Tony Hawk's Underground

Det er ingen spill som har gjort så mye for en actionsport-sjangeren som Tony Hawk's-serien. Hver gang Activision har kommet med et nytt spill har de vist resten av utviklerne hvordan slike spill skal lages. Nå er spill nummer fem i butikkene.

Tidligere har spillene for det meste vært videreutviklinger av forrige versjon. Oppgavene har for det meste vært ganske like og spillene har blitt lagt opp på samme måte. Du valgte ut en proff du vil bruke hele spillet gjennom. Etter at proffen var valgt satte du i gang med å løse en rekke oppgaver på et lite utvalg baner. Denne gangen har alt blitt snudd på hodet. Activision har tatt spillet tilbake til røttene. Ikke seriens, men skatingens røtter. Denne gangen begynner du nemlig ikke som fiks, ferdig proff. Du begynner nederst på rangstigen - som lutfattig skater i slummen i New Jersey.

Spillet starter i den nedslitte kåken din i New Jersey. Her skal du først designe karakteren du skal spille i spillet. Som tidligere har Activision laget en meget god motor for å bygge opp spillerkarakterer, den er faktisk enda litt bedre enn forrige gang. Her har PS2-eiere en liten fordel framfor de som innehar spillet på Xbox eller GameCube. Har du en PS2 som er koblet opp mot Internett kan du nemlig laste et bilde av ditt eget ansikt inn i spillet. Eller du kan velge å lage noen som er så ulike deg selv som overhodet mulig. Når figuren din er klar er det på tide å komme i gang.

Du klatrer deg til topps
Det hele begynner med en liten filmsnutt hvor bestekompisen din Eric kommer innom. Han har tryna og slått seg stygt. Brettet hans har det ikke bedre enn Eric og er spredt rundt store deler av byen. Som den gode vennen du er tar du på deg oppdraget med å samle sammen alle delene for han. Dette oppdraget og en del til er rene opplæringsoppdrag. Blant annet lærer du her å bruke nyvinningene i spillet. Du lærer blant annet hvordan du skal gå av brettet for å bevege deg til fots. Ellers lærer du hvordan du med brettet hengende i beltet klatrer opp på hustak. Gjennom første kapittel skal du enkelt og greit lære deg spillet. For de som har spilt Tony Hawk's tidligere er det første kapittelet ganske kjedelig. Med unntak av å lære hvordan du skal klatre og gå til fots er det lite nytt å hente her.

Etter at du har gått gjennom opplæringa er det på tide å fortsette spillet. De første kapitlene foregår i nabolaget ditt i New Jersey. Her skal du gjøre tjenester for venner og du skal vise deg fram for skatere som er sponset av den lokale skatesjappa. Om de butikksponsede skaterene liker det de ser kan det hende de anbefaler deg for innehaveren. Etter å ha overbevist dem om at du virkelig er noe å satse på tar eieren deg inn under sine vinger. Det er snakk om ingen ringere enn Stacy Peralta. Peralta er en av de viktigste personene innen skating. Han var med og grunnla Powell Peralta, selskapet som var Tony Hawks første sponsor. Selskapet var også en av de virkelig store pådriverne for sporten i løpet av 80-tallet.

Etter dette går du den vanlige veien mot en proffkarriere, om enn med noen snarveier under veis. Du reiser rundt i USA for å gjøre oppdrag for Peralta eller delta i konkurranser. Gjør du det bra nok blir du oppdaget av de store brettselskapene. Du kan velge hvilken sponsor du vil skate for og entrer laget som amatør. Etter hvert som du gjør det bra nok som amatør ender du opp som proff. Omtrent tre fjerdedeler ut i spillet skjer det en ganske god vri. Etter å ha blitt lurt av bestevennen din Eric blir du sparket av laget og du står strandet uten proffkontrakt, brett eller penger. Det er her all moralen i spillet kommer inn: "Du skal skate for nytelsen, ikke for pengene".