etter presentasjonene av de forskjellige spillene fikk endelig vi prøve litt også. Jeg heiv meg så klart rett på Tony Hawk 4 for PlayStation 2, og spilte til tommelen var sår. THPS4 er fortsatt et ganske typisk Tony Hawk-spill i bunn, men med en god del store forandringer. Blant annet er tidsbegrensningene som alltid har vært der tidligere forsvunnet. Helt borte er de ikke, men det gjøres på en helt ny måte. Istedenfor å kjøre rene 2 minutters-run som før er du nå i en slags "free-skate"-tilstand. Du kan skate fritt rundt å gjøre hva du vil, skulle du føle for å gjøre oppdrag så får du dem fra folk som står rundt på brettet.

Disse gir deg oppdrag du skal løse på forskjellige måter, du har alt fra å samle S-K-A-T-E og dra inn pro-scores, akkurat som i de tidligere spillene til litt mer sære oppdrag. Ett eksempel på et sånt oppdrag er at du møter en blader som utfordrer deg til å kjøre slalåm i en løype han har satt opp. Det morsomme her er at du ikke står på brettet, men bruker det som en streetluge (kjelkelignende sak).

Andre oppdrag kan være ting som å henge etter en bil som har blitt stjålet for å forhindre at tyvene kommer seg unna. Det er ca. 20 oppdrag på hvert brett, i motsetning til de 9 vi har vært vant med tidligere. Heldigvis for de av dere som ikke er THPS-fanatikere, det utelukker meg, trenger man ikke å gjøre alle oppdragene for å bli ferdig med spillet. Mange av oppdragene åpner nye områder og muligheter som er morsomme, men ikke nødvendige for å komme gjennom spillet. Altså har man lagt opp spillet så det skal være tilgjengelig for en bred masse, fra de tilfeldige spillerne til de mest hardcore spillerne.

Brettene i spillet er en annen ting som har blitt kraftig rustet opp, de er intet mindre enn enorme. I alle fall sammenlignet med tidligere versjoner, et kjapt overslag vil være at bare første brettet nok har ca. 10 ganger så stor spilleflate som de største brettene i THPS3. Det er altså snakk om store brett. Brettene vi fikk prøve var meget store, og det var før vi i det hele tatt hadde åpnet de "hemmelige" delene av dem.Videre er brettene mye mer levende enn tidligere, du har mer trafikk, flere folk og andre ting som gir hele spillet mer dybde. Du kan henge deg på bak en bil og komme deg fra et sted til et annet på den måten.

Med THPS4 har Activision bestemt seg for å gi oss flere spill i ett og samme spill. Dette har de gjort vet å implementere små minispill på hvert brett. På det brettet som ble spilt i dag, college brettet, så har spilleren mulighet til å spille både tennis og basket, dessverre var ikke basket-biten ferdig implementert enda så det fikk vi ikke prøvd. Derimot var tennis-spillet på plass, her spiller du mot en kar som heter Bjorn, ganske så artig.

Grafikken i spillet er så pass mye bedre enn de forrige THPS-spillene at det nesten ikke er til å kjenne igjen. Karakterene er veldig detaljrike, banene har drøssevis med detaljer og hele spillet strutter over av polygoner. Jeg spilte først PS2-versjonen, og ble ganske så paff av den pene grafikken der, så fikk jeg prøve Xbox-versjonen. Jeg sto der mer eller mindre målløs, THPS4 har den peneste grafikken jeg til dags dato har sett i noe action-sport spill, Amped inkludert. Hvordan det blir når spillet endelig slippes kan man bare fantasere om. Med tanke på at dette bare var en beta, og at det enda pusses og gnikkes på spillet, burde det endelige resultatet bli veldig bra.

Siste fra forsiden