Ultimate Trainz Collection

Man kommer ikke bort fra det faktum at toget trolig er den viktigste oppfinnelsen på 1800-tallet. Bortsett fra å være en svært viktig del av vårt virkelige liv, har også tog og jernbane blitt en svært stor hobby blant mange mennesker. Produktet vi har valgt å legge under lupen er forøvrig en nylig utgitt spesial-utgave av det originale Trainz-spillet, som ble sluppet kort tid etter Train Simulator i 2001.

En digital modelljernbane
Noen av banene er populert av flere enn et togsett, og mange ganger vil du møte andre tog på dine turer over skog og mark. Det hele blir som en liten modelljernbane, og du kan fritt velge mellom hvilke tog du vil operere til alle tider. Synsvinklene er også fordelaktig i forhold til brukeren, og du kan se verden innenfra styrhuset, eller utenfor hvor du kan fritt zoome inn og ut, samt rotere kameraet. Du kan zoome såpass langt ut at du får et tilsynelatende vidt overblikk over verden rundt deg, og det er lett å se det hele som en liten digital modelljernbane du har mer eller mindre full kontroll over. Når du først har valgt en jernbane, tog, og diverse andre konfigurasjoner, velger du så om du vil spille i "DCC Mode", eller "Cabin Mode". Forskjellen ligger i brukervennligheten, hvor førstnevnte er en overflatisk versjon av kontrollsystemet. Her kan du vri på en liten fartskontroller for å senke og heve farten, slik som på en typisk modelljernbane.

Sistnevnte er derimot for dem som virkelig vil føle dampen på nærthold. Da er det et krav til at du må bruke instrumentene inne i selve styrhuset, slik som å vri og vende på spakene for å kontrollere togets fart. Har du valgt denne realistiske versjonen, vil du også måtte ta hensyn til fysikkens lover. Full fart ned en bratt bakke bare for å møte en skarp sving, vil uten tvil kaste deg av skinnegangen. Når det gjelder kollisjoner, for all dere der ute som lider av total skadefryd, finner du lite pyroteknikk her. Kjører du direkte inn i et motgående tog vil bare det raskeste toget skyve det andre bortover. Skuffende? Det er opp til deg og dine forventinger til spillet, men dette er en togsimulator, og da burde jo en eventuell katastrofe forårsaket av deg ha tilsvarende konsekvenser. Å kontrollere farten på et tog er vanskeligere enn man skulle tro, og å holde fartsgrensen krevet et særdeles våkent øye. Du kan velge å kun følge med på skiltene som farer forbi, men spillets grensesnitt vil også gi deg informasjon om din nåværende fart, samt fartsgrensen i området. Toget har også diverse andre funksjonaliteter, og på f.eks. nattestid kan du skru på frontlyktene. Det er også viktig å huske tradisjonen om å klemme virkelig på hornet når du passerer en lokfører-kollega - som ofte gjør på dine daglige ruter.

Det å tøffe gjennom diverse landskaper totalt uten mål og mening strekker bare så langt. Det blir raskt litt kjedelig, uten å måtte holde noen som helst ruteplaner, og faktisk måtte leke seg til at folk går av og på toget. Når kjedsomheten setter inn er det nettopp scenarie-delen av spillet som står klart og venter på deg. Scenarier er et sett med instruksjoner og hendelser du må gjennom, og utføringen din blir reflektert gjennom en poengsum hele tiden presentert på skjermen. Typiske oppdrag du får er å f.eks. kjøre en spesiell rute for å plukke opp passasjerer på forskjellige stasjoner, mens du hele tiden må holde et meget strengt tidskjema. Andre scenarier kan inkludere frakt av last, hvor du må hente og levere forskjellige typer gods. Slike scenarier prøver også å inkludere så mye tog-teknikk som mulig, slik som å måtte koble fra vogner, snu lokomotivet rundt på en snu-platform, for så å koble inn på et annet spor og hente vognene igjen.

Spillet er svært virkelighetstro når det gjelder disse funksjonene, og scenariene i seg selv føles tilfredstillende. Likevel er de litt linære, og man skulle gjerne ha sett noen scenarier som gikk ut på virkelige arbeidshendelser som gjentok seg igjen og igjen, slik som å kjøre en rute frem og tilbake, men likevel holde på variasjonen ved å måtte bytte vogner. Det har seg nemlig slik at scenariene, i likhet med antall jernbaner å boltre seg på, er altfor få. Det føles ofte slik at utviklerne har satt opp denne fantastiske scenen med et særdeles velutviklet produkt, men har slakket litt når det gjelder innholdet. Dette er skuffende, da et spill som dette er avhengig av å ha en lang levetid. Derfor er det muligheten til å laste ned ekstramateriale som på en måte redder Trainz fra å bli et litt upolert produkt. Utviklerne Auran har nemlig lagt til rette for spillere verden over å sende inn sitt eget arbeid, og la alle andre laste det ned via en enorm database på deres nettsted.

En verden av ekstramateriale
Her kan du laste ned absolutt alt mulig innenfor den vidunderlige verden av ekstramateriale; veiskilt, bygninger, trær, nye lokomotiver, nye vogner, milevis av nytt landskap komplett med jernbane, og ikke minst nye scenarier. Det har seg ofte slik at spill som støtter bruker-modifikasjoner har en tendens til å stille utviklerne i skyggen når kreativiteten til allmennheten kommer frem for en dag. Trainz er et slikt spill. Mye av ekstramaterialet er langt bedre enn det utviklerne har greid å plassere i spillet; slik som enorme landskap som tar timevis å kjøre gjennom, men som likevel beholder det høye detaljnivået. Selv om spillet farer med et imponerende antall vogner og lokomotiver, slik som "DL500", "QR2100", og "SAR500", kan man laste ned enorme antall lokomotiver fra både kategoriene damp, diesel, og elektrisitet.

Noe av det ekstramaterialet som ble funnet inkluderte en realistisk gjengitt jernbane, som strekte seg over omtrent 800 såkalte "kart-områder". I sammenligning kan det nevnes at de fleste jernbanene som følger med spillet har omtrent 10-30. Det fantastiske var likevel hvordan kvaliteten ble oppretthold, og levner ingen tvil om at samfunnet rundt dette spillet vil kunne fortsette å holde liv i det en god stund fremover. Men hvordan lager man alt dette ekstramaterialet? For å lage gjenstander slik som veiskilt, bygning, trær, og så videre, tar man i bruk den medfølgende programvaren "Gmax V1.1". Dette er likevel for spesielt interesserte, og tar sikte på dem som har litt kunnskaper innen 3D-modellering. Du har også tilgang til programmet "Surveyor" fra selve spillmenyen, og herfra kan du stort sett lage din egen jernbane så stor eller liten du måtte ønske. Denne editoren er særdeles enkel å ta i bruk i forhold til den editoren som fulgte med Microsofts togsimulator, og man kan lett bygge sin egen jernbane i løpet av svært kort tid. Ved hjelp av enkle menyer har du tilgang til over ett tusen forskjellige gjenstander, bygninger, naturobjekter, og så videre - og alt kan lett plasseres i verdenen. Å forme fjell og daler er tilsvarende enkelt, og muligheten til å skape snødekte fjellpass og vidstrakte ørkensletter har aldri vært så enkelt. Utfordringen ligger i det å skape en fungerende jernbane, komplett med penser og stasjoner.