Total Club Manager 2005

"Skyt! Jeg sa du skulle skyte, din møkkaspiller!" Høylytte eder som dette er ikke et ukjent fenomen ved bruk av fotballmanagerspill. Total Club Manager-serien har i flere år vært et kjent varemerke i sjangeren, og i år er de ute etter sjangerherredømme.

Sesongen for fotballmanagerspill er atter en gang over oss. Fotballgale mennesker over hele verden kryper sakte men sikkert i hi noen måneder for å dyrke sin lidenskap, langt borte fra sivilisasjonen. Familie og venner levnes ikke lengre en tanke. Alt som gjelder er å vinne – vinne alt som overhodet er mulig å vinne. Total Club Manager 2005 er ett av de mange store navnene som kommer ut i sjangeren i høst, og forventningene er som hvert år skyhøye. For tilhengere av akkurat denne spillserien er det knyttet spenning til den nye fokuseringen ved årets utgave. I år dreier fokuset nemlig en tanke ifra uhøytidelig og underholdningsbasert arkadepreg, til et mer realistisk simulasjonspreg. Det kan ende med braksuksess eller som en blek kopi av den legendariske Championship Manager-serien. De neste drøye tusen ordene vil gi deg svar på akkurat det.

Realismens vei
Akkurat hvorfor utviklerne i EA Sports i år fører spillserien i en litt annen retning enn tidligere er ikke lett å si. En sannsynlig grunn kan være at de ønsker å kapre flere av de fanatiske fotballfrelste. Disse spillerne har tidligere år vært forbeholdt for Championship Manager-serien. Uansett årsak kreves det hardt og dedikert arbeid for å få innpass i det tøffe simulasjonsmarkedet for fotballmanagerspill. Derfor er det i Total Club Manager 2005 en drøss med forskjellige ligaer å velge mellom. Spillerdatabasen er også større en noen gang, noe som for øvrig også inkluderer mer konkret spillerinformasjon for hver spiller. Total Club Manager 2005 inkluderer tretti beskrivende spillerferdigheter for hver spiller. Hver ferdighet blir vurdert på en skala mellom 0 og 100. I tillegg innholder mange av spillerprofilene spesiell informasjon om spilleren. Dette være seg alt fra om spilleren er en typisk urokråke til om han er en hardt arbeidende spiller.

Med databasen kommer det også et enormt utvalg av virkelige byer. Disse er ment for å brukes i et nytt modus i spillet, kalt "Found a club". Dette vil jeg komme tilbake til senere. Fasaden omkring Total Club Manager 2005 sin store breddeforbedring i spillerdatabasen forsvinner imidlertid urovekkende fort. Det tar ikke lang tid før man finner flere ligaer hvor lagene ene og alene består av genererte fotballspillere. Den engelske "Conference League" er bare en av flere ligaer som vitner om useriøsitet fra utviklerne - en liga som bestod av ekte spillere i fjorårets versjon. Selv om de ekte spillerne i de andre ligaene har mer beskrivende detaljer om seg selv enn noen gang, er det en knekk for troverdigheten når det finnes ligaer med "fantasispillere". Spillerferdighetene til mange av de ekte spillerne stemmer også heller dårlig med virkeligheten, noe som vitner om slurvete datainnsamling.

Mer eller mindre?
EA Sports har gjort flere endringer ved spillet i forhold til sine forgjengere. I tillegg til den sedvanlige dosen nye elementer, har de også valgt å kutte ut noen gamle og kjente. Særlig vil nok mange (dog ikke undertegnede) reagere på fjerningen av managerens privatliv. Muligheten til å foreta ulike valg innen privatlivets sfære var et aspekt som ga serien særpreg. Nytt ved årets utgivelse er det tidligere nevnte "Found a club". Dette moduset lar deg velge blant de 40 000 forskjellige byene i databasen og starte en klubb helt fra bunnen. Dette innebærer alt fra utforming av drakter til stadiondesign. Moduset virker dessverre ikke helt ferdigutviklet. Draktutformingen er langt fra enkel og ender som oftest med dårlig resultat. Dessuten er spillerstallen allerede fra starten av fylt opp, og lite vitner dermed om en klubb i startfasen. Likevel er det et originalt tiltak som hever levetiden til spillet.

En annen ting utviklerne har kuttet ut, er muligheten til å spille kampene selv ("Football Fusion") uten å måtte gå ut av spillet. I år må man først gå ut av spillet, for så å trykke seg inn på FIFA 2005 og spille kampen. Det er selvsagt ingen stor forandring, men det blir likevel tungvindt i lengden. Et klassisk skoleeksempel på en forandring fra det bedre til det verre. Brukergrensesnittet i Total Club Manager 2005 er en annen splittet sak. Selv om spillet kanskje ser bedre ut enn noen gang, er det langt fra brukervennlig - særlig i startfasen. Hver side er et virvar av menyer og tekst som er plassert i et bortimot håpløst oppsett. Først når man er godt inne i spillet begynner de ulike valgmulighetene og sitte, til tross for at de selv da ikke alltid virker logiske.