Total Club Manager 2005

"Skyt! Jeg sa du skulle skyte, din møkkaspiller!" Høylytte eder som dette er ikke et ukjent fenomen ved bruk av fotballmanagerspill. Total Club Manager-serien har i flere år vært et kjent varemerke i sjangeren, og i år er de ute etter sjangerherredømme.

Regner du laget som en gullkandidat i år?
Medias rolle i spillet er fremtredende, om enn ikke uhyre viktig. Selv om spillet ofte presenterer media ganske originalt, er den innholdsmessige kvaliteten dessverre ikke særlig holdbar. Skrivefeil og gjentakelser gjør at det hele ikke virker så autentisk lengre. Dermed forsvinner også store deler av poenget med media. Spillet fortjener likevel noe ros for dette elementet, da det gjør spillet en tanke mer interaktivt. Etter hvert som pressen peprer deg med nye spørsmål forholder de seg samtidig til dine tidligere utspill. Er man kjepphøy i starten av sesongen, vil dette henge over deg når det eventuelle stupet nærmer seg. Potensialet i elementet er der så absolutt, men gjennomføringen i Total Club Manager 2005 er dessverre et stykke fra fullført.

Overgangsmarkedet mangler også en del på at det skal oppfattes som helt realistisk. Merkelige overganger forekommer rett som det er. Verdensstjerner melder overgang til mindre klubber for overgangssummer av den middelmådige standarden. Har man i tillegg med den norske ligaen, er det ikke rent få nordmenn som forsvinner til europeiske mellomgode klubber. For dem som interesserer seg er det ikke vanskelig å forstå at dette ikke akkurat reflekterer det virkelige overgangsmarkedet. Et element som endelig er kommet med, er muligheten for å sparke spillere. Tilhengere av serien har ventet lenge på denne muligheten og den kom ikke et sekund for tidlig.

Endelig sitter kampmotoren
Det kanskje største trekkplasteret for serien har i alle år vært kampmotoren i full 3D. Til tross for pen grafikk i fjorårets versjon, led kampmotoren av en rekke småfeil, også kjent som "bugs". Visningen av kamper kunne ofte føre til at spillet krasjet, og spillerne hadde ofte svært så merkelige påfunn. I årets tittel er det en glede å se at kampmotoren fungerer oppimot forventningene. En viktig årsak til dette er den eminente Euro 2004-grafikkmotoren. Kampene preges dessuten av relativt få feil og er uten tvil mye bedre en fjorårets utgave. Det å kunne gi beskjeder og taktikkendringer til spillerne samtidig som man med egne øyne ser at det fungerer, er utvilsomt underholdene. At man i årets versjon også kan velge å bare se høydepunktene i 3D-visning er et aspekt som er kjærkomment ved de mindre viktige kampene. Tekstmodus er i Total Club Manager 2005 en heller svak og uoversiktlig opplevelse.

Lydmessig er spillet, i takt med sjangeren, ganske enkelt horribelt. Musikken som traver i bakgrunnen er både ensformig og ubehagelig å høre på under spillets gang. Muligheten for å legge til egne sanger fra datamaskinen i spillelisten er der, men for undertegnede fikk dette bare spillet til å krasje. Lydeffektene og kommentatorene som følger med kampmotoren ligger på grensen av hva som er akseptabelt å høre på. Men man kan jo alltids skru av lyden – noe jeg gjorde rimelig fort.

I henhold til den lille forflyttningen av fokus som serien i år har tatt, har spillet ikke gjort det som kreves. Årets tittel ligger i et ubehagelig ingenmannsland, mellom morofaktor/arkadepreg og realistisk simulasjon. Spillet tilfredsstiller ingen av delene helt ut, noe som gjør det litt vanskelig å forholde seg til tittelen. Det som derimot er med på å redde spillet er kampmotoren som endelig fungerer bra. Det å kunne overvære kampene i full 3D samt gi formasjonsendringer og utspill som påvirker kampen i sanntid, er endelig en glede å oppleve. Forøvrig virker det som EA Sports fokus på akkurat kampmotoren til en viss grad har svekket fokuset på andre deler av spillet. Alt i alt er spillet en hårfin forbedring fra fjorårets utgave av serien. Personlig venter jeg likevel enda på at serien skal ta seg opp fra helt grei underholdning, til noe stort. Foreløpig er EA ikke i nærheten av sjangerherredømme.