UEFA Champions League 2004-2005

EA Sports er ute med nok et lisensiert fotballspill, denne gangen med fokus på verdens viktigste klubbturnering. Forskjellen mellom suksess og nederlag er meget hårfin i en så jevn turnering som Champions League. Nå har du muligheten til å føle dette presset på kroppen.

Denne omtalen skal ikke være en tirade mot EA og deres stadige trang til å gi ut oppdaterte utgaver av tidligere spill. For det er nettopp det Champions League 2004-2005 er, en modifisert utgave av FIFA 2005. Derimot skal det fokuseres på spillet for hva det er, og dets målsetninger. Tar man i betraktning at tittelen faktisk skal fokusere på den gjeveste europacupen, så treffer EA Sports ballen ganske rent. Når det kommer til det spilletekniske er det til og med fremgang å spore fra FIFA 2005.

Manager
Foruten å spille enkeltkamper (lokalt eller over nett), spesialutfordringer og trening, er hovedingrediensen i spillet sesongmodusen. Her er oppskriften relativt enkel. Du tar over ansvaret over ditt valgte lag og får i oppgave av den nye eieren å føre dine gutter til suksess. Din eier vil stadig vekk gi deg ulike ”oppgaver” som, hvis du lykkes, gir deg bonuspoeng. Disse bonuspoengene brukes til å låse opp ulikt materiale, slik som spesielle drakter og baller. Her er det lagt inn en smule humor fra utgiverne, og jeg hadde den glede av å spille noen treningskamper med en diger badeball. Dette er selvsagt frivillig, og forstyrrer på ingen måte realismefølelsen spillet utstråler.

Denne oppgavetildelingen fungerer også som en meget god og velkamuflert opplæringsdel for nye spillere. For oss veteraner tilbyr det en innovativ tilnærming til sjangeren, som ellers kan være noe forutsigbar. Statistikk er lagt litt til siden, og disse utfordringene blir spillets kjerne. Klarer du for eksempel å vinne en kamp når du ligger under 2-0 20 minutter før slutt? Har du ryggrad til å selge din beste spiss, bare fordi eieren ber deg om det? Dette er bare noen av problemstillingene som driver spillet fremover.

En morsom vri med dette spillet er at du kan ”lage” deg selv. Utallige kombinasjoner gjør at du kan skape detaljerte, og i mitt tilfelle, utrolig snodige managere. Du kan til og med velge hva du skal ha på deg. Dette er ikke bare et kosmetisk grep før den lange sesongen. Under hver kamp vil du dukke opp på sidelinjen, enten eitrende sinna, betenkt eller i jubelrus. Dermed snakker vi heldigvis ikke om for mange elementer fra The Sims, det hadde ikke hørt hjemme her.

Etter å ha vunnet ligasesongens siste kamp, er du klar til neste sesong europeiske kampanje. Først følger treningskamper, med den nevnte oppfølgingen fra den ferske og ivrige eier. Treningskampene er god oppvarming før man skal kjempe om trofeer, og gjør deg i stand til å bli vant til spillets nye finesser. Selv om det er Champions League som er hovedingrediensen i spillet, er også seriekamper en del av pakka. Sjefens utfordringer er hele tiden i sentrum, og hvis du skuffer han litt for ofte ryker du på hodet ut av jobben.

Noen vil kanskje stusse over at det ikke alltid er seier og tre poeng som er viktig, men også det å ha ballen 55 prosent av tiden mot en utvalg motstander. Merkelig nok så stimulerer disse ekstra utforingene lysten til å fortsette spillet. – Hva blir det neste, tenker du. EA Sport har annonsert over femti slike utfordringer, så her er det nok å henge fingrene i. Når skal det sies at hvis du ikke vinner majoriteten av dine kamper, må du nok (med halen mellom beina) ta turen ned på Aetat.