TrackMania Sunrise

Det som godt kan ende opp med å bli årets beste arkadebilspill er her - oppfølgeren til fantastiske lille TrackMania er i ferd med å ta spillverden med storm.

Vi begynner med de kalde, harde faktaopplysningene. TrackMania Sunrise er et arkadeaktig bilspill med et innebygd baneredigeringsverktøy og et sterkt hjernetrim-element. Spillet leverer et raskt gameplay som bryter med vante konvensjoner, og selv om de heftige banene vekker minner om klassikere som Stunts og Stunt Car Racer, ligner det ikke særlig mye på andre bilspill (med unntak av det første spillet i serien, selvsagt). TrackMania Sunrise er et spill litt utenom det vanlige, og fortjener derfor en omtale litt utenom det vanlige. Her får dere ganske enkelt ti gode grunner til å kjøpe TrackMania Sunrise:

1. Sunrise er tre spill i ett TrackMania Sunrise kommer med tre ulike miljøer, som hver har sin egen unike bil. Disse bilene er faktisk så radikalt forskjellige at det føles som om vi sitter med tre ulike spill i stedet for ett. Den ene bilen er et monster av en superbil som suser gjennom brede baner i obskøne hastigheter, den andre er en jeep som klatrer seg gjennom berg-og-dalbaneaktige baner fulle av stunts, og den tredje er en sportsbil som krever stor kløkt og mye øvelse for å få til å oppføre seg slik du vil. Det virker kanskje lite med tre biler i et spill, men husk at hver av disse kjøretøyene har blitt finpusset til de grader, og hvert av dem fyller én spesiell rolle i spillet.

2. Enspillermodusene er fantasifulle og varierte Spilltypene er også varierte - mens "race" er et normalt kappløp mot tiden, snur "platform" det hele på hodet og ignorerer hvor lang tid du bruker. I stedet telles hvor mange ganger du må resette bilen ved et sjekkpunkt, etter å ha landet på taket, i vannet eller på et annet sted hvor det er umulig å fortsette. Banene har mer til felles med hinderløyper enn bilbaner, og mange av dem må du virkelig tenke for å komme gjennom. Tenking får du mer av i "puzzle", hvor du faktisk må bygge banene selv. Start, mål og eventuelle sjekkpunkt er fastsatt, og så får du en viss mengde ulike banebiter som du må kombinere for å lage en så effektiv bane som mulig.

Den nye "crazy"-modusen er også rimelig unik. Her må du komme gjennom en serie ekstreme baner et visst antall ganger før tiden går ut. Du starter sammen med en haug andre biler, og hver runde ryker den dårligste av disse ut. For å komme videre må du hele tiden slå den dårligste bilen. "Crazy" er en heftig og krevende spillmodus, og du blir nødt til å spille litt på de andre modusene før du får nok poeng til å teste den. Alt i alt burde TrackMania Sunrise ha noe for en hver smak, og det er forfriskende med et bilspill hvor du ikke kun må fokusere på å komme først i mål.

3. Sunrise bryter fartsgrensene Det er få bilspill som klarer å gi en like god fartsfølelse som TrackMania Sunrise, og grunnen er enkel: Hastighetene er rett og slett høyere enn i de aller fleste andre spill. Når du suser rundt svingene og flyr over bakketoppene i over 400 km/t, og det minste feiltrinn fører til at du kolliderer med veggen og mister dyrebar tid, er det vanskelig å ikke la seg rive med. TrackMania Sunrise krever intet mindre enn full konsentrasjon, og når alt klaffer og det er så vidt ikke hjulene letter fra bakken, føles det herlig å spille. Det er riktignok bare ett av de tre miljøene som er virkelig, virkelig raskt, men til gjengjeld er det en favoritt på nettet, og med alle de fantasirike banene som dukker opp, er det lite trolig at du går lei med det første.

4. Spillet ser nydelig ut Grafisk sett er TrackMania Sunrise noe av det flotteste sjangeren har å by på. De tre miljøene er alle både visuelt appellerende og klart ulike fra hverandre. "Island"-miljøet består av hvite strender, grønne bakker, tropiske palmer og dyre turisthoteller. "Bay" er et bymiljø som viser at byer ikke behøver å være triste og fargeløse, mens "coast" er et vakkert middelhavsmiljø med små landsbyer, sandsteinsklipper og friske skoger. Alle kartene består av øyer, og rundt dem befinner det seg noe av det mest sikkelfremkallende vannet vi har sett. Det beste, og det mest forunderlige, er imidlertid at absolutt alt du ser er bygd opp av et sett med omkring 400 klart definerte byggeklosser, som du selv har full tilgang til å leke med. Det er nesten helt ufattelig at et så enkelt og tilsynelatende begrenset fundament kan danne grunnlaget for så mye variasjon.

5. Sunrise gir deg frihet til å skape TrackMania Sunrise tillater spilleren å skreddersy nesten hele spillopplevelsen. Det eneste du ikke får lov til å endre på er hvordan bilene oppfører seg, noe som uansett hadde passet dårlig med TrackMania-filosofien. Spillet kommer med et innebygd redigeringsverktøy som raskt lar deg male bilene dine akkurat slik du ønsker dem. Utseendet på bilen din lastes automatisk opp til andre spillere mens du spiller på nettet. Med litt mer kunnskap kan du også endre på baneteksturene og bilmodellene.

Det viktigste verktøyet du har til rådighet er imidlertid baneeditoren. Noe av det som gjør TrackMania-opplevelsen så unik er at hver enkelt bruker enkelt kan lage sine egne baner og så dele dem med omverdenen. For demoen alene ble det den første måneden lastet opp over 1000 brukerskapte baner på diverse nettsteder (som TrackMania eXchange), og antallet nye baner vokser stort. Dette gjør at TrackMania i praksis har uendelig varighet. Uansett hvor mye du har sett, er det alltid en eller annen gluping som har kommet på en helt ny idé, som igjen gjør at du opplever noe helt nytt.