Tre spennende onlinespill

Hva har fremtiden å by på?

Vi tar en titt på noen nye massive onlinespill som har muligheter til å forme sjangerens fremtid.

1: First page
2: New page

Den massive onlinespillkaka er stor, og det er svært mange som ønsker seg et godt, stående stykke. Konkurransen om spillere er knallhard, og for hvert år som går blir den bare enda hardere. I denne artikkelen vil jeg presentere noen kommende massive onlinespill jeg synes har veldig spennende konsepter, og kanskje til og med muligheter til å gjøre det godt. Siden ingen av disse spillene har kommet ut enda har jeg i flere tilfeller kun noen biter av informasjon å gå etter.

De fleste av oss vet hvordan mange utviklerstudioer skryter hemningsløst av sine kommende produkter, og ofte lover gull og grønne skoger for å maksimere spilleres interesse. Jeg kommer derfor til å bruke svært mye av denne teksten til å påpeke og evaluere de utfordringene disse spillene må overvinne for å lykkes.

Star Wars: The Old Republic

«Force Jump» og et lyssverd gjør vei i vellinga.

Kvalitetsselskapet Bioware går sammen med Lucasarts for å lage et nytt massivt onlinespill plassert i Star Wars-universet. Bioware har store Electronic Arts i ryggen og har åpenbart så stor tiltro til sitt spill at de tror det kan konkurrere med World of Warcraft om den massive onlinespilltronen. Utviklerne sier de vil tilby spillere det samme som andre store massive onlinespill, men at de vil legge til et nytt element – historiespilling.

Bioware vil nemlig tilføre Star Wars: The Old Republic hva de er aller best på i sine konvensjonelle rollespill, som Knights of the Old Republic (KotOR), Jade Empire og Mass Effect. Dette er gode fortellinger fulle av interessante karakterer som drives frem av en rekke personlige og moralske valg. Utviklerne skriver en lang fortelling for hver klasse som spillerne kan spille gjennom alene eller med andre.

I disse fortellingene får også spillerne hjelp av spillstyrte følgesvenner. Disse kan du enten manipulere eller hjelpe, ettersom de kjemper ved din side gjennom fortellingen. De har også egne personligheter og kan til og med falle deg i ryggen hvis de er uenige med de moralske og filosofiske valgene du blir tvunget til å ta.

Selv om disse valgene i stor grad kommer til å ligne de du finner i de fleste rollespill, har de en klar forskjell. I et massivt onlinespill har du ingen mulighet til å lagre. Dette er spesielt interessant siden disse valgene er konstruert for å dytte spillerne enten mot den mørke eller lyse siden av kraften, og deres konsekvenser kan bli permanente.

Vil du være Sith eller Jedi?

Handlingen i Star Wars: The Old Republic skjer et par hundre år etter hva som skjedde i KotOR 1 og 2. Republikken og Sith-imperiet står nå jevnbyrdig mot hverandre i en kamp mellom den lyse og den mørke siden av kraften. Selv om dette er den samme kampen de seks Star Wars-filmene fokuserer på, utspillerer handlingen i disse dataspillene seg flere tusen år før Darth Vader, Yoda og alle de andre.

Mye av hva du finner i dette spillet, hvor du kan både spille Sith, Jedi og mange andre klasser, stammer fra KotOR 1 og 2, men det vil også utvilsomt inneholde masse nye elementer. Kampene skal visstnok fokusere mer på action, med aktive slag, skudd og blokkeringer. Spillet skal by på episke kamper fra begynnelsen (ikke mer samling av fem rottehaler altså) og skal vise frem en vakker og fargefull verden. Utviklerne lover også at Star Wars: The Old Republic skal bli større enn alle andre Bioware spill til sammen.

Star Wars; The Old Republic er utvilsom et utrolig spennende prosjekt. Det har masse ressurser i ryggen og lages av et selskap som har en svært stor tilhengerskare, etter å ha levert knallgode rollespill gang etter gang. De møter likevel den helt vanvittig store utfordringen alle konvensjonelle massive onlinerollespill gjør i dag: Hvordan i all verden skal de forsikre seg om at spillere ønsker å bli værende i deres Star Wars-univers i månedsvis eller helst årevis?

Samme hvor gode fortellingene hver spiller skal lede sin karakter gjennom er, vil de maksimalt by på tjue, tretti eller førti timer med innhold. Det tar de fleste massive onlinespillere kun et par tre uker å kjøre gjennom en slik historie, og det er svært lite i et spill som koster så mye å lage at det helst bør spilles i et år eller mer av de fleste betalende kunder.

«Remember, a Jedi's strength flows from the Force.»
Anmeldelse:

Etter min mening ligger ikke nøkkelen til spillets suksess innen fortellingsfeltet, et felt jeg ikke tviler et sekund på at Bioware vil mestre på en superb måte, men heller i hvilke modell utviklerne velger for sitt system og innhold. Hvis de går for den profesjonelle og blankpolerte lettfattelighetsmodellen som er nøkkelen til World of Warcrafts suksess, må Bioware belage seg på å bruke ufattelig mye ressurser på å lage en enorm spillverden stappfull med innhold, og samtidig kontinuerlig og uhyre hurtig spy ut nytt innhold på løpende bånd.

Selv om det er denne modellen som antageligvis har størst sjanse for suksess, er det også den modellen som krever desidert mest ressurser. Jeg mener utviklerne er utrolig naive hvis de faktisk tror de kan ta opp kampen med World of Warcraft i antall spillere. For å oppnå noe slik tror jeg de må belage seg på å bruke milliarder på utviklingen av Star Wars: The Old Republic, og selv ikke da er de garantert suksess.

Så hva er alternativet hvis Bioware og EA ikke er klare for å bruke slike astronomiske summer på sitt massive onlineprosjekt? Min mening er at de må tilby spillere en mer moden, dyp og kompleks spillopplevelse enn hva deres største konkurrenter gjør. Det eneste alternativet et konvensjonelt massivt onlinerollespill har for å holde på spillere over svært lange perioder, hvis det ikke har muligheten til å lage gigantiske mengder innhold eller gi ut kvalitetsmessige oppdateringer svært raskt, er å lage spillsystemer som gir mulighet for nesten kontinuerlig progresjon uten hjelp av mer innhold.

Hvis Star Wars: The Old Republic inneholder slike spillsystemer som er gode, innenfor spiller-mot-spiller-kamp, utstyr, karakterutvikling eller helst alle tre, tror jeg spillet har knallgode muligheter for å lykkes stort. Jeg tviler likevel på at spillet har noen som helst mulighet til å konkurrere med World of Warcraft på innhold og blankpolerte oppdateringer, det har gode sjanser for å bli et dypt og morsomt spill for Star Wars-fans og erfarne massive onlinespillere.

1: First page
2: New page