Anmeldelse

Total Overdose

Spill kan ha dype historier og komplekse problemstillinger. Total Overdose er tanketomt, herlig tanketomt.

Side 1
Side 2

Spillsammensurium
Som i Max Payne og Prince of Persia er det også mulig å manipulere selve tiden. For en skikkelig poengboost mot flere fiender av ganger kan du slenge deg fremover i sakte film mens du tømmer magasiner for dødelige prosjektiler. Varier gjerne med piruetter og veggløping, da får du enda villere kombinasjoner på kontoen. Hvis du mot formodning skulle dø så er det bare å trykke på rewind. Spolingen går ikke langt tilbake, men til gjengjeld får du litt ekstra helse å rutte med. Når det gjelder kampsituasjoner så opereres det med en slags overdreven autosikting. Du treffer målet nesten uansett, bare de har en stor rød sirkel rundt seg. Det føles kanskje litt simpelt til tider, men det fungerer greit så lenge kombinasjoner og mannefall er i fokus.

Mange av de ”vanlige” våpnene er elleville, men de når ikke opp til støvleskaftet til spesialangrepene. Disse angrepene, Loco-moves, får du ved å tjene opp bra med poeng og finne bonusmateriale. Når du utfører dem trekker du energi fra din ansamling av adrenalin. Sammen med helse er det mulig å stadig øke maksgrensen for hvor mye adrenalin du kan ha. Igjen er snakker vi om oppsamling av bestemte objekter eller fullføring av bonusoppdrag. Tilbake til spesialangrepene, som er perfekte i kaotiske situasjoner. Du kan blant annet kaste en eksplosiv pinjata som alle fiendene løper mot i ekstatisk glede, resultatet kan du tenke deg. Utover i spillet får du svært mange slike angrep av ulik art, deres eksistens er et viktig krydder i spillopplevelsen.

Grensesprengende musikk
Som nevnt tidligere bærer det visuelle klare likhetstrekk med GTA, inspirasjonen er helt tydelig. Det er ikke dermed sagt at grafikken er spesielt god, for det er den ikke. Animasjonene og karaktermodellene er begge svake, selv om man henter seg litt inn ved å presentere mange stereotyper. Miljøene er greie, og den latinske stemningen er godt ivaretatt. Mye av det du ser kan ødelegges, noe som er helt nødvendig for å få fremdrift i historien. Filmsekvensene ser greie ut, og lykkes bra med å formidle fremgangen i historien. Én ting jeg lurer på er hvorfor det må være så mange høner overalt. Klukkingen er svært forstyrrende og de synes alltid å innvirke på autosiktefunksjonen.

Lydsporet i Total Overdose må være blant de kuleste som noen gang har blitt produsert til et spill. Latinske rytmer, både klassisk og moderne, suger deg inn som en svamp. Dessverre er ikke stemmegivningen til det morsomme persongalleriet like god, her er det mye halvhjertet skuespill. Miljølyden er begrenset, spillverdenen virker veldig dempet slik sett. Våpeneffektene er for øvrig tilfredsstillende. Det er bra, for her smeller det stort sett hele tiden. Noen feil var det, blant annet at lyden nesten forsvinner etter at du har utført såkalte loco-moves.

Konklusjon
Spill skal innimellom være ren underholdning, gjerne uavansert og vittig. På dette feltet lykkes Total Overdose godt. Volden er ekstrem, men samtidig presenteres den på en måte som garantert deler fjeset ditt i to horisontalt (les: glis). Spillet oppleves som en kombinasjon av komedie, fingerferdighet og skyteglede. Kombinasjonsdrap fungerer fint, og det er jo alltids et pluss å få kloa i litt bonusmateriale. Loco-moves definerer spillet og er trumfkortet når det kommer til voldshandlinger. Dessverre er det ikke alltid humoren alene er nok. Tenk deg hvordan det er å se en morsom film på kino i 6-7 timer, som hele tiden spiller på de samme poengene. Ja, bonusoppdrag sørger for variasjon, men varigheten kunne likevel vært bedre. Hvis du er en lattermild gamer med en god porsjon galgenhumor, kjør på! Total Overdose vil garantert gjøre deg både glad, og hvem vet, kanskje litt loco? PS. Husk tortillachipsen.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden