UFC Undisputed 2009

Tidenes mest brutale sport og DU er invitert!

Sprette inn i et låst bur sammen med en sinnsyk muskelbunt som vil hamre deg til kjøttdeig, hvorfor ikke?

1: Førstesiden
2: Andresiden

Get down with the sickness

UFC Undisputed 2009 kan i korte trekk forklares som en simulator for den amerikanske idrettsgrenen Ultimate Fighting Championship (UFC). UFC startet i USA i 1994 og er en organisasjon som arrangerer MMA-kamper, altså Mixed Marial Arts. I UFC-turneringer deltar folk med alle mulige kampstiler, for å avgjøre hvem som er den mest fryktinngytende kamphanen av dem alle.

UFC-turneringene er lett gjenkjennelige på de brutale kampene der regler er få og slepphendte, samt at kampene ofte foregår inne i et stengt metallbur. Bare i USA? Å nei. Sporten er blitt voldsomt populær og har bredt seg utover hele verden, selv Norge har én aktiv utøver i sporten.

For å bli kongen av Mallorca må man jobbe hardt, og da mener jeg virkelig hardt. Dette er ikke tøysete teaterwrestling der amerikanske boleknuter møter hverandre for å lekeslåss foran en sal full av sørstatsbønder. Dette er UFC! Her pryles det til blod og tenner spruter, og fra tid til annen knekkes også en arm eller et bein. For gutta som møtes til kamp i det åttekantede metallburet, er det bare én regel: Do or die.

Bye bye visdomstann

Change or die

For å velge noen konkrete ord som best beskriver spillet i sin usminkede helhet, så går det i all hovedsak ut på å slåss. Slå eller bli slått, vinn eller forsvinn, enkelt og greit. Selvfølgelig er spillet langt mer komplekst og dyptgående enn kun å sitte og trykke blindt på knappene i natten, men dette er altså den rene essensen av det hele. I karrieremodusen lager du din egen slåsskjempe for å kapre tittelbeltet.

Hadouken!

Her tilpasses en myriade av ulike valg, slik som for øyne, nese, kjeve og kroppsfasong. Man velger selv hva slags kampsport karakteren skal utøve, i sin kamp mot en armé av blodtørste kamphaner som står klare til å trekke tenner på den gamle måten. Velg mellom boksing, kickboksing og muay thai for stående, og bryting, judo og brasiliansk ju jitsu for bakkekamp.

Fight for your right

Når slåsskjempen endelig er skreddersydd, kan man gå i gang med hardtreningen. Her er det viktig å velge den treningsformen som best passer karakteren og hans kampstil. Det finnes ulike disipliner, som styrketrening, hurtighetstrening, bakkekamptrening og sparring med en makker. På første nivå kan man kun utføre de mest grunnleggende knep, men når man går gradene oppover vil også kampstilen forbedres med nye slag, spark og kast.Det kan være en tålmodighetsprøve å jobbe seg gjennom karrieremodusen med en karakter som er totalt underlegen sine motstandere.

Say my name, bitch!

Etter hvert som man får jobbet på seg litt muskler og nye teknikker, blir det derimot så mye bedre. Det føles derimot demotiverende å starte med en utøver som kun kan de mest grunnleggende triksene i boken. Selv om dette forsåvidt er relativt realistisk, føles det unødvendig, og det tar litt for lang tid før man har lært seg de beste knepene.

Face the pain

Get Games utvider med 150 spill

Etter hvert som man kommer lenger i karrieren vil man bli bedre, og låse opp nye slag, spark og kampteknikker. Med dette kommer heder og respekt, samt at sponsorene flokker seg rundt deg og tilbyr bedre avtaler og treningsutstyr. Iblant kan det bli litt mye lasting, lagring og venting, samt at menyene kan ha litt for mange valg og omveier. Dette kunne vært gjort enklere, for det virker unødvendig å måtte manøvrere seg gjennom en meny like lang som et vondt år for å få en sponsorlogo sydd på shortsen.

Spillkontrollen er kompleks, men også relativt intuitiv. Spaker må vris og knapper må trykkes i kombinasjoner om en ønsker å komme seg helskinnet gjennom slåsskampene. Helt tilfeldig button-mashing vil kunne fungere mot en uerfaren nybegynner, men om man bare trykker frenetisk på knappene vil man raskt slite ut karakteren. Dermed blir han fort like forsvarsløs og utsatt som en pensjonisthofte på hålka.

Heimlich for viderekomne

Jeg lar meg imponere av fysikken og de mange treffpunktene. Det finnes utallige måter en kan treffe motstanderen på og hvordan du treffer vil ha utfall hvor skaden du gjør. Et ubeskyttet og klokkerent hodespark vil gjøre langt mer skade enn et halvhjertet treff på mellomdistanse. Dette burde være selvfølgelig for alle spill, men fungerer bedre her enn i lignende titler.

1: Førstesiden
2: Andresiden