True Crime: Streets of L.A.

True Crime er kommet til PC, med flerspiller, ekstra musikk og opplåsbare bonuskarakterer. Er spillet verd ventetiden, eller har tiden løpt fra Luxoflux sitt forsøk på å stjele showet fra Grand Theft Auto?

Innovativt spilldesign
Det mest interessante med True Crime er at du slett ikke behøver å vinne alle situasjonene. Vanlige spill tvinger deg stort sett til å spille samme oppdrag eller deloppdrag om og om igjen, helt til du klarer å fullføre det. I True Crime kan du rett og slett gi opp, uten at det nødvendigvis betyr "Game Over". Historien fortsetter selv om du feiler, og i tillegg tar den hensyn til hva som skjedde i det forrige oppdraget. Ofte betyr det at det påfølgende oppdraget blir helt annerledes enn det hadde blitt hvis du hadde lykkes. Slikt liker vi; det gjør gameplayet mer troverdig, det gjør spillet mer interessant å spille flere ganger, og det gjør at hvis du sitter bom fast på ett punkt, så trenger du ikke lete etter juksekoder eller avinstallere spillet, du kan rett og slett bare akseptere at oppdraget ble for vanskelig, og så gå videre. I tillegg til dette kan du ved enkelte anledninger velge mellom flere ulike forgreninger i spillhistorien, noe som definitivt er å regne som et pluss.

True Crime kommer med mange irriterende feil og mangler. Kameraet er lite hjelpsomt, og ofte er det direkte ødeleggende. Tastaturkontrollene fungerer greit, men hvis du sitter med en analog håndkontroller ville du nok foretrukket å bruke den - om du hadde fått lov. Det får du ikke. Når konsoll-til-PC konversjoner ikke støtter håndkontrollere er det noe litt merkelig på gang. Spillet kommer også med fiender som plutselig dukker opp rett foran deg (fordi det var skriptet at de skulle gjøre akkurat det), noe som er ekstremt irriterende i blant. Karmasystemet ("good cop"/"bad cop") ødelegges av at det er praktisk talt umulig å stoppe en rømling på den snille måten, samtidig som det i snikeoppdragene kun er snakk om et tastetrykk for å velge om du skal ta ut folk på en dødelig eller ikke-dødelig måte. Det blir rett og slett litt meningløst.

Dårlig flerspiller
En av de tingene som Activision skrøt av i forbindelse med PC-versjonen av True Crime var flerspillerfunksjonen. PC-versjonen kommer med mulighet for online-spill og flere forskjellige spillmodus. Dessverre er flerspillerfunksjonen plaget av uvanlig mange feil og mangler. Lagging er et konstant problem, spillet krasjer til tider, skjermen blir plutselig helt svart (veldig morsomt) og det er ofte merkelig vanskelig å i det hele tatt klare å bli med i et spill. Den mest populære spillformen ser ut til å være "Dojo Master", som er kamp mellom to til fire spillere. Dette fungerer egentlig greit, selv om det ikke egentlig virker som kampsystemet er laget for så mange spillere samtidig. Det største problemet med denne spillformen er kameraet, stort sett er alt annet enn hjelpsomt. Likevel fungerer denne spillformen, og det er mulig å ha det moro med den, selv om ekte kampspill som One Must Fall: Battlegrounds er å foretrekke.

"Battle Master" er en fullstendig patetisk versjon av deathmatch, hvor du antakelig vil bruke langt mer tid i lobbyen enn inne i selve spillet. "The Beat" slenger deg og fire andre ut i byens gater, hvor dere spiller politifolk som må rydde opp i kriminalitet - akkurat slik som i enspillerdelen av True Crime. Du får poeng ved å løse kriminelle situasjoner, og mister poeng ved å drepe sivile. Det er praktisk talt umulig å finne noen som spiller dette moduset på nettet, men det er sikkert morsommere på LAN, med noen du kjenner. "Street Racing" er, som navnet tilsier, billøp på gaten. Som bilspill er ikke True Crime fryktelig mye tess, noe som får konsekvenser for denne spillformen, og det samme gjør laggingen. "Police Chase" er litt morsommere, og her må en av spillerne prøve å stikke av fra politiet. Totalt sett er flerspillerfunksjonen svært mangelfull, men den fungerer som helt grei tidsfordriv.