UEFA Euro 2004

Norge er ikke med når EM i Portugal braker løs til sommeren, men EA Sports nye fotballspill UEFA Euro 2004 gir deg muligheten til å forandre på dette. Evner det offisielle EM-spillet å ta opp konkurransen med de mange gode fotballspillene som florerer ute på markedet nå?

Spillet er preget av en rekke håpløse minimoduser som virker helt unødvendige, og som kun kan være tatt med med tanke på å fylle opp plassen slik at spillet skal virke mer omfattende enn det i virkeligheten er. En av disse modusene er fantasimodusen, som lar deg sette sammen ditt eget fotballag bestående av europeiske fotballstjerner. Modusen består av kun èn fotballkamp, der du med ditt nysammensatte fotballag skal slå et tilsvarende stjernegalleri styrt av enten maskinen eller en venn. Det finnes praktisk talt ingen underholdningsverdi i denne modusen, og det burde vært gjort mye mer ut av den. Slik den fremstår nå virker den meget tynn og gir liten lyst til gjentagelse. Det nytter ikke å lage en egen modus basert på et så tynt konsept som dette, og fantasimodusen burde i stedet blitt utviklet videre til en mye mer omfattende modus som omfattet en turnering bestående av stjernelag eller lignende.

For liten kreativitet
En langt mer vellykket modus enn fantasimodusen er situasjonsmodusen. Her har utviklerne våget å være litt kreative, og de har faktisk kommet frem til et konsept som både er utfordrende og morsomt. Denne modusen lar deg sette opp forskjellige kamputfordringer som du må overvinne. Blant annet kan du stille inn hvor mange mål du skal ligge under i det du trer inn i kampen, og du kan i tillegg velge hvor lang tid det skal være igjen å spille, samtidig som du kan velge om noen av spillerne på et av lagene skal være tildelt et eller flere gule eller røde kort. Denne modusen bidrar i stor grad til å tilføre spillet litt nødvendig nyskapenhet, og derfor er det synd at de andre minimodusene i liten grad viser samme tegn på kreativitet og glød.

Spillet inneholder også en turneringsmodus, hvor du gis muligheten til å spille EM-sluttspillet direkte, uten å måtte gå igjennom kvalifiseringen. Modusen lar deg velge om du vil spille med de kvalifiserte lagene til sluttspillet, eller om du vil foreta en ny trekning slik at også andre lag får muligheten til å delta. Modusen er grei med tanke på at den tilbyr umiddelbar EM-action, og samtidig er det fint at man har muligheten til å ta med andre lag enn de som opprinnelig var kvalifiserte. Turneringsmodusen gir også mulighet for å sette opp en cup- eller ligaturnering bestående av forskjellige europeiske landslag, men dette blir en heller tam affære som ikke evner å underholde i noen særlig grad. Det er heller ikke særlig givende å sette opp egenkonfigurerte turneringer når tilgangen på lag er så begrenset som den er i dette spillet, særlig med tanke på at en stor del av lagene er europeiske miniputtstater uten særlige fotballkvaliteter.

Forskjellsbehandling
PC-versjonen av UEFA Euro 2004 inneholder i tillegg til offline-delen også en online-del, noe PS2-versjonen merkelig nok ikke gjør. Online-delen av UEFA Euro 2004 til PC lar deg spille mot andre gamere ved å delta i online-turneringer eller ved å spille enkeltkamper. Dette er en modus som i alle fall til en viss grad evner å øke spillets levetid, og derfor er det synd at PS2-eierne ikke får muligheten til å ta del i denne modusen, men kun har mulighet til å spille flerspiller på samme spillkonsoll.