Tribes: Vengeance

Nå har oppfølgeren til et av multiplayer-spillenes mor, Starsiege: Tribes, kommet. Det nye skuddet på stammen heter Tribes: Vengeance, og viderefører stolt arven fra sine to forgjengere.

Starsiege: Tribes kom i 1998 og satte standarden for lagbaserte flerspillerspill. Historien var satt i et futuristisk stammemiljø, og for å bli virkelig flink i spillet måtte en mestre jetpack-funksjonen i spillet til fulle. Rammene rundt Tribes: Vengeance er de samme som i det originale spillet, men på mange måter har utviklerne lagd et helt nytt spill med mange nye funksjoner og spillmoduser.

På samme måte som det første - og for så vidt også det andre - Tribes-spillet bedrev nybrottsarbeid innen flerspiller-sjangeren, gjør også Tribes: Vengeance dette ved å tilby en rekke spennende spillmoduser. Det mest revolusjonerende for tilhengere av spillserien vil riktignok være den nye enspillerdelen.

Smålineær og oppklarende enspiller
De tidligere Tribes-spillene har vært rene flerspillerspill, men Tribes: Vengeance introduserer for første gang enspillermodus i spillserien. En får spille gjennom en historie som forklarer forholdet mellom de forskjellige stammene i Tribes-serien. Dette er en ganske spennende historie som blant annet involverer en kidnappet prinsesse og røffe, tøffe geriljaaktige stammesoldater i opprørskamp mot et kynisk imperium. Enspillermodusen er en litt lineær, men veldig mangfoldig opplevelse. Historien hopper frem og tilbake i tid, og man får spille som flere av de involverte personene, både små barn og voksne.

I tillegg til at enspillermodusen forklarer mye av spillets historiske bakteppe, fungerer den også veldig bra som opptreningsoppdrag. Selv om enspilleren er mye lenger enn et vanlig opptreningsoppdrag, trengs det virkelig tid for nye spillere å mestre Tribes-kontrollene. Dette er ikke fordi kontrollen er tungvinte, men fordi spillet rett og slett er litt innviklet og avansert.

Actionfylt og heftig flerspiller
Det er som flerspillerspill at Tribes: Vengeance virkelig viser hva det er godt for. Med fem forskjellige flerspillermoduser, en hel del skikkelig bra baner og masse kul action legger Tribes opp til å bli en fin flerspilleropplevelse.

Både i flerspiller- og enspillermodus spiller man jevnt over en soldat med jetpack og antifriksjons-sko. Med andre ord består spillet for det meste i å skyte og treffe konkurrenter som er i veien for deg, samtidig som du må prøve å fly rundt omkring for ikke selv å bli truffet. Både flygingen og siktingen blir gjort med musen. I tillegg blir jetpacken utladet etter en stund, og trenger tid på å lade seg opp igjen. Det betyr at spilleren må både sikte og manøvrere jetpacken, samtidig som han også holder et øye med hvor mye ammunisjon og jetpack-kraft man har igjen. Høres innviklet ut? Det er som nevnt behov for litt øving for å mestre dette, men når en først får det til blir spillet skikkelig heftig.

I tillegg til jetpacken har man et ekstra moment når man trekker antifriksjonsskoene inn i ligningen. Disse kan sammenlignes med et par luftputeski som kan bruke til å skli ned bakker og skrånende overflater. Dermed er det duket for vanvittig mye action, hvis spilleren lærer seg å kombinere disse med jetpacken skikkelig. Flere av banene har dype bakker som minner litt om half-piper. Dermed kan man fly litt rundt med jetpacken, og når en begynner å gå tom for energi til denne kan man styre mot en bakke. Hvis man da bruker antifriksjonsskoene når man lander, sklir man ned bakken og får økt moment til å komme opp bakken på andre side av dalen, for så å fyre den nå opplada jetpacken igang igjen.

Hvis spilleren da er så heldig å se en stakkars motstander i bunnen av denne dalen, kan han få et sinnsykt kick av å styrte i høy hastighet ned mot bakken og skru på antifriksjonsskoene, suse forbi motstanderen og sette ham ut av spill med en granat for så å fyre opp rakettene og stikke av før noen av lagkameratene hans har forstått hva som har skjedd. Alt sammen i løpet av noen få, men deilige sekunder.

Kanskje litt vanskelig?
For en spiller som er vant med å bare løpe rundt i ganger og plaffe løs på alt som rører seg, kan Tribes: Vengeance fort bli litt mye å holde styr på. Er man derimot klar for nye utfordringer kan en runde med jetpack og antifriksjons-sko være en god idé.

Selv om antifriksjons-skoene og jetpacken er de mest åpenbare funksjonene som skiller Tribes: Vengeance fra konkurrerende titler, er det også andre momenter ved spillet som absolutt er verdt å nevne. Selvfølgelig er det mulig å kjøre forskjellige fartøy, slik som i de tidligere spillene. Det to flygende fartøy og to bakkefartøyer som spilleren kan bemanne, og tre av disse har også plass til flere, både pilot og skytter. I tillegg er det også mulig å bemanne forskjellige kanoner i nærheten av basene både i flerspiller og enspillermodusen.

Kontrollene på de flygende fartøyene kan være litt vanskelig i begynnelsen, men den tålmodige vil etterhvert få det litt enklere. En støter allikevel på problemet - eller utfordringen - med å styre og skyte samtidig i enmannsfartøyet "Fighter Pod". I de andre fartøyene er ting litt enklere da en kan konsentrere seg om å enten skyte eller styre.