Ultimate Trainz Collection

Man kommer ikke bort fra det faktum at toget trolig er den viktigste oppfinnelsen på 1800-tallet. Bortsett fra å være en svært viktig del av vårt virkelige liv, har også tog og jernbane blitt en svært stor hobby blant mange mennesker. Produktet vi har valgt å legge under lupen er forøvrig en nylig utgitt spesial-utgave av det originale Trainz-spillet, som ble sluppet kort tid etter Train Simulator i 2001.

Trainz er et nisjespill på høyt plan. Det er utvilsomt et produkt for spesielt interesserte. Har du ingen glede i å tøffe over fjell og gjennom daler, mens du hele tiden skal passe på å holde fartsgrensen, er det klart at du burde bruke pengene på noe helt annet. Har du derimot en genuin interesse for tog, deres konstruksjon, og hvordan man manøvrer disse monstrene av stål, burde Trainz være midt i blinken for deg. Med spillets innebygde editor, hvor du kan forme dine egne landskap og legge ned et sammensurie av jernbanelinjer, burde det også appellere til de av dere som har hatt en interesse for å bygge modelljernbaner. Bortsett fra å inneholde det originale Trainz-spillet (forøvrig med diverse servicepakker installert), kan denne spesialutgaven by på diverse andre nødvendige programmer.

Blant annet kan de mest kreative spillerne få sjansen til å male om de forskjellige togsettene med "Trainz Paint Shed", eller konstruere nye gjenstander og tog med 3D-pakken "Gmax V1.1". Det følger også med diverse andre programmer og modifikasjoner som lar deg holde en viss oversikt over alt det ekstra-materialet du kan laste ned fra Internett. Dette settet med programvare og funksjoner gjør spesialutgaven til et naturlig valg blant de spesielt interesserte, men hvis du allerede har gått til innkjøp av Trainz, og anser deg selv som en vanlig spiller, burde ikke denne utgaven være et realistisk alternativ. En litt mindre smigrende del av Trainz-pakken er det såkalte "Trainz eXchange", som er et slags online togmagasin inne i selve spillmenyene. Her skal du forhåpentligvis finne informasjon og nedlastbart materiale til spillet, men per i dag er dette en temmelig tynn affære. Til å være en simulator, og forøvrig et relativt komplekst spill, er den medfølgende manualen også en tilsvarende tynn opplevelse. I Trainz favør skal det likevel nevnes at spillet er lett å sette seg inn i, og det følger med et lite hefte med oversikt over alle tastene og hva de gjør. Spillet kan også spilles i to forskjellige moduser; "Cabin Mode" og "DCC Mode", hvorav sistnevnte er en svært forenklet presentasjon på hvordan det er å være lokfører.

Spillet er delt opp i tre øvrige deler; et kjøre-modus hvor du kan slå deg løs på hvilken som helst jernbanelinje spillet byr på, et scenarie-modus hvor du skal utføre spesielle kjøreruter på de forskjellige jernbanene, og en editor-del hvor du kan la kreativiteten strømme fritt. Fra utsiden er spillet relativt likt Microsofts togsimulator, og både i grafisk utseende og oppbygning. Sandkasse-delen av spillet vil kanskje appellere til de fleste når spillet først skal prøves ut, og her er det bare å hoppe inn uten å tenke seg om to ganger over fartsgrenser, eller for den saks skyld fysikk. Joda, spillet har en fungerende fysikkmotor som gjør togopplevelsen din ekstra spennende, frustrerende, og mest av alt ekte, men bare hvis selv ønsker det. Før du hopper inn i selve kjøreprosessen må du velge hvilken jernbane du vil traversere. Her har du et fåtalls å velge mellom, alle plassert rundt i forskjellige deler av verden slik som USA, England, og Tyskland. Blir du lei av Englands grønne enger, er det bare å ta en tur i de snødekte alpene. Egentlig er antallet jernbaner skuffende lite, spesielt fordi de ikke er særlig lange.

Områdene er relativt små, og det blir som å kjøre rundt i ring på en middels stor modelljernbane - man får bare ikke den ordentlige reisefølelsen. Når man først snakker om den geografiske delen av spillet, bør det nevnes at den forøvrig er svært bra gjennomført, med grafikk som ikke skiller seg spesielt ut, men som gjør en god jobb i å presentere en noenlunde pen verden. Man får ikke den sugende følelsen av å reise gjennom storslåtte landskap, da det egentlig føleses som en digital modelljernbane, men områdene i seg selv er det ingenting i veien med - det er bare så synd det ikke er flere av dem. Utviklerne burde ha kunne gjort mer ut av denne delen, da vi allerede nå ser hundrevis av nedlastbare jernbaner laget av ikke-profesjonelle, men svært så kreative mennesker. Men, det nytter ikke gråte over spilt melk, og straks valget av jernbane har blitt foretatt kan du egentlig gå i gang, og sette deg i lokomotivet med det samme. Likevel har du muligheten til å velge mellom forskjellige lokomotiver og vogner, og på den måten sette opp egne togsett før du gyver løs på stålveiene.